Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

info windtechniek

  • cziageex

    IqkL2x , pzfrqhkrzigh, zmnnultgxrxq, http://jzllxjqtpmqq.com/

  • Ronald1

    Huygens,

    helaas kan ik geen Duits. Probeer dit;

    Kopieer het woord; Friesland-windtechniek

    Ga naar Google als zoekmachine

    Plak het woord Friesland-wintechniek en clik.

    Gr. R

  • boukes

    Een lang verhaal met een korte vraag;

    Even wat algemene info: Ik woon in Spanje in de bergen. Daar stroom via het net niet mogelijk is heb ik zonnepanelen (max. 2,3 Kw) die via een digitale controller 48 volt aan de accu,s levert. Daar ook hier de zon wel eens niet schijnt en de 2,3 Kw niet genoeg is om alles draaiend te houden heb ik een relatief grote windmolen ( bladen van 2,5 m lang) die volgens de beschrijving max. 6,5 Kw zou moeten kunnen leveren er bij geplaatst. Via een Vicrom inverter wordt dan stroom 220volt naar het huis geleverd. Er staan 24 2 volts accu,s.

    Het is een 3 fasen windgenerator met magneten die via een analoge controller 48 volt aan de accu,s levert.

    Bij wind van 3 m/s moet de molen volgens de beschrijving al leveren. Bij 7 m/s zou hij 2 Kw (40Amps) moeten leveren. De praktijk is anders: Bij 7m/s begint de Ampèremeter wat op te lopen en als de molen hard draait ( > 8-9 Ms) dan haalt hij krap 30Amps. Ik heb de molen nooit meer dan 40 Amps zien leveren dus, als ik mij niet vergis, 48volt maal 40Amps is 1920 Watt. Voor mijn gevoel levert hij 40-50% minder dan volgens de beschrijving. Het lijkt dat de controller pas wat energie gaat leveren wanneer hij boven een bepaalde omwentelingssnelheid komt. Dit is volgens mijn metingen 7m/s. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat er ergens teveel verlies optreed?

    De analoge controller staat 50 meter verder in een schuur waar ook de accu,s staan. De kabelafstand molen>controller bedraagt zeker 55 meter. De kabel doorsnede van de drie kabels vanaf de molen zijn 8mm koper (precies kan ik nu niet zeggen daar ik ergens anders zit te typen dan waar de installatie staat)

    Het zijn in ieder geval zeer dikke (en zeer prijzige!) kabels.

    Er gaan dus drie kabels van de molen naar de controller. De spanning die ik meet ( gelijkspanning ) tussen elke kabel en aarde ( gemeten bij de molen) varieert van 13 volt (wieken draaien niet) tot 30 volt als de wieken hard draaien.

    Mijn vraag: Zou er minder verlies van energie zijn wanneer ik de controller dicht bij de molen zou plaatsen? De consequentie is dan wel dat de afstand van de controller naar de accu,s weer zeer groot wordt.

    Het mag duidelijk zijn dat ik te weinig weet van dit soort zaken. :oops:

    Kan iemand mijn vraag beantwoorden? Alvast bedankt :)

  • Adriaan Kragten

    Beste Boukes

    Je had deze vraag beter als een nieuwe vraag kunnen stellen dan hem te stellen als een reactie op info windtechniek. Je hebt de moeite gedaan om je probleem te beschrijven maar ik snap toch nog niet alles. Als je weinig verstand van de materie hebt dan is het lastig om het probleem exact te beschrijven. Misschien is het goed om mijn rapport KD 378 eens door te lezen en de sommetjes die er in staan te maken. Dit rapport is gratis te downloaden van: www.bidnetwork.org/person-42169-en.html

    Als de molen pas bij een windsnelheid van 7 m/s begint te leveren, dan betekent dit dat de geleverde open spanning bij het toerental dat optreedt bij 7 m/s te laag is voor de gekozen accuspanning. Die komt niet door leidingverliezen omdat er pas een spanningsval optreedt zodra er een stroom loopt. Het energieverlies in de leiding is evenredig met het kwadraat van de stroom en bij kleine stromen heb je dus maar beperkte leidingverliezen, zeker als de kabels zwaar zijn. Er zijn een aantal redenen waarom de spanning te laag kan zijn.

    1) Het kan zijn dat de molen bedoelt is voor een 24 V accu. Als je hem dan aansluit op een 48 V accu dan is een dubbel zo hoog toerental nodig voor dat hij begint te laden.

    2) Het kan zijn dat de wikkeling bedoelt is voor gelijkrichting in ster maar dat hij gelijkricht wordt in delta. Gelijkrichting in ster levert een spanning op die een factor wortel drie maal zo hoog is dan bij gelijkrichting in delta. De open spanning neemt evenredig toe met het toerental en om een bepaalde open spanning te krijgen is bij stergelijkrichting dus een toerental nodig dat een factor wortel drie lager is dan bij deltagelijkrichting.

    3) Het kan zijn dat één van de drie fasen niet mee doet omdat hij doorgebrand is of omdat er een losse verbinding in zit. De gelijkgerichte spanning wordt dan te laag. Je moet de Ohmse weerstand meten tussen twee van de drie kabels en die moet voor elke kombinatie gelijk zijn.

    4) Het kan zijn dat er van de generator gewoon helemaal niets klopt en dat de generator bij de gekozen wikkeling gewoon veel te weinig spanning levert. De rotor draait dan bij een veel hogere snellopendheid dan waar hij voor ontworpen is en heeft daardoor een veel te lage Cp. Dit kan een verklaring zijn voor het veel te lage maximum vermogen. Als dit het geval is dan zal de generator opnieuw gewikkeld moeten worden met meer windingen per spoel. Het probleem van matching van rotor en generator wordt uitgelegd in mijn rapport KD 35 (zie folder KD 35 op mijn pagina van Bidnetwork).

    Je schrijft dat er drie gelijke kabels uit de generator komen. Ik neem daarom aan dat de gelijkrichter niet in de generator zit want dan zouden er maar twee kabels uit komen. Ik neem aan dat de 3-fasengelijkrichter bij de accu's en de controller zit. De generator heeft drie spoelen U, V en W en elke spoel heeft twee uiteinden. Deze spoeleinden noem ik U1, U2, V1, V2, W1 en W2. Of je nu gelijkricht in ster of in delta hangt af van hoe de drie kabels met de zes spoeleinden verbonden zijn. Bij gelijkrichting in ster zitten U2, V2 en W2 aan elkaar (dit is het sterpunt) en worden de drie kabels verbonden met U1, V1 en W1. Bij deltagelijkrichting zit V1 aan U2, W1 aan V2 en U1 aan W2. De drie spoelen vormen zo een driehoek. De drie kabels zitten aan de hoekpunten van de driehoek. Bij normale kortsluitankermotoren zit er in de klemmenkast van de motor een terminal met zes punten waar de spoeleinden op aangesloten worden. De keuze tussen ster en delta wordt gemaakt door messing strippen tussen deze punten te schakelen. Ik weet niet of jouw generator ook zo'n terminal heeft. Er zijn kleine generatoren waarbij het sterpunt ergens bovenop de spoelkoppen van de wikkeling zit en er dus alleen maar drie kabels uit de generator komen. Ik denk echter dat bij jouw generator alle spoeleinden uitgevoerd zijn naar een terminal en daardoor moet je na kunnen gaan of de kabels in ster of in delta aangesloten zijn.

    Je schrijft dat je een gelijkspanning meet tussen één van de kabels en aarde. Dit kan niet als de gelijkrichter niet in de generator zit. Je zou in dit geval alleen een wisselspanning moeten meten tussen de kabels onderling. Als de molen niet draait wordt er geen spanning opgewekt en het is dus ook vreemd dat je dan toch wat meet. Misschien is de gelijkrichter kapot en lekt er iets van de accuspanning weg. Het kan dat het sterpunt met aarde verbonden is. In dit geval meet je ook een spanning tussen de fasen en aarde. Maar meestal is het sterpunt geïsoleerd van aarde. Je meet dan misschien wel een spanning maar er loopt geen stroom als je één van de fasedraden met aarde verbindt.

    De controller moet zo dicht mogelijk bij de accu zitten. Als je hem ver weg zet dan wordt de laadspanning bij hoge stromen te laag omdat de spanningsval die het gevolg is van de leidingweerstand, af gaat van de spanning die uit de controller komt. Ik zet wel vraagtekens bij de controller omdat jij zonnepanelen en een windmolen samen op één set accu's zet. Het is de vraag of dit mag als de controller ontworpen is voor een 48 V zonnepaneel.

    Een controller van een windmolen heeft als belangrijkste functie te voorkomen dat de laadspanning van de accu's te hoog worden als deze bijna vol zijn. Als de windmolengeneator permanente magenten heeft dan kun je de generatorspanning niet regelen. Je kunt alleen voorkomen dat de laadspanning van de accu's te hoog wordt door een dump load in te schakelen die precies zo veel vermogen onttrekt dat de spanning constant blijft. Controllers voor zonnepanelen hebben normaal geen dump load maar ontkoppelen het paneel als de spanning te hoog wordt. Ontkoppeling bij een windmolen leidt echter tot een onbelast draaiend rotor wat niet toelaatbaar is omdat de open spanning erg hoog kan worden en de rotor veel lawaai gaat maken. Er zijn ook controllers van zonnepanelen die bij een te hoge laadspanning kortsluiting van het paneel geven maar kortsluiting van een windmolengenerator leidt tot sterk afremmen van de rotor als de generator groot genoeg is en tot doorbranden als hij niet groot genoeg is. Je hebt dus bij gebruik van een windmolen een speciale controller met een zware dump load nodig. Deze dump load moet het maximale vermogen van de windmolen kunnen vernietigen. Een controller met dump load van een windmolen kan wel voor een zonnepaneel gebruikt worden. Bij een combinatie van een windmolen en een zonnepaneel moet de dump load zo groot zijn dat hij het maximum vermogen van molen plus paneel kan vernietigen.

  • boukes

    Beste Adriaan, Bedankt voor je snelle reactie. Ik kwam er vandaag pas achter dat je gereageerd had. Ik dacht dat ik automatisch e-mailtje zou krijgen bij een reactie.

    Ik heb geprobeerd om je artikel te downloaden op www.bidnetwork.org/person-42169-en.html. Ik ben nu geregistreerd op bidnet maar kan het nergens vinden

    De windmolen, de controller en een “electrische kachel” (voor over produktie) komen van de zelfde fabrikant (Chinees….) en zijn op elkaar afgestemd. De molen is bedoeld voor een 48 volts accu systeem. Wanneer de accu,s meer dan 60 volts hebben slaat de controller uit. Vind ik zelf wel erg hoog daar de accu,s dan staan te borrelen.

    Ik meet een zelfde spanning tussen alle drie de kabels en aarde die van de molen komen tussen 13 en 30 volt gelijkspanning afhankelijk van de windsnelheid.

    In de installatiebeschrijving staat ook dat het niet uitmaakt in welke volgorde de drie fasen aan de controller worden aangesloten.

    De zonnepanelen leveren 90 volt en de separate digitale controller zet dit om in 48 volt. Voor de duidelijkheid; Ik heb dus twee controllers. die beiden 48 volt afleveren.

    Dit is mijn tweede controller daar de eerste op een nog hogere omwentelingssnelheid pas stroom gaf. De tweede controller geeft duidelijk meer resultaat maar veel minder dan volgens de beschrijving.

    De generator werkt v.m. goed daar wanneer ik de drie kabels, of slechts twee die uit de molen komen kortsluit de molen abrupt tot stilstand komt.

    Een paar vraagjes zodat ik het ook beter begrijp:

    Het voltage wat uit de generator komt is dat wissel of gelijkspanning?

    Hoe kan ik het amperage meten wat door deze drie (of elke) kabel loopt naar de controller?

    In de controller is geen “regelaar” om de uitgangsspanning te beperken tot bijv. 56 volt. Is er een eenvoudig apparaatje of schakeling die dat wel kan?

    Met mijn simpele kennis lijkt het mij dat 13-30 volt naar de controller een groter verlies geeft dan de 48 volt die uit de controller komt. Dus lijkt het mij minder verlies geven wanneer de controller dichter bij de molen staat?

    Daar de molen op een oude elektra paal staat hebben we voor de eerste 7 meter, vanaf de molen naar de eerste zekering gebruik gemaakt van de aanwezige 3 aluminium kabels (Doorsnede 8 mm). Na de zekeringen, drie dus, gaat het verder met dik koper. Dit aluminimum is geen bezwaar?

    Alvast bedankt voor de door jouw te nemen tijd. Ik ga nu nog eens op bidnet zoeken.

  • Adriaan Kragten

    Beste Boukes

    Als je het volledige door mij gegeven adres intypt dan kom je direct op mijn pagina. Je hoeft niet eerst naar de website van Bidnetwork te gaan maar het kan wel. Als je dat doet moet je bij search mijn naam Adriaan Kragten intypen.

    Er kan uit de generator alleen maar gelijkstroom komen als het een gelijkstroomgenerator is of een wisselstroomgenerator die in de generator gelijkgericht wordt. Ik denk dat het een drie fasen wisselstroomgenerator is aangezien er drie kabels uit komen maar je moet dan wel zeker weten dat het de drie fasen kabels zijn en niet twee fasenkabels en een aarde. Wat theoretisch ook nog kan is dat de gelijkrichter in de generator zit en dat twee van de kabels gelijkspanning geven en dat de derde kabel vóór de gelijkrichter aan het sterpunt zit. Wanneer je de generator gebruikt om te remmen en je maakt kortsluiting na de gelijkrichter dan remt deze minder hard dan wanneer je het sterpunt ook nog eens kortsluit en dit zou een reden kunnen zijn om het sterpunt uit te voeren. Echter, in dit geval maakt het uit hoe je de zaak aansluit. Als men zegt dat het niet uitmaakt hoe de draden op de controller worden aangesloten dan kan dit alleen zo zijn als de drie kabels de drie fasendraden U, V en W zijn.

    Ik raad je aan om het volgende eens te proberen (als er niet veel wind is). Verwijder de controller en meet de wisselspanning tussen telkens twee van de drie kabels. Als je je voltmeter op gelijkspanning zet, zou je niets moeten meten. Deze wisselspanning moet bij een bepaald generatortoerental gelijk zijn voor elke combinatie van kabels. Wanneer je de drie draden aansluit op een 3-fasen gelijkrichter dan moet de gelijkgerichte spanning bijna een factor wortel twee maal hoger zijn dan de wisselspanning tussen de fasen. Als de molen al bij een windsnelheid van 3 m/s zou moeten beginnen te laden en als de gelijkgerichte spanning direct op de accu zit, dan zou de gelijkgerichte spanning bij 3 m/s al 48 V moeten zijn.

    Verwijder vervolgens de gelijkrichter en sluit de drie draden aan op de controller. Als je nu bij 3 m/s een lagere gelijkspanning meet aan de uitgang van de controller dan is daar iets mis mee. Misschien zit er een DC/DC converter in die de spanning te veel verlaagt. Als je bij 3 m/s aan de uitgang van de controller een hogere spanning meet dan de spanning die je meet na de gelijkrichter, dan zit er in de controller een DC/DC converter die de spanning verhoogt. Als de DC/DC converter de spanning voldoende verhoogt, kan de molen wel bij 3 m/s beginnen te leveren. Echter, de generator levert in dit geval een lagere spanning dan de accuspanning en hierdoor worden de stromen in de kabels en daardoor ook de leidingverliezen veel hoger. Deze situatie treedt op wanneer de generator eigenlijk bedoeld is voor een 24 V accu maar met een DC/DC converter kan men hem dan geschikt maken voor een 48 V accu. In dit geval moet de DC/DC converter zo dicht mogelijk bij de molen gezet worden. Maar de spanningsregelaar plus dump load moeten toch zo dicht mogelijk bij de accu staan. Als dit echter allemaal in één kast zit dan is dat niet mogelijk. Het is toch moeilijk voor mij om vanaf een afstand te beoordelen wat er aan de hand is.

    Een afregelspanning van 60 V is veel te hoog voor een 48 V accu. Een loodaccu mag als hij vol is nog geladen worden met een spanning van ongeveer 2,3 V per cel. Dit komt neer op ongeveer 55,2 V voor een 48 V accu en 56 V is wel het maximum. Als de accu niet vol is dan mag je met een hogere spanning en een daarbij horende veel hogere laadstroom laden, maar als alleen de accuspanning gemeten wordt dan weet de controller niet of de accu vol of leeg is. Een volle acco die langdurig met een te hoge spanning geladen wordt gaat zeer snel kapot omdat de platen sulfateren of omdat zij vanwege de warmte krom trekken. Als er momenteel een dumpload is die ingeschakeld wordt bij 60 V dan moet deze aangestuurd worden door een spanningsregelaar die afgesteld is op 60 V. Waarschijnlijk is het mogelijk om deze spanningsregelaar op een lagere waarde af te regelen maar je moet dan wel weten waar je aan moet draaien.

    Er zijn bepaalde formules waarmee je de spanningsval en de warmteontwikkling in een kabel kunt uitrekenen afhankelijk van de stroom, de draaddiameter en het gebruikte materiaal. Je moet die maar opzoeken in de literatuur of op het Internet.

  • Adriaan Kragten

    Als mijn link voor mijn pagina op de website van Bidnetwork vanuit Spanje toch niet werkt dan moet je er misschien eerst http:// voor typen. De totale link wordt dan: http://www.bidnetwork.org/person-42169-en.html

  • g.metzelaar

    wat is het juiste email adres van Friesland-windtechniek?