Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bliksembeveiliging windmolen.

  • gerrit

    Hallo alemaal, wie heeft er ervaring met een bliksembeveiliging voor een windmolen.

    Mijn mast is 22 m hoog en voorzien van twee aard elektrodes,De gondel wil ik aarden via een stuk laskabel deze komt in een lus in de mast te hangen zodat dat de gondel kan draaien. In de gondel zit een 5 kW PM generator deze is direct gekoppeld aan de polyester wieken 6,5 mm doorsnede.

    Is dit voldoende of moet er nog meer gebeuren?????

    gr. Gerrit.

  • Adriaan Kragten

    Beste Gerrit

    Het lijkt me niet gek wat je doet als bliksembeveiliging. Maar er zijn gevallen bekend van bliksem die in een wiek ingeslagen is, zelfs als die van polyester was. De stroom loopt dan via de generator naar aarde en de wiek en de generator worden opgeblazen. Er zijn bladen die daarom van een geleidende strip voorzien zijn met een sleepcontact naar aarde. Maar ik denk niet dat het de moeite waard is om dat bij jouw molen ook nog aan te brengen.

  • gerrit

    Hallo Adriaan,

    Achter op de generator zit een remschuif, eventueel zou ik hier iets van een sleepring achter kunnen maken. Aan de wieken kan ik niets meer doen.

    Maar als de generator opgeblazen wordt zal de omvormer welke er achter zit het vermoedelijk ook niet overleven.

    Zal het zinvol zijn om hier de nodige kosten voor te maken???

    gr. Gerrit

  • Adriaan Kragten

    Als de remschijf achter de generator zit dan loopt de bliksem dus door de generator en het aarden van de remschijf heeft dan geen zin om de generator te beschermen. Maar de kans dat de bliksem inslaat op de bladen van een tamelijk kleine molen is maar erg gering en ik denk niet dat het nodig is om de rotoras zelf ook nog te aarden. Het kan zijn als je dat doet dat het toch niet helpt omdat de stroom bij bliksem zo hoog is dat hij toch ook door de generator loopt, zelfs als je de rotoras aardt.

  • ron

    ik ben op zoek naar wieken voor een windmax molen 850 watt

    3 stuks voor een redelijke prijs wie weet er iets voor mij

  • Willem Bonestroo

    Hoi Ron,

    Heb je ze al gevonden? Mail anders naar bonergie@gmail.com.

    Ik kan je helpen aan goede windmolens 1000 kW (25 kg) of 2000 kW (75kg) tegen scherpe prijzen en met 5 jaar fabrieksgarantie.