Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Algemene, objectieve informatie over windmolens

  • tijnus

    Ik ben op zoek naar objectieve informatie over windmolens. Hebben deze apparaten nut? Hoeveel energie kost het om ze te maken en hoeveel energie leveren ze op? Leveren ze een bijdrage aan ons milieu? Dat soort vragen. Ik vind tot nu toe alleen maar websites die gekleurde informatie geven (vanwege de achtergrond van degene die de informatie aanbiedt). Dus kunnen jullie een website tippen waar ik nuttige info vind, zeer graag! Alvast bedankt.

  • q

    Het beste is natuurlijk om je te verdiepen in de wetenschappelijke publicaties over dit thema, maar die zijn voor een leek niet altijd even makkelijk leesbaar.

    Een goed overzicht wordt gegeven in het boekje “alles in de wind”.

    www.ecn.nl/_files/wind/documents/Alles_in_de_Wind.pdf van onze enige Nederlandse windenergieprofessor.

    Alhoewel niet uit objectieve bron is informatie van de deense windturbine industrie (www.windpower.org) en de europese industrie (www.ewea.org) is goed onderbouwd. Hier wordt ook aandacht aan sommige nadelen besteed.

    Het duiste ministerie van milieu (www.bmu.de) heeft erg uitgebreid informatie in het Duits en in het Engels

    te downloaden als pdf of (gratis!) te bestellen: http://www.erneuerbare-energien.de/inhalt/5962/35338/

    “informatie” van tegenstanders (google eens op: countryguadian, vereniging tegen windhandel, Halkema, Lukkes etc.) is meestal erg schreeuwerig en niet altijd even goed onderbouwd. Om de zinnige dingen er uit te filteren moet je goed je best doen. Jammer, want sommige zinnige punten vallen zo weg in een zee van onzin.

    Reactie van de industrie op deze punten is te vinden op www.nwea.nl

    Op de website van de CBS kun je de objectieve productiecijfers vinden.

    Zowel voor als tegenstanders doen vaak aan “cherry picking” ze halen uit rapporten die details die bij hun mening past en negeren de rest. Zo wordt een onlangs uitgevoerd onderzoek door het Duitse ministerie van Economische zaken (http://www.deutsche-energie-agentur.de/page/index.php?id=2730&type=5), zowel door voor als tegenstanders als bevestiging van hun gelijk te zien.

    Uiteindelijk zul je zelf de argumenten tegen elkaar af moeten wegen. Omdat goed te kunnen doen moet je je goed inlezen, een sommige argumenten klinken in eerste instantie heel plausibel tot je je er wat meer in verdiept.

  • danny

    http://home.wxs.nl/~windsh/wsh.html

  • kees

    Halllo best man,

    Ik wil graag informtie over de windmolens ik moet er namelijk een wekstuk over houden.B)

    Ik ben vanplan om een goed tehalen dus doe je best!!!!!!!!!!!:X

    NU AUB!!!!!!

    Daaaggg Groetjes Kees

  • adriaan kragten

    Halllow best Kees

    Als je vanplan bent om een goed tehalen voor je wekstuk dan lijkt het me beter dat je zelf informtie verzamelt over windmolens en ook wat beter let op de spelling van de Nederlandse taal.

  • Mikel

    Haha. I woke up down today. You’ve cheeerd me up!

  • Grizzly

    Now we know who the snesible one is here. Great post!