Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Air-X

  • Dick

    Hallo forumleden,

    Ik ben in het bezit van een air-x maritieme en die maakt door de paal waarop hij gemonteerd is, veel lawaai. Mijn buren kunnen er niet tegen. In eerste instantie hoorde ik buiten de bladen door de wind zwiepen, heb toen de aangepaste wieken gekoct in Portugal en nu hoor ik niets meer. Binnen dus wel. Het lijkt net alsof de lager het lawaai veroorzaakt. Weet iemend een firma die de windmolen kan onderhouden en e.v.t. repareren en weet iemand of deze windmolen echt zoveel lawaai moet maken?

    ik hoor het graag.

  • Adriaan Kragten

    Een Air met de normale bladen staat er om bekend dat hij veel aerodynamisch lawaai maakt. Dit komt omdat hij zeer slanke bladen heeft met een hoge ontwerpsnellopendheid en daardoor bij een lage windsnelheid al met hoge tipsnelheden draait. Geluidsproductie neemt ongeveer evenredig toe met de vierde macht van de tipsnelheid maar hangt ook af van het gebruikte profiel en het wiekmateriaal. Vervanging van de originele bladen door bredere bladen met een lagere snellopendheid geeft wel minder aerodynamisch geluid maar zal ook een lagere opbrengst geven omdat de matching van de rotor met de generator minder goed zal worden.

    Montage van een windmolen rechtstreeks tegen de gevel van een huis kan overdracht van contactgeluid geven. Dit geluid lijkt uit de lagers te komen maar het kan heel goed zijn dat hier niets mee aan de hand is. In dat geval kan het geluid veroorzaakt worden door de permanentmagneet generator. Wanneer het kleefkoppel van deze generator niet rimpelvrij is veroorzaakt dit een trilling die via de lagers, het generatorhuis en de toren overgedragen wordt aan de woning. De enige oplossing is om de verbinding tussen de torenbuis en de woning in rubber op te hangen. Of de generator rimpelvrij is kan eenvoudig gecontroleerd worden door de rotor heel langzaam rond te draaien en te kijken of er voorkeursstanden zijn. Eigenlijk moet je voor deze proef de rotor verwijderen omdat het traagheidsmoment van de rotor de rimpel afvlakt.

    Een andere oorzaak van het geluid kan zijn dat er trillingen in de rotorbladen optreden. Is de rotor met de nieuwe bladen wel goed gebalanceerd?

  • Metzelaar

    Wat ook mogelijk een oplossing kan bieden is het gebruik van een trillingdemper tussen de mast en de windmolen. Deze zorgt dmv rubbers dat de windmolen “los”van de mast is gemonteerd. De windmolen rust als het ware op de mast. Metzelaartechniek in Zwanenburg is het adres voor reparatie en het testen van o.a. de Air-X windmolen.

  • Medford

    You've hit the ball out the park! Incrdebile!

  • Burchard

    Hey, you're the goto expert. Thanks for hngiang out here.

  • fvodlzqyg

    2ejje2 , mtidnztrnlfp, vnuwwybzsuwl, http://mihbmatumlxm.com/

  • hyghle

    ZIn0Zg , jtsaamhxgegt, ceinthplbgql, http://llhcaqpmgvfu.com/