Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

380V motor ombouw

  • reinier Kranendonk

    Beste windvangers,

    Ik ben al een tijdje aan het nadenken en zoeken in boeken en internet om te kijken wat verhoudingsgewijs kwalitatief/kwantitatief een goede manier is om een windmolen te bouwen.

    Ik denk dat er hier op het forum waarschijnlijk veel antwoorden te vinden zijn, ik kan alleen niet alle vragen meer doornemen, het lezen laat m'n hoofd barsten met informatie, practische informatie is het over het algemeen wel!

    Ik zal even mijn situatie uitleggen; als kunstenaar heb ik een wind-generator gebouwd die wind opwekte voor alle windmolens die erbij komen. De wind-energie lijkt eindeloos, ik denk dat het wel degelijk iets uitmaakt als we onze energie-consumptie niet terugdringen, ik kan er nog meer over praten maar is niet helemaal m'n punt van topic.Deze wind-generator ( http://wieisreindier.nl/work/2011/WindGenerator/WindGenerator.html ) ben ik nu aan het ombouwen.

    Ik heb een krachtstroommotor gepakt met een vertragingskast ervoor met een vertraging 1:22.4. Ik heb de rotor eruit gehaald en neodymium-magneten gekocht. De rotor heb ik afgedraaid zodat de magneten weer vlak langs de spoelen lopen, in totaal heeft hij 24 spoelen op 3, uiteraard, fasen.

    De volgende stap zou zijn om de magneten op te plakken met een epoxy, maar na wat zoekwerk kwam ik in ieder geval tot de informatie dat rotors met permanent magneten beter van aluminium kunnen zijn en zonder staal, bij mij zit er staal in en nu weet ik dus niet of het verstandig is de magneten erop te plakken…

    Ik heb wat topics gelezen met antwoorden van Adriaan Kragten, ook het filmpje op youtube heb ik reeds bekeken en het stelde me gerust dat ook hij inductiemotoren gebruikt. Maar tot genoeg informatie ben ik nog niet gekomen.

    Later in het stadium moet ik, denk ik, de spoelen aanpassen maar ik wil eerst bekijken wat voor voltage en amperage eruit komt en of hij uberhaupt wel draait met een vrij zware vertraging.

    Enkele data van de molen, de windmolen heeft een diameter van 5 meter, hij is nu 6 meter hoog maar ik wil er nog 3 meter bij opzetten. Bij windkracht 2, 3 heeft hij onbelast +-20 omwentelingen per minuut.

    Mochten er al topics geweest zijn over hetzelfde onderwerp en iemand weet ze te benoemen hoor ik het heel graag, of als er antwoorden zijn op de vragen die ik niet ergens vandaan kan halen hoor ik het ook heel graag, maar dingen dubbel uitleggen is vaak niet de beste tijdbesteding.

    Hartelijk bedankt alvast, vriendelijke groet,

    reinier Kranendonk

  • Adriaan Kragten

    Een kortsluitankermotor is inderdaad om te bouwen tot PM-generator. Hoe je dit kunt doen staat in mijn rapport KD 341 dat gratis van mijn pagina op de website van Bidnetwork: www.bidnetwork.org/en/member/adriaankragten te downloaden is (voor leden van Bidnetwork). Alleen hebben ze bij Bidnetwork onlangs hun site veranderd waardoor mijn rapporten zelfs voor leden van Bidnetwork niet meer te openen zijn. Er wordt aan gewerkt om dit te veranderen, dus even geduld.

    Volgens mij is een versnellende overbrenging van 1 : 22,4 veel te hoog voor een rotor met een diameter van 5 m. De vereiste overbrenging hangt af van de gewenste matching tussen rotor en generator en die hangt weer af van de snellopendheid van de gekozen rotor en van de gemeten generatorkarakteristiek zoals die geldt voor de gekozen belasting. Matching is een moeilijk onderwerp dat ik hier niet zo maar even op dit forum kan uitleggen. Het wordt beschreven in hoofdstuk 8 van mijn rapport KD 35 (niet gratis). De meeste amateurwindmolenbouwers bakken hier niets fatsoenlijks van. Het ontwerpen van windmolens door mensen die geen verstand van zaken hebben is levensgevaarlijk vooral als de molen niet voorzien is van een deugdelijke beveiliging die de krachten en het toerental begrenst bij hoge windsnelheden.

    Het generatoranker moet van ijzer zijn omdat het magneetveld met minimale verliezen tussen de noord- en zuid-polen van het anker moet kunnen lopen. Aluminium heeft een magnetische weerstand die haast even groot is als die van lucht en daardoor zul je een veel kleiner magnetisch veld overhouden dat door de luchtspleet en het statorblikpakket moet lopen om een spanning in de statorspoelen te kunnen opwekken.

  • Jan van Berkel

    hallo Reinier

    de vertraging die je opgeeft is inderdaad veel te hoog. bij jouw wiekdiameter hoort een toerental van circa 150 toeren per minuut. ik heb zelf een windmolen met een wiekdiameter van 14 meter en daar zit een transmissie bij met een reductie van ca 1 op 22. dit om je een idee te geven.

    als je een kortsluitankermotor hebt van 1440 toeren, moet je dus gaan zoeken naar een reductie van 1 op 10.

    en die staan regelmatig op marktplaats. let bij vertikale montage er wel op dat je de ontluchting van die tandwielkast naar boven kunt zetten.

    wat betreft het verlijmen van de magneten; daarvoor moet je inderdaad bij Adriaan zijn, die weet daar veel van.

    groeten

    Jan van Berkel.

  • sander

    Ik heb een windmoter gebouwd en heb er een cerfomoter in gezet die te veel volts levert.

    Heb er een trafo tussen die van 380 volt 220 volt maakt,dit blijkt een zware weerstand te zijn,ik krijg nog steets meer dan 500volt.

    Met andere woorden ik heb een draaiende as en ik kan er geen stroom uit krijgen.

    Ik heb al twee inferters kapot

    Als iemand wil helpen.