Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

teruglevering aan het net info van Essent

  • Pieter

    ik heb bij diverse nutsbedrijven de vraag weg gelegd over terug leveren aan het net met zonne of windenergie en dit was de reactie van Essent

    WORDT VERVOLGD

    —————————————————————————————————————-

    In reactie op uw bericht betreffende terugleververgoeding informeer ik u graag als volgt.

    Ten gevolge van het Amendement nr. 45 ontstaat er voor teruglevering van elektriciteit uit duurzame opweksystemen een

    situatie, die wijzigingen van de voorwaarden tot gevolg hebben. Momenteel beraadt Essent zich op welke wijze deze dienen te

    worden geïmplementeerd. De wetgever heeft bepaald dat teruglevering tot 3000 kWh per jaar mogelijk moet worden gemaakt.

    De wijze van en waarmee deze teruglevering dient te worden bepaald en verrekend is onderwerp van de discussie.

    Informatie kunt u opvragen via het e-mailadres zonzeker@essent.nl.

    Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft of aanvullende informatie wenst, dan

    kunt u dit bericht beantwoorden of u kunt contact opnemen met onze afdeling klantenservice. Deze is op werkdagen bereikbaar

    van 8.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur via 0800 0330.

    Met vriendelijke groet,

    Harma Zant

    Essent Klantenservice

  • H.T. Damhuis

    Ook ik heb zonnecolectoren aangevraagd, en wil het overschot terugleveren. het verbaast mij dat Essent nog geen antwoord heeft op deze vraag, het terugleveren speelt toch al langer.

    Groetje, en graag een reactie:

    Henny

  • Ingrid

    Wij hebben sinds twee jaar zonnepanelen op het dak en we wilden eerst zien hoe het liep, wat de opbrengst zou zijn voor we het rerugleveren zouden aanvragen. Nu ben ik me er verder in aan het verdiepen en blijkt dat men van het kastje naar de muur wordt gestuurd? Raar hoor. Zie onderstaande email waarin onze ontvangen reactie staat van Essent toen.

    Emaildatum: 26-2-2009

    Geachte heer Doornkamp,

    In uw e-mail van 16 februari stelt u de vraag: Kun je geweigerd worden om energie terug te leveren en voor de terugleververgoeding in aanmerking te komen?

    Indien u aan onderstaande voorwaarden voldoet wordt uitbetaling niet geweigerd.

    Voorwaarden

    Om in aanmerking te komen voor de vergoeding dient u elektriciteit van Essent af te nemen. Ook is het van belang dat

    u een juiste elektriciteitsmeter heeft. Dit is een elektronische meter met een apart telwerk waarop u de teruggeleverde

    elektriciteit kunt aflezen. Heeft u een andere elektriciteitsmeter dan dient u de meter eerst te vervangen. Hiervoor kunt

    u contact opnemen met uw regionale netbeheerder. Bezit u een mechanische meter die terugloopt bij teruglevering,

    dan wordt de teruglevering al automatisch verrekend op de meter.

    Deze regeling geldt voor klanten met een kleinverbruikaansluiting (aansluitwaarde maximaal 3 x 80 A).

    Heeft u verder nog vragen kunt u die stellen via e-mail:zonzeker@essent.nl

    Met vriendelijke groet

    Tineke mulder

    ——————————————————————————–

    rubriek : Producten en diensten

    onderwerp : Teruglevering

    Vraag : Kun je geweigerd worden om energie terug te leveren en voor de terugleververgoeding in aanmerking te komen?

    —-

  • jan

    ik heb ook van dit soort antwoorden gehad van Essent.

    met andere woorden; op het moment dat jij met je vraag komt wat je moet doen om terug te kunnen leveren, reageren zij in de trant van; “goh, U bent de eerste die dat vraagt, hiervoor moeten we nog regels ontwikkelen”

    met andere woorden; “kom over een jaar maar eens terug dan hebben we waarschijnlijk weer hetzelfde antwoord”

    Essent en vooral Enexis doen hun best om het terugleveren van kleine windmoleninstallaties te frustreren.

    Bij Enexis moest ik zelfs een soort “boete” betalen van 2500 euro omdat zij voorschrijven dat er een hoofdschakelaar in een kast moet zitten tussen de molen en het net. deze kast moet op de erfscheiding staan, en zij moeten er de sleutel van hebben. op zich begrijpelijk maar dat zoiets dan 2500 euro moet kosten slaat nergens op. en ze wisten ook niet of ik het elk jaar moest betalen want de schakelaar moet “natuurlijk wel elk jaar gecontroleerd” worden.

    en als het allemaal toch lukt mag je de eerste 3000 kWh zelf gebruiken en het meerdere mag je voor 6 eurocent aan Essent verkopen om het vervolgens voor 22 eurocent terug te kopen. in de meeste landen is dit precies andersom.

    allemaal in het kader om jou maximaal te frustreren in de hoop dat je ermee ophoudt en weer netjes in de rij gaat staan bij Essent.

  • Adriaan Kragten

    Ik zie niet wat er mis is met de reactie van Tineke Mulder van Essent op de vraag van Ingrid of teruglevering gewijgerd kan worden. Als je de juiste meter hebt dan wordt teruglevering niet gewijgerd en wordt de geleverde energie verrekend.

  • P.A.M.van der Loop

    Geachte heer,mevrouw,

    Bij deze wil ik graag een verklaring van mijn energie jaarafrekening daar ik energie terug lever d.m.v.zonnepanelen.

    De fout mijns inziens zit hen in het opgenomen meterstanden.

    Deze zijn onjuist met die op de meter zelf.

    Graag een antwoordt hierop

    Met vriendelijke groet,

    P.van der Loop

  • Leo Hamers

    Mijne heren,

    Energie terugleveren aan het net is de gewoonste zaak van de wereld in België. Veel paritculieren en ook bedrijven hebben inmiddels vele m² zonnecollectoren geplaatse. De terug betaling gebeurd middels certificaten, die verkocht kunnen worden op de markt. Het toewijzen van certifcaten gebeurt door SCWAPE op basid van kW.h gegevens van de productie eenheid.

    .

    Mijn vraag is dan ook hoe zit dit in Nederland.

    Als ik me niet vergis is de energie leverancier eveneens verplicht in zijn stroom voorziening een bepaald percentage groene stroom aan te bieden, die zij zelf kan produceren, dan wel inkopen.

    In principe zou ik graag als energieleverancier willen optreden, mits de vergoeding binnen een redelijke termijn tgerug te verdienen is.

    Gaarne meer uitleg hierover.

    met vriendelijke groet,

    ing. L.Hamers

  • hambuckers

    Mijn naam is jh hambuckers klantnummer 101354202.

    Ik heb op in begin juli mijn meterstanden doorgegeven. echter heb nog geen jaarafrekening gekregen.

    Heb op 1-9-2011 contact gehad met essent, zou kunnen dat alles nog verwerkt moest worden via de afdeling zonzeker.

    Gaarne bericht.

  • F Doreleijers

    Ik heb de volgende panelen ;

    6 x SP 130 WP

    6x 110 WP

    Totaal vermogen 1440 KWp

    Op mijn afrekening staat ;

    Verbruik 1294 KWh

    Teruglevering 377KWh

    Mijn vragen zijn de volgende;

    Zit in het verbruik van 1294 KWh al een gedeelte van de opgeleverde KWh?

    Als ik mijn panelen verhoog naar 2360 KWp kom ik dan boven mijn verbruik uit zodat ik vergoeding

    voor de energiebelasting verlies?

    Met vr gr F D