Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lagers

  • Bart

    Goedemiddag,

    Kan iemand op dit forum mij vertellen waar ik goede lagers kan kopen? Ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn lagers zelf-uitlijnend zijn wat het geheel er niet stabieler op maakt. Enige alternatief wat ik weet zijn wiellagers van auto's. (vrij prijzig)

    En heeft hier iemand ervaring met het maken van een versnellingsbak? Ik zit namelijk met het probleem dat ik mijn wieken niet goed gematcht heb met mijn zelfgebouwde axial flux alternator. Die geeft 1v/27 rpm, wat voldoende zou zijn voor een hawt met diameter +-1,5m, maar de benodigde 345rpm wordt nooit gehaald door mijn Lenz2 wieken (die ik heb gekozen vanwege turbulente wind).

    Zit dus te twijfelen tussen maken van een versnellingsbak (van fiets-tandwielen + ketting). Of het compleet veranderen van idee en toch gaan voor de hawt. Lastig afwegen van de voors en tegens. Iemand tips?

    Alvast bedankt!

    Bart

  • hje.peters

    Hallo Bart,versnelling met tandwielen,met dunne olie gesmeerd,geeft de voorkeur. Het gebruik van kettingen is sterk af te raden,kettingen maken veel lawaai,slijten als sneeuw voor de zon,veel onderhoud ,enz. Afhankelijk van de overbrengins verhouding ,geeft iedere versnelling constuktie het nodige verlies.

    Het electrisch aanpassen van de generator aan de wieken lijkt mij de meest voor de handliggende oplossing. dus meer windingen op de generator spoelen,totdat je bij de gewenste windsnelheid nog enige opbrengst hebt.Al wel eens aan fiets naaf motor gedacht? een 36 volt exemplaar geeft al gouw 24 volt bij 250 omw. en 250W.

    Voor wat betreft de gebruikte lagers kun je het beste zelf richtende kogellagers ingebouwd in gietijzeren montagehuis gebruiken,verkrijgbaar bij de aandrijftechniek winkels. oa aandrijftechniek Deventer. ze zijn lang niet zo duur als auto wiellagers.

    Maar koester niet te hoge verwachtingen van kleine windenergie, voordat het goed werkt is er een lange weg te gaan,en de opgewekte hoeveelheid stroom is te verwaarlozen.

    Veel succes , Henk Peters