Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

betrouwbaar weerstation

  • jan van berkel

    ik wil weten of het op mijn locatie (omgeving Uden) haalbaar is om een windturbine op te richten.

    en daarom wil ik eerst wat gegevens hebben over windsnelheid, windrichting, etc ter plaatse.

    wie kan me een advies geven over een betrouwbaar en betaalbaar weerstation waarbij ik windsnelheid, windrichting, luchtdruk,etc. kan meten.

    ik wil dat de gegevens om de zoveel minuten in de computer opgeslagen kunnen worden.

    moet ik kiezen voor een draadloos station of juist met draad?

    en wat zijn de voor- en nadelen daarvan?

    en wat voor computer heb ik daarvoor nodig?

    Jan

  • Adriaan Kragten

    Je zou Ekopower uit Eindhoven eens kunnen benaderen. Ik heb zelf een eenvoudige windsnelheidsmeter van hen en die doet het al meer dan 20 jaar. Als je een betrouwbare indicatie wilt krijgen van de te verwachten jaaropbrengst op een bepaalde plaats dan moet je een meter kiezen waarmee een windsnelheidsverdeling bepaald kan worden en dan een jaar lang meten op een hoogte gelijk aan de hoogte van het hart van de rotor. Ik woon in Sint-Oedenrode en de windsnelheden in Uden zijn waarschijnlijk te laag om redabel windenergie toe te kunnen passen met name als de toren niet echt heel hoog is. Maar het hangt ook zeer sterk af van de lokale situatie, van de Pel-V kromme van de molen en van de kostprijs van de molen.

  • jan van berkel

    het gaat om een ashoogte van 26 meter en de windmolen is tweedehands gekocht, dus de prijs valt mee.

    het vermogen is 55 kW maar ik ben zelf al tevreden met 20 kW, meer kan ik toch niet kwijt en die enkele keer dat het harder waait laat ik dan maar voorbij gaan.

    hoe zit het met het batterij-verbruik van zo'n Ekopower? vreten die dingen geen batterijen of kun je er NiCad cellen in zetten?