Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Fortis Windenergy B.V. falliet

  • Adriaan Kragten

    Het bedrijf Fortis Windenergy B.V. van J. Kuikman uit Groningen is op 16 augustis 2011 falliet gegaan. Meer informatie is te vinden via de curator: De Haan Advocaten en Notarissen. Fortis was fabrikant en leverancier van kleine windmolens zoals o. a. de Montana.

    Fortis produceerde molens die erg leken op die van LMW dat al veel eerder falliet gegaan was maar waarvan de rechten en de naam overgenomen waren door P. Hensing waar ik in 1999 nog mee samengewerkt heb om een 5 m diameter molen te ontwikkelen die er uit moest zien als een grote windmolen. Lagerwey heeft dat project overgenomen en dat is uiteindelijk de Tulipo geworden maar Lagerwey is daarna ook falliet gegaan. Ik heb geprobeerd om over LMW informatie te vinden maar LMW lijkt niet meer te bestaan.

    Met het falliet gaan van Fortis heeft Nederland een belangrijke fabrikant van kleine windturbines verloren. Het is mij niet bekend of de productie van de Fortis windturbines door een ander bedrijf wordt overgenomen en zo ja, welk bedrijf dat dan is.

  • Wolf Jordan

    Adriaan Kragten Schreef:

    ——————————————————-

    > Het bedrijf Fortis Windenergy B.V. van J. Kuikman

    > uit Groningen is op 16 augustis 2011 falliet

    > gegaan. Meer informatie is te vinden via de

    > curator: De Haan Advocaten en Notarissen. Fortis

    > was fabrikant en leverancier van kleine windmolens

    > zoals o. a. de Montana.

    >

    > Fortis produceerde molens die erg leken op die van

    > LMW dat al veel eerder falliet gegaan was maar

    > waarvan de rechten en de naam overgenomen waren

    > door P. Hensing waar ik in 1999 nog mee

    > samengewerkt heb om een 5 m diameter molen te

    > ontwikkelen die er uit moest zien als een grote

    > windmolen. Lagerwey heeft dat project overgenomen

    > en dat is uiteindelijk de Tulipo geworden maar

    > Lagerwey is daarna ook falliet gegaan. Ik heb

    > geprobeerd om over LMW informatie te vinden maar

    > LMW lijkt niet meer te bestaan.

    >

    > Met het falliet gaan van Fortis heeft Nederland

    > een belangrijke fabrikant van kleine windturbines

    > verloren. Het is mij niet bekend of de productie

    > van de Fortis windturbines door een ander bedrijf

    > wordt overgenomen en zo ja, welk bedrijf dat dan

    > is.

    Beste,

    In de jaren '70 heb ik nog samengewerkt met Dolf Haavekost van de Lieverense Molenbouw Werkgemeenschap. Toen heb ik van de LMW (Laat Maar Waaien) molens enkele verkocht gehad in België. De laatste 2 molens heb ik echter niet verder verkocht, maar zelf gehouden. Ook enkele onderdelen en toebehoren heb ik hier nog liggen. Maar verder heb ik daar niets meer mee gedaan.

    De kontakten met LMW liepen tot begin jaren 80.

    De verdere ontwikkeling heb ik echter niet meer opgevolgd.

    Indien u denkt dat ik nog voor u relevante informatie zou kunnen hebben, dan mag u me steeds kontakteren: wolf@wolfjordan.be

    Met vriendelijke groet.

    Wolf Jordan