Ik zou graag goede informatie willen over het bezwaar maken tegen een windmolen die op een perceel achter je huis komt te staan.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsEen windmolen van 105 meter hoog met wieken van 50 meter dus dan kom je uit op ongeveer 155 meter. Op een afstand van 410 meter van het huis. En er zijn inderdaad regels; tot 400 meter van je huis kan je bezwaar maken. Maar vergis je niet in de impact die zo'n paal heeft. We hebben er aan de andere kant ook al zes staan. die staan op ongeveer 1 km en die zijn ‘maar’ 120 m. Daar heb je “alleen maar” horizon vervuiling van en je raakt lichtelijk gestoord van het geknipper van de beveiligslampen bovenop de palen. bij de nieuwe molens ga je last krijgen van slag schaduw (op het moment dat de zon achter de molens komt krijg je een soort knipperlicht effect in je huis). Kun je dus je gordijnen dicht gaan doen overdag.
Er is ook sprake van waardevermindering van je huis. Wie wil er nu een huis kopen met uitzicht op een rode paal van 155 m hoog ??
Het stroboscoop-effect treed alleen op als de zon direct achter de bladen staat. Dit komt heel zelden voor. Berekenening van hoeveel uren overlast hiervan te ondervinden is, wordt eigenlijk standaard bij de vergunningsverlening berekend.
Meestal wordt in de vergunningverlening vastgelegd dat in die paar uurtjes per jaar dat zoiets gebeurt de windturbine wordt stilgezet.
Alhoewel ik voorstander van windenergie ben, en windturbines ook esthetisch erg mooi vind, vind ik de knipperlichten (die dienen om een handjevol rijke sportvliegers te beschermen) ook erg lelijk.
Ik weet dat ze in Denemarken of Duitsland al weer geschroefd wordt aan de eisen van de verlichting. Niet meer op alle windturbines, maar alleen de op de eerste en laatste turbine van de rij, en met een veel lager lichtsterkte dan nu gebruikelijk. De lampen zijn ook zo af te schermen dat ze alleen naar boven uitstralen.
In plaats van vol in de “anti” te gaan, zou ik eerst eens in overleg gaan met de project ontwikkelaar. Een eigenaar van een windpark heeft graag tevreden buren. Waarschijnlijk zijn er prima afspraken te maken.
Alhoewel de anti-windenergie lobby graag allerlei doemscenario's verspreid, blijkt de waardevermindering van huizen in de buurt van windturbine's reuze mee te vallen.
Lees ook een de brochure “Alles in de Wind” http://www.ecn.nl/_files/wind/documents/Alles_in_de_Wind.pdf.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?