Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Turby

  • Joep

    Ik begrijp dat een Turby duizenden euro's kost. Precies hoeveel weet ik niet.

    Dan kan dat toch geen rendabele turbine zijn. De enige die rendement heeft is degene die hem verkoopt.

    En dat een turby onderhoudsvrij is, geloof ik niet. Een mechanisch apparaat heeft nu eenmaal onderhoud nodig, zeker een apparaat die 24/7 draait.

    Iemand hier een reactie op?

  • Lowie

    Ik denk dat je op alle punten groot gelijk hebt. Het wiel opnieuw uitvinden is niet gemakkelijk. Onze angstige en besluitenloze politiek kan, die Turby's als alternatief, soms wel mooi misbruiken om de echte, nu rendabele windturbines, tegen te houden.

  • lexie

    ÃŒnderdaad heb geinformeerd en een simpele huis turby die toch al gauw 3 meter hoog en 2 meter doorsnee heeft kost plus minus 32475,00 incl btw

    Dit haal je er nooit van ze leven er weer uit!! reken maar uit:

    nominaal vermogen 2,5 kw en een levensduur van 20 jaar

  • Henk Daalder

    Wees even realistisch. De onteikkelaars hebben er natuurlijk niet jaren aan gewerkt om een onverkoopbaar produkt op te leveren. natuuerlijk hebben ze berekend wat een realistische prijs is. Een prijs waarbij het apparaat is terug te verdienen.

    Nu is de prijs nog heel erg hoog omdat hij weliswaar “klaar” is. Maar de uiteindelijke marktprijs wordt pas bepaald als hij in grotere aantallen wordt verkocht

    Het is toch bekend dat veel grote windmolens zich in ca 10 jaar terugverdienen?

    dan is een dergelijke terugverdientijd bij een Turby ook een goed richtpunt.

    Natuurlijk bepalen de echte kopers wat ze er voor over hebben, nadat ze alle argumenten en kwaliteiten van eenwindmolen hebben overwogen.

    Ik vind het (bijna?) onderhoudsvrije aspect heel belangrijk. Je moet er toch niet aandenken dat een gebruiker elk jaar een onderhouds monteur het dak op moet sturen? Dat zou veel te veel kosten.

    Overigens kun lezen je op

    http://www.duurzame-energie.nl/downloads/factsheets/we_klein.pdf

    dat hij in 2003 op 10.000 werd geschat en dat de opbrengst 5000 kwh/jaar is.

    Bij 0,2 EUR stroomkosten is dat inderdaad een terugverdien tijd van 10 jaar.

    Ze hebben gewoon eenklant nodig die er 50 tot 100 of meer in een keer koopt. Iemand die een keer mee kan doen met een leuke subsidie. Dan komt het op gang

  • rob vermeer

    Binnenkort;

    Een windmolen met 1 mtr diameter. 45 kg. 3 tot 24 m/s.

    met een terugverdientijd kleiner dan 7 jaar. (Dit is niet gebaseerd op de groene leugen = de opbrengst gebaseerd is het maximaal of nominaal vermogen van b.v. 13 m/s echter het waait niet altijd 13 m/s en een gemiddelde snelheid heeft weinig zin aangezien de kracht van wind een 3e macht heeft). Inclusief instalatie en keuring.

    2300 Kwh per jaar opbrengst. Standaard 10 jaar garantie. Deze garantie is inclusief opbrengst garantie indien er een windsnelheidsmeter en een gprs/server/internet monitoring is geplaatst.

    Later meer……………………..

  • Ate

    Rob,

    Je schrijft over een molen met een diameter van 1 meter. Dat betekent dat deze een rotoroppervlak heeft van nog geen 1 m2.

    Daar kan in Nederland nooit 2300 kwh stroom per jaar uit worden opgewektt.

    De grote molens die op een hoogte draaien van 40 tot 80 m halen een opbrengst van boven de 1000 kwh per m2. Voor kleine molens is dat wel erg hoog.

    Ook als de molen wieken heeft van 1 m, dus een diameter van 2 m = 3.2 m2, dan is 2300 kwh, meer dan 700 kwh/m2 ook erg hoog.

    Maar ja…… als er garantie wordt gegeven……

    Ate.

  • hans

    >(Dit is niet

    > gebaseerd op de groene leugen = de opbrengst gebaseerd is het

    > maximaal of nominaal vermogen van b.v. 13 m/s echter het

    > waait niet altijd 13 m/s en een gemiddelde snelheid heeft

    > weinig zin aangezien de kracht van wind een 3e macht heeft).

    Ik ken niemand in de windenergiesector die op deze rare manier de opbrengst berekent.

    Ik denk dat de echte leugen is dat de anti-wind lobby vertelt dat de pro-windlobby dit vertelt!

  • Martien Pieters

    Hoi Lexie,

    Volgens mij reken je nog in guldens. Volgens mijn informatie komt de Turby nu uit op ca. € 19.000,- incl BTW en plaatsing. In Zeeland kun je daarvan nog tot € 5.000,- subsidie krijgen.

    Vriendelijke groet, Martien Pieters

  • joor

    mmmm turby

  • Mircea

    Wait, I cannot fathom it being so straigthfrwoard.