Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Plafondventilator als mini windmolen?

• Martin

Wellicht onnozel, maar als ik nu eens een 230V~ 50Hz plafondventilator (draait met een laag toerental) verticaal bevestig met een aangepaste behuizing en de propellerbladen eventueel vergroot, heb ik dan niet gewoon een kleine windmolen die zondermeer op het net aangesloten kan worden? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

• q

In principe zal het wel iets doen, maar of de opbrengst nou zo hoog zal zijn?

Ook is het nog maar de vraag of het apparaat de krachten van een storm overleefd.

• joep

Dan zal je ventilatortje toch de frequentie (50HZ) van het Net moeten gaan volgen, en hoe ga je dat zonder ingewikkelde besturing in het Net passen?

• q

In principe zal het net zijn frekwentie aan het windmolentje opleggen.

Tot ca 2000 was dit ook bij grote windwindturbines het geval.

Kijk eens op www.windpower.org, voor technische uitleg.

Of kijk eens op duurzameenergie.nl daar hebben ze een windturbinezelfbouwgroep.

• Wiebe

Martin,

Nee je kunt zo`n motor nooit op deze manier als generator gebruiken.

Met groeten,

Wiebe

• daniel

Het is wel degelijk mogelijk de motor van een plafondventilator als generator te gebruiken. Het zijn alleen wel inductieve motoren, dus je moet een grotere condensator (dan al aanwezig is) gebruiken om hem geschikter te maken als generator.

Maar het is dus wel mogelijk, maar de bladen van zo'n plafondventilator lijken me niet echt geschikt om verticaal te plaatsen, die overleven het nooit (ik werp even een blik op mijn goedkope Gamma-plafondventilator, die dankzij jouw weblog morgen niet meer aan het plafond hangt :D).

• martin

Ben benieuwd naar het resultaat. Heb het nooit meer getest met mijn, eveneens van de Gamma afkomstige, plafond ventilator (wit metaal).

• daniel

Er zijn echter wel twee problemen met inductiemotoren:

-Ze zijn op 1 toerental aardig efficient, hoe meer het afwijkt hoe slechter

-Ze hebben geen permanente magneten en hebben daarom een flinke stroom nodig (vandaar de condensator, anders zou de ventilator nooit uit zichzelf gaan draaien) om de kernen magnetisch te maken

Bij nader inzien dus best een slechte keuze…je moet dus een bepaalde hoeveelheid stroom reserveren voor de kern, anders levert het ding helemaal niets.

Je moet dus gaan rekenen…..dit wordt geen eitje, tenzij je mazzel hebt!

Oh ja…mijn (eveneens witte) Gamma-fan levert slechts 1 volt zonder kernbekrachtiging. Met een externe stroombron (labvoeding) op de kern wordt het geleverde voltage ook al hoger, tot een kleine 40 volt. Meer spanning/stroom durfde ik er niet door te jagen….eerst maar wat onderzoek doen.

• daniel

Dus als makkelijke windturbine-oplossing valt de plafondventilator zeker af.

Je kunt beter beginnen met een auto-dynamo (ga ik over een tijdje ook proberen).

Een echte aanrader zijn PVC-bladen: makkelijk en snel te maken, licht en slijtvast/weerbestendig. Zie deze site:

http://www.instructables.com/id/E0T6AVT19OEP286NG5/?ALLSTEPS

Mijn eerste windturbine zal waarschijnlijk zoiets zijn….

Ondertussen wil ik toch kijken op welke manier ik de plafondventilator als generator kan gebruiken….