Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lantaarnpaal

• Smarty

Een lange lantaarnpaal, waarvan het kromme bovenstuk af is gehaald, zou die sterk genoeg zijn voor een kleine 500 wat windturbines? Als het zo is, hoe kom ik legaal aan zo'n paal?

• Smarty

Is er echt niemand die hier een antwoord op kan geven?

• pieter

Neem eens kontakt op met de zelfbouwgroep van ODE. www.duurzameenergie.nl

• Roy

Ja

• Erik

Elke mast moet afgestemd zijn op de windmolen;

omdat de molen een eigen frequetie heeft

en omdat elke mast eigen frequenties heeft,

de mast kan gaan zwaaien en zelfs afbreken.

Daarom moet elke mast berekend of door gerekend worden.

Voor ELKE windmolen is een bouwvergunning nodig!

Hierbij moet een statische berekening.

Maakt niet uit hoe klein de mast of molen is.

Vriendelijke groet,

Erik

• Euntje

Eric geef eens een voorbeeld van zo'n berekening

• Gargamel

Eric, een natuurlijke frequentie van een 8 mtr lange dikke paal is zo ver weg wat een molentje kan genereren, zelfs de harmonischen, dat je je daar geen zorgen over hoef te maken. Nu wat denk je dat de krachten zijn die door wind op een wiek bestreken oppervlak van een meter of zo opgewekt worden? Net zo iest als een redelijk groot straat verlichtings armatuur? Dus dat valt allemaal wel mee

• Pieter

Lantaarnpalen zijn lang of kort. Verder zijn ze redelijk hard maar geven wel mee als je der met je auto tegenaan botst. Ze worden gemaakt bij alcoa van aluminium schijven. Echt schitterend dat er uit een paal licht kan komen hadden wij als veteranen niet verwacht in onze tijd. Ik bedoel maar kaarsen geven tenslotte ook licht.

• Euntje

heb je een website?

• erik

Het valt wel mee dat denk ik ook. Maar het is alleen zo vervelend dat ambtenaren niet beter weten dan dat het wordt gevraagt voor een vergunning.

Ga uit van een winddruk bij 55 m/s (gegeven) op het oppervlak.

Dit geeft een aantal nm.

vermenigvuldig dit met de lengte van de mast. dat is ongeveer de belasting.

Eigen frequenties van deze piep kleine molens zijn, ook mijns inziens, te verwaardelozen…..

Echter..: Een lantaarnpaal gaat bij harde wind heen en weer zwaaien en dat kan wel eens vervelend worden. Maar ik hou je niet tegen…. Probeer en Ondervind.

Houd me op de hoogte a.u.b.

Het leergeld van anderen ?? Geen idee. Iemand wel??

Erik