Het Engelstalige rapport KD 511 kan gratis gekopieerd worden van mijn pagina op de website van Bidnetwork: www.bidnetwork.org/en/member/adriaankragten. De titel van het rapport is: “Calculations executed for the rotor of the VIRYA-3.1 windmill, with 2-bladed rotor made of Roofmate and glass fibre”. Momenteel staan er vijftien gratis KD-rapporten van mij op de website van Bidnetwork over allerlei aspecten van kleine windmolens.

Al in 1977 heb ik een 2-bladige rotor ontworpen, gebouwd en getest die gemaakt is van het isolatiemateriaal Roofmate bedekt met glasmat en epoxy. Een foto van deze rotor staat in appendix 1 van KD 511. Deze rotor had een diameter van 3,2 m en een ontwerpsnellopendheid van 8. Voor de bladen werd het 12 % NACA 4412 profiel gebruikt en er werd één laag glasmat toegepast. De rotor is in een storm bezweken omdat de windmolen waarop hij gebruikt was niet voorzien was van een beveiliging waardoor de axiale kracht of thrust bij hoge windsnelheden begrensd wordt en omdat de rotor niet sterk genoeg was. De afgebroken bladen waren zo licht dat zij in de wind omlaag dwarrelden en geen schade aanrichtten.

De in KD 511 beschreven VIRYA-3.1 rotor is veel sterker. Dit wordt gerealiseerd door een lagere ontwerpsnellopendheid van 6,5 toe te passen waardoor de koorde relatief groter wordt. De rotor heeft een diameter van 3,1 m. Als profiel wordt het tamelijk dikke 16 % profiel Gö 624 toegepast en er wordt aangeraden om de rotor te bedekken met twee lagen glasmat en epoxy. Hierdoor is het weerstandsmoment van bladen bij de bladvoet veel groter dan dat van de in 1977 geteste rotor. In KD 511 staat een geometrieberekening van de rotor maar geen sterkteberekening. Of de rotor sterk genoeg is hangt af van het toegepaste beveiligingssysteem waarmee de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind gedraaid moet worden. De rotor is in eerste instantie bedoeld als alternatief voor de 2-bladige houten rotor van de VIRYA-3 of de 2-bladige stalen rotor van de VIRYA-3B2. Deze molens maken gebruik van het scharnierende-zijvaan-beveiligingssysteem maar de rotor kan waarschijnlijk ook met andere beveiligingssystemen gebruikt worden als hij bij hoge windsnelheden maar soepel en voldoende uit de wind draait.

De rotor bestaat uit vijf segmenten met een lengte van 0,62 m die met een hete draad gesneden worden uit een halve plaat Roofmate. Roofmate heeft een standaard lengte van 1,25 m, een breedte van 0,6 m en is in diverse diktes leverbaar. Aan weerszijden van de plaat wordt een mal geplakt die voorzien is van het benodigde profiel. De mallen moeten een hoek t. o. v. elkaar maken die overeen komt met de berekende twist tussen de einden van een bladsegment. De hete draad wordt langs beide mallen geleid en een bladsegment wordt op deze manier in één beweging heel nauwkeurig uitgesneden. Alle vijf bladsegmenten worden met epoxy aan elkaar gelijmd en daarna wordt de hele rotor bedekt met een aantal lagen glasmat en epoxy. In het hart van het middelste segment worden aan weerszijden van de rotor twee ronde aluminium platen gelijmd en de naaf wordt weer met deze twee platen verbonden. Deze aluminium platen zijn nodig om de krachten die op de rotor werken soepel naar de naaf toe over te brengen. Omdat Roofmate erg licht is, is de hele rotor ook erg licht. Deze manier van het maken van een rotor is geschikt voor het maken van behoorlijk grote rotoren tot een diameter van zeker 10 m.

In appendix 2 van KD 511 staat een schets van de VIRYA-3.1 rotor maar er is nog geen uitgewekte tekening van beschikbaar. Misschien maak ik die nog wel als er in ontwikkelingslanden belangstelling voor deze rotor bestaat. Deze tekening zal dan deel gaan uitmaken van de licentie van de VIRYA-3. Maar voor ervaren mensen is de schets waarschijnlijk al genoeg. Men zal alleen het rapport KD 463 moeten aanschaffen waarin het Gö 624 profiel beschreven wordt. In KD 511 worden ook de P-n krommen voor diverse windsnelheden en de Pel-V kromme afgeleid als de rotor gemonteerd wordt op de VIRYA-3 generator en als de VIRYA-3 beveiliging wordt toegepast. Het maximum opgewekte elektrische vermogen is ongeveer 500 W indien een 24 V accu wordt toegepast. Het principe van dit type rotor wordt hierbij vrij gegeven. Ik heb ook ontwerprapporten gemaakt voor grotere versies dit type rotor met diameters van 4,96 m en 8,68 m.