Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

missouri wind and solar

  • n. van der stroom

    Beste medeforumers,

    Kent iemand of heeft iemand ervaring met dit soort molens ?

    En zo ja is het iets in de praktijk, zag trouwens dat er een laatste update was naar 13 ! wieken / bladen, wat zijn daar de voordelen / nadelen van ten opzichte van 3 bijvoorbeeld.

    bij deze de link: http://www.ebay.com/itm/Missouri-General-1600-Watt-Wind-Turbine-Generator-12volt-11Blade-3-phase-output-/290635683016?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43ab3c94c8

    Groeten

  • Adriaan Kragten

    Windmolenrotoren met veel bladen worden over het algemeen alleen maar gebruikt als de rotor een hoog startkoppel moet hebben omdat er een sterke piek in de belasting zit. Dit is het geval als de belasing bestaat uit bijvoorbeeld een enkel werkende zuigerpomp. Dit soort rotoren hebben ook een erg lage ontwerpsnellopendheid die tussen 1 en 1,5 ligt. Maar bij elektriciteitsopwekking worden meestal generatoren gebruikt die maar een gering kleefkoppel hebben en dan hoeft de rotor geen hoog startkoppel te hebben. Men heeft dan graag een zo hoog mogelijke ontwerpsnellopendheid omdat het toerental dan ook hoog is. Als bij de gegeven windmolen toch een hoog startkoppel nodig is dan geeft dat eigenlijk al aan dat een generator gebruikt wordt waarbij er een erge grote rimpel op het kleefkoppel zit (net zoals bij een fietsdynamo).

    Een groot aantal bladen geeft wat minder tipverliezen en daardoor zou de maximale Cp iets hoger kunnen zijn dan bij een driebladige rotor met dezelfde ontwerpsnellopendheid. Echter, als je een bepaald totaal bladoppervlak verdeelt over meer bladen dan wordt de koorde kleiner en daardoor de Reynoldswaarde voor een bepaalde windsnelheid, lager. Dit leidt tot hogere weerstands/lift verhoudingen van het gebruikte profiel. Dit geeft weer een verlaging van de Cp. Het nadeel van dit tweede effect is bij kleine windmolens en lage windsnelheden sterker dan het voordeel van het eerste effect waardoor de maximale Cp uiteindelijk toch nog lager is dan bij een 3-bladige rotor. Voor kleine windmolens kan een 2-bladige rotor hierdoor zelfs toch nog een hogere maximale Cp hebben dan een 3-bladige rotor.

  • sico

    Ik heb er een bij ze besteld op de 18e, dus nog niet binnen.

    we gaan het zien of het iets is.

    ik heb de versie met 9 bladen besteld.

  • n. van der stroom

    Goedemorgen,

    Bedankt voor de reactie en technische uitleg,

    Ik persoonlijk vond het er in tegenstelling tot chinese molens en prijs er redelijk uitzien.

    Echt mooi zijn ze dan ook weer niet, doet me ook een beetje denken aan die waterpompmolens vandaar hoge koppel wat dan nodig is.

    Zo,n savonius / darrieus rotor is dan weer een stuk mooier, maar rendement stukken minder.

    Sico, ik zie je posting als je de molen binnen hebt, met belangstelling tegemoet, wat waren trouwens de verzendkosten vanuit de us en welke verzender?

    Groeten

  • drost

    ik heb 2 molens van 48 volt en 1 van 24 volt

    zelfs bij weinig toeren komt er zo 100 volt uit

    er komen dus alleen veel volts uit

    er is dus geen inverter te vinden die niet kapot gaat

    ik ben nu 3000 euri lichter dus ik kap met deze molens