Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

grote windmolen bouwen

  • Luk@vdv-qf.be

    Die 7m/s is niet op 15meter maar op 50meter hoogte. Het zal eerder 5,5 zijn dan 7, maar volgens ecopower, de firma die de molens langs de E314 heeft geplaatst, komen ze makkelijk aan 7m/s op 90m hoogte.

    Ik vraag me alleen af, 2 molens met dezelfde rotordiameter en een verschillende generator, gaan deze hetzelfde vermogen genereren zolang ze niet aan hun maximum komen?

    De 500KW is voor minder wind gebouwd dan de 600 of 750 reeks met dezelfde rotor lijkt me, toch?

  • Adriaan Kragten

    Als je de Pel-V krommen van twee molens met dezelfde rotor maar met een grote en een kleine generator met elkaar vergelijkt dan zul je waarschijnlijk het volgende zien. De Pel-V kromme van de molen met de kleine generator begint bij een wat lagere windsnelheid en ligt bij windsnelheden tussen 3 en 5 m/s boven die van de molen met een grote generator. Tussen windsnelheden van 5 en 9 m/s vallen beide krommen ongeveer samen. Boven windsnelheden van 9 m/s ligt de kromme van de molen met de grote generator hoger en het verschil is maximaal voor windsnelheden boven 13 m/s.

    Meer informatie over het effect van de windsnelheid is te vinden in hoofdstuk 3 van het boek: Introduction to Wind Energy van Erik Lysen, Mei 1983, CWD publicatie 82-1. Dit boek is door Erik op het Internet gezet en per hoofdstuk te downloaden. Je komt er via: www.uce-uu.nl klik dan aan: energy topics klik dan aan: Introduction in Wind energy klik dan aan: Analysis Wind regimes.

    Ik heb nog eens gekeken wat de invloed is van de torenafstand bij lijnopstelling en bij een torenafstand van vier rotordiameters. Het zog van een windmolenrotor expandeert. Ongeveer 3 rotordiameters voor de rotor is de snelheid V, in het rotorvlak is de sneheid 2/3 V en ongeveer drie rotordiameters achter de rotor is de snelheid 1/3 V. Lucht mag als niet samendrukbaar beschouwd worden bij normale windsnelheden en daardoor is het product van snelheid maal oppervlak constant. Dit houdt in dat het oppervak van het zog drie rotordiameters achter de rotor twee maal zo groot is als het bestreken rotoroppervak. Dit houdt weer in dat de maximum diameter van het zog een factor wortel twee = 1.41 maal zo groot is als de diameter van de rotor. Wanneer de windrichting haaks op de torenlijn staat dan zou de afstand tussen de torens dus zelfs maar 2.82 maal de rotordiameter hoeven te zijn zonder dat de zogs door elkaar lopen.

    Bij een afstand van vier rotordiameters mag de wind een hoek van ongeveer 70° hebben en dan raakt het zog van de eerste rotor pas het zog van de tweede rotor. Bij een hoek van ongeveer 73° raakt het zog van de eerste rotor pas het rotorvlak van de tweede rotor en ik denk dat het vermogen van de tweede rotor pas echt merkbaar afneemt bij nog grotere hoeken dan 75°. Stel nu eens dat de wind even vaak en even sterk uit alle windrichtingen komt. Dit houdt in dat er maar een kans is van 15 / 90 = 0.17 dat er reductie van het vermogen van de tweede en de derde rotor optreedt doordat deze rotoren in de schaduw van zijn voorganger komen te liggen. De wind komt echter niet even vaak en even sterk uit alle windrichtingen en de richting van de torenlijn wordt zodanig gekozen dat hij haaks op de meest voorkomende windrichting staat. Hiedoor is de kans dat de windrichting een hoek maakt die tussen de 75° en 90° ligt veel kleiner dan 0,17, ik schat ongeveer 0,1. Dit is acceptabel. Je zou zelf eens moeten spelen met andere afstanden en dan zul je zien dat de meeropbrengst die je krijgt door de afstand nog groter te maken dan vier rotordiameters maar heel beperkt is. Het kost je wel veel meer beschikbare ruimte. Als de beschikbare ruimte kritiek is dan is een afstand van drie rotordiameters misschien ook nog wel acceptabel als er daardoor plaats is voor een extra windmolen en als je het geld hebt om die aan te schaffen.

  • Pascal

    Hallo,

    Ik ben profesioneel bezig met windmolenbouw.

    Op het eerste zicht heb ik volgende bedenkingen:

    Met 40 meter masthoogte en rotordiamete 35 meter heb je een generator van ruim 160kw nodig.

    Voor een 40 kw adviseer ik een mast van 25 meter met rotordiameter 18 meter. Een rotordiameter van 35 meter met een generator van 40 kw zal te weinig stroom leveren bij lage windsnelheid, en bij hoge windsnelheid moeilijk onder controle te houden zijn.

    Aangaande de generator: ik zou geen dc motor adviseren omdat deze koolborstels heeft die slijtage gevoelig zijn. Dc motoren kunnen doorgaans ook moeilijker hun warmte kwijt, wat het rendement ten nadele komt.

    Assyncrone generatoren worden doorgaans niet gebruikt bij windmolens onder 50kw omdat deze een versnellingskast nodig hebben die veel vermogen opneemt. Ik denk dat een PMG generator het beste alternatief is. Deze zijn in de handel verkrijgbaar en zijn doorgaans 30 jaar onderhoudsvrij.

    Denk zeker goed na over de beveiliging en het remsysteem! Gebruik zeker een rem die 3 keer het generatorvermogen kan opnemen. Zorg ook voor een goede koeling van de rem. Alle energie die een rem opneemt word omgezet in warmte!

    Aangaande belasting: de norm die gehanteerd word is 25 kg/ m2 rotoroppervlak. Bij een rotor dia 18 meter is dit 6358,5 kg.

    Pascal Van Vlaenderen