Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

investeren

  • Ate

    Martien,

    Ik reageer nog even op je bericht.

    De Turby op het Gasunie gebouw wordt daar waarschijnlijk geplaatst in het kader van het project ‘Voor de wind gaan’.

    Het verschil tussen molens die volgens het weerstandsprincipe en het liftprincipe werken is duidelijk. Molens die volgens het liftprincipe werken hebben een hoger rendement.

    De vergelijking die ik maakte in m’n vorige bericht heeft betrekking op molens van het HAT type die net als de Turby volgens het lift principe werken.

    Een molen die een opbrengst heeft van het dubbele van in 25 jaar ontwikkelde en geevalueerde molens zou ruimschoots in de publiciteit hebben moeten staan. Dat is niet het geval geweest. Vandaar ook dat ik vind dat hoe mooi en geavanceerd het ontwerp van de Turby ook is, een opbrengst van 7600 kwh in Nederland niet realistisch is.

    Is de dagproductie van de Turby op het Gasunie gebouw on-line te volgen? Welke opbrengst geeft jouw calculatie voor deze locatie?

    Ate.

  • Martien Pieters

    Hoi Ate,

    Ik heb het even uitgezocht voor het Gasuniegebouw. Volgens hun website is het gebouw 87 m hoog, voor deze invoer en winvrijheid 100% en een windstuwing van 30 (maximum is 40 in het model) kom je uit op (slechts) 4916 kWh per jaar. Wellicht waait het daar te hard op die hoogte. De Turby kent wat dat betreft een optimum hoogte/windsnelheid, hetgeen ik ook al schreef over de Brandaris.

    Bedoel je met HAT types van een liftprincipe soms Windwall?

    Groet, Martien

  • Ate

    Martien,

    4916 kwh is nog altijd een m2 opbrengst van 1365 kwh. Een productie die normaal alleen op heel goede locaties wordt gehaald door de ‘gewone’ molens.

    Ik heb begrepen dat er in Tilburg op een flat ook een Turby staat. Wat is daar de opbrengstverwachting volgens jouw calculatie. Deze Turby staat er al geruime tijd, daar zal toch al wel eens een vergelijking zijn gemaakt. Ik ben benieuwd wat daar uit rolt.

    De molens van het HAT type volgens lift principe die ik bedoelde zijn de ‘gewone’ windturbines die je in de windparken ziet. Zoals de molens van Vestas, Enercon, Bonus, Lagerwey etc. Deze molens hebben bladen met net als de Turby een aerodynamisch profiel. Alleen bij deze molens is het profiel asymmetrisch.

    De windwall is eigenlijk een 90 graden gekantelde VAT, en zou je in dat opzicht een HAT kunnen noemen, maar die bedoelde ik niet. Voor deze molen worden voorzover ik weet m2 opbrengsten gehanteerd van 125 tot 400 kwh/m2. Overigens heb ik van de Windwall ook een afbeelding gezien waarin de opstelling weer zo is dat de as verticaal is.

    Ate.

  • flapdrol Pietersen

    Als ik u was (gelukkig niet zeg) dan zou ik het niet doen

  • pop

    we moeteh investeren duuh

  • Marylada

    Please keep thowrnig these posts up they help tons.