Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

AXIAAL WINDMOLENTJE OP BOOT als accudruppelaar.

  • Ronald1

    Lectori Salutem.

    Het was in 1986 dat ik op de Vinkenveenseplassen een motorboot tegen kwam met een axiaal molentje op een buis van 1 m gemonteerd op het achterdek..

    Het, leek op een schoepen ventilatie roter met een doorsnede van 150 mm rond en plm. 350 mm. hoog, daaronder zat een generator van ongeveer 30 mm dik (uiteraar rond 14 -15 cm)

    Ik vroeg destijds die man wat het was (u raad het misschien al) en zei “een accu druppelaar” dat ding draaid bij elk suggie wind dag en nacht en hij had nooit leege accu's. Het was in Engeland gebouwd, en een paar jaar later weer uit de handel.

    Ik heb er jaren naar uit gekeken of ik het elders kon vinden (ben zelfs naar een ventilatoren fabriek in Hilvarenbeek geweest (1987) of ze zo iets inelkaar konden vlansen en hadden er wel zin in, mits ik een ronde platte generator wist te krijgen en zij die axiale ventilatie-roter wel op de as wilde bouwen. Maar ging niet door door pers. omstandigheden.

    Lang verhaal kort; mijn bootje verkocht en nu (2011) een bootje van mijn kinderen gekregen en ik driftig uit het geheugen puttend en afvraag; er moet toch ergens zo een ding nog in de handel zijn ?

    Wie kent dit type en/of kan je dat zelf bouwen met bestaande compenenten. ?

    Heb verder geen verstand van electro techniek om zo iets te kunnen berekkenen

    Hoop iets te mogen vernemen.

    Mvg. R

  • Adriaan Kragten

    Beste Ronald

    Ik denk dat ik weet wat voor soort molen je bedoelt. Het is een VAT met een heleboel vertikale schoepen in de vorm van gewelfde lamellen die tussen twee horizontale schijven zitten. Dit type is een combinatie van een weerstandsmachine en een liftmachine. De Cp zal niet hoog zijn maar de starteigenschappen zijn goed. Bij de windmolendag in Valburg voruig jaar was er iemand die zo'n ding gebouwd had. Als je in Google “windmolendag Valburg” intypt kom je op een site waar een fotoreportage van deze dag staat. Er staat een foto van deze molen op. Er staat iemand met een rode jas bij en de molen staat op een ton. Volgens mij zijn ze niet in de handel. Via de organisatie van de dag moet na te gaan zijn wie dat ding gebouwd heeft.

    Adriaan Kragten

  • Ronald1

    Adriaan Kragten Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste Ronald

    >

    > Ik denk dat ik weet wat voor soort molen je

    > bedoelt. Het is een VAT met een heleboel vertikale

    > schoepen in de vorm van gewelfde lamellen die

    > tussen twee horizontale schijven zitten. Dit type

    > is een combinatie van een weerstandsmachine en een

    > liftmachine. De Cp zal niet hoog zijn maar de

    > starteigenschappen zijn goed. Bij de windmolendag

    > in Valburg voruig jaar was er iemand die zo'n ding

    > gebouwd had. Als je in Google "windmolendag

    > Valburg" intypt kom je op een site waar een

    > fotoreportage van deze dag staat. Er staat een

    > foto van deze molen op. Er staat iemand met een

    > rode jas bij en de molen staat op een ton. Volgens

    > mij zijn ze niet in de handel. Via de organisatie

    > van de dag moet na te gaan zijn wie dat ding

    > gebouwd heeft.

    >

    > Adriaan Kragten

    DANKUWEL voor uw berichtje,

    Ik heb na even zoeken de foto (in het album) gevonden en het lijkt er iets op; die is grooter en robuster uitgevoerd..

    Het molentje wat ik op die boot zag was een industriele ventilatie roter ( zit ook in de mechanische ventlatieunit van de woning- ventilatei) ) en had de indruk door dat die roter -zo noem ik het maar even- door de gebogen schoepen/lamellen van plm. 20 mm breedt en hoog 300 mm zo geruisloos liep en met de hand stil te zetten was.

    Nu ik mij er in verdiept heb (dankzij de forums) kom ik legio aanbiedingen tegen van de permant magneet generators waar ik zo een tonnetje op zou (laten)kunnen maken, en ga mij er eerst nog in verdiepen, en wie weet nog met vragen.

    Mvg Ronald

  • Ronald1

    Dag meneer Adriaan Kragten.

    Deze nacht deze site gevonden; http://www.maplin.co.uk/50w-telescopic-vertical-axis-wind-turbine-396269

    Wat denkt u daar over (plm. 170 euro met verzenden mee) : clik op die site in de lichtblauwe balk onder de afbeelding op Media en specifatie etc..

    Ik zou daar op de generator die andere lamelle trommel op kunnen zetten, ?

    Verder begrijp ik uit de tekst dat de generator bij harde wind niet remt, dan wel bij storm verwachting dan maar stil moet zetten of lees ik dit verkeerd ?

    (mijn Engels is na 35 jaar niet gesproken/gelezen te hebben knudden; sorry)

    Ronald.

  • Adriaan Kragten

    Beste Ronald

    Ik heb de site bekeken. Het betreft een Savoniusrotor. Op mijn pagina op de website van Bidnetwork staat een artikel over Savoniusrotoren met aan het einde de belangrijkste formules.

    De gegeven informatie is erg summier. Zo worden niet eens de rotordiameter en de hoogte van de rotor gegeven waardoor niet te bepalen is hoeveel de rotor bij een aangenomen Cp zou moeten kunnen leveren en wat het toerental is als functie van de windsnelheid. Er wordt wel gezegd dan een effectieve windsnelheid van 8 - 10 m/s nodig is. Dit is behoorlijk hoog. Ik neem aan dat bij deze windsnelheid het nominaal vermogen van 50 W geleverd wordt maar het maakt veel uit of dit nu 8 of 10 m/s is omdat het windvermogen toeneemt met de derde macht van de windsnelheid. Er wordt niets gezegd over de startwindsnelheid (de snelheid waarbij de rotor begint te draaien) en de cut in windsnelheid (de snelheid waarbij de vermogenslevering begint). Uit het verhaal begrijp ik dat de generator elektrisch losgekoppeld wordt van de accu wanneer deze vol is. Maar dit is eigenlijk alleen te bepalen door de zuurgraad te meten en dat zal men niet doen. Waarschijnlijk ontkoppelt men de generator als de laadspanning 14 V wordt maar dit is bij een kleine 12 V accu bij een veel lagere stroom het geval dan bij een grote. Ook al wordt de laadspanning 14 V dan hoeft de accu dus nog helemaal niet vol te zijn waardoor de accu veel te snel los gekoppeld wordt. Een onbelast draaiende rotor gaat harder trillen en meer geluid maken. Bij echt hoge windsnelheden kan het buigend moment dat op de generatoras wordt uitgeoefend, te hoog worden waardoor de as afbreekt. Het is ook niet duidelijk wat het criterium is om de accu weer aan te koppelen. Ik zie deze oplossing dan ook als een nadeel. Het is veel beter om boven een bepaalde spanning een dump load in te schakelen waarin het teveel aan vermogen in warmte omgezet wordt maar dit is wel een duurdere oplossing. Omdat een Savoniusrotor geen aerodynamische beveiliging heeft moet de hele zaak elektrisch tegen zeer hoge stromen bestand zijn die maar een paar uur per jaar zullen voorkomen. Het idee om het moment in de as te verkleinen door de rotorhoogte bij hoge windsnelheden te halveren werkt volgens mij ook niet omdat je daarvoor altijd een keer te laat zult zijn.

    Als een PM-generator gebruikt wordt waarbij er ijzer in de spoelen zit dan heeft deze een zeker kleefkoppel. De rotor gaat pas draaien als het startkoppel van de rotor groter is dan het kleefkoppel. Bij een Savonius rotor met twee schoepen fluctueert het startkoppel erg afhankelijk van de windrichting en daarom kan een Savoniusrotor startproblemen hebben als de wind constant uit één richting komt. De rotor die u wilt gebruiken heeft een veel gelijkmatiger koppel doordat er veel meer wieken op zitten. Een Savoniusrotor heeft een optimale snellopendheid van ongeveer 0,9. De optimale snellopendheid van uw rotor zal waarschijnlijk lager liggen. Dit houdt in dat de rotor bij gelijk diameter en snellopendheid langzamer zal draaien.

    Of uw rotor goed matched in combinatie met de generator van de Savonius rotor is nog maar helemaal de vraag. Als je dat wil weten zul je eerst de generator moeten doormeten voor een accubelasting. Dan moet je de optimale derdemachtskromme van de windmolenrotor bepalen maar dat is lastig omdat je daar niets van de rotor weet. De optimale derdemachtskromme van de rotor moet zo dicht mogelijk in de buurt liggen van de Pmech-n kromme van de generator.

  • Ronald1

    Dag heer Krachten,

    mijn kennis van electrotechniek is van 50 jaar geleden toen ik tijdens mijn opleiding het boek “Electrotechniek voor Bouwkundige” moest doorworstelen, en een beetje is blijven hangen van wat U beschrijft.

    Het grappige van dat tonnetje op de boot was dat het bij harde wind (zo tegen windkracht 8) uit zichzelf stil viel -een beetje naar links en weer rechts ging bewegen- dat niet door PM werd veroorzaakt als electonische rem. Mogelijk door de dicht op elkaar staande smalle schoepen; maar goed, ik denk dat weinig mensen dat ding ooit hebben gezien zo in de jaren rond 1980 - 1983.

    Had gehoopt dat op deze site een windenergiefanaat i.c zelfbouwer, hier dat ding ooit onder ogen had gehad en of op dat thema was doorgegaan, maar denk dat dat niet meer in het geheugen van de jongere generatie kan opgeroepen worden..

    Het was een subliem wind tonnetje.

    Mbt de specificatie van die Maplin (link hierboeven van 9/8) staat in de lichtgrijze gekaderde lichtblauwe balk onder die Savonisroter.

    Bedankt voor Uw uitleg,

    groetend Ronald

  • Ronald1

    HEER KRAGTEN

    SORRY VOOR DE VERKEERDE SCHRIJFWIJZE VAN UW NAAM hierboven; excuus.

  • Adriaan Kragten

    Ik heb de specificatie gevonden. De gegeven afmetingen zijn niet eenduidig. Er worden waarden voor h, w en d gegeven maar er wordt niet in een plaatje aangegeven wat daar mee bedoeld wordt. Dus of h de hoogte is van het hele ding of alleen van de rotor. Wat w is zou ik niet weten. Is d de diameter van de rotor of de diameter van een schoep? Dus met de gegeven maten is nog niets te beginnen als je wat wilt rekenen.