Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

windmolens en wolken

  • R.Ruissen

    Enige tijd geleden las ik “ergens” een artikel over een proef met windmolens op drijvende platforms op de oceaan die de windenergie gebruikten om oceaanwater te verstuiven in de lucht.

    De verstoven waterdruppeltjes hebben samen een enorm groot oppervlak wat de verdamping van het water duizenden keren zou versnellen.

    Doel was om op die manier wolkvorming te veroorzaken, bijvoorbeeld voor de Afrikaanse kust, wat boven het continent dan tot regen zou kunnen leiden.

    De commentaren waren positief en de VN zou dit -naar ik meen engelse- project subsidieren.

    Maar sindsdien heb ik er niets meer van gehoord.

    Het lijkt een plausibel plan, maar voor hetzelfde geld was het een 1-april grap.

    Weet iemand iets meer?

  • Lowie

    Hallo R. Ruissen

    Dit lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Je zult geweldige hoeveelheden water de lucht in moeten brengen om de droge lucht boven Afrika zo vochtig te maken dat er regenwolken ontstaan. Daar zal een investering van vele miljarden voor nodig zijn. Het idee van de “Mediterranean-Qattara solar-hydro and pumped-storage development” lijkt mij dan veel interessanter. Een groot, tot nu toe voor mensen nagenoeg ontoegankelijk gebied in Egypte, zal een mild middelandszeeklimaat krijgen. Wat uitermate geschikt is voor bewoning. zie: http://www.unu.edu/unupress/unupbooks/80858e/80858E0a.htm

    Tevens worden dan grote hoeveelheden water in de woestijn verdampt.

  • Lena

    I'm out of league here. Too much brain power on disaply!

  • Jacalyn

    Now I know who the briany one is, I'll keep looking for your posts.