Mijn (Engelstalige) rapport KD 467 “Calculations executed for the 2-bladed rotor of the VIRYA-3B2 windmill” is voorts gratis te downloaden van mijn pagina op de website van Bidnetwork: www.bidnetwork.org (je moet je eerst aanmelden bij Bidnetwork en vindt mijn pagina door bij search “Adriaan Kragten” in te typen). Ik heb meer dan honderd rotoren ontworpen en doorgerekend en rapport KD 467, dat 19 pagina's heeft, is een voorbeeld waaraan men kan zien hoe ik dat doe.

De volgende onderwerpen worden behandeld: Introductie, beschrijving van de rotor, berekening van de rotorgeometrie, bepaling van de Cp-lambda en de Cq-lambda krommen, bepaling van de P-n krommen en de Pel-V krommen voor 26 V ster en 13 V delta, bepaling van het startgedrag, sterktebereking van de naafplaat, referenties, schets van de rotor. Ieder mag de kennis uit dit rapport vrij gebruiken mits men er naar refereert. Men kan de berekende rotor zelfs toepassen in een windmolen als deze voorzien is van een goed werkende beveiliging waardoor de rotor bij hoge windsnelheden soepel uit de wind draait volgens een delta-V kromme (delta is de hoek van scheve aanstroming, V is de ongestoorde windsnelheid) die niet hoger ligt dan die welke ik gebruikt heb om de P-n krommen voor hoge windsnelheden te berekenen.

In maart 2012 ga ik met pensioen en er zullen in de toekomst waarschijnlijk nog wel meer van mijn KD-rapporten worden vrijgegeven.