Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Friesland windtechniek

• Gerrit hoogendoorn

Hallo,

Ik heb op de website van Friesland windtechniek een aantal kleine windmolens gezien. De molens met een diameter van 2.4 en 2.6 meter lijken mij wel intressant.

Zijn er mensen die zelf ervaring hebben met dit soort molens?

Waar ik ben vooral benieuwd naar ben is:

- heb je een vergunning nodig om een dergelijk molen te plaatsen

- Is een dergelijk molen financieel rendabel (ik hoef er niet aan te verdienen maar wil ook geen water naar de zee dragen)

- kun je ook subsidie krijgen voor een dergelijk molen

- wat is de hinder van een dergelijk molen (vooral geluidshinder)

- zijn er meer mensen die geintereseert zijn in een dergelijke molen

Groeten,

Gerrit Hoogendoorn

• Jelte

Beste Gerrit,

Ik ben momenteel ook bezig om te kijken of hiervoor vergunningen nodig zijn, ik heb zojuist gegevens van Pyrosolar naar de gemeente gemaild. (Hier gaat het om de Enfo 060/0.5) Deze schijnt zeer stil te zijn, en wordt begin 2006 bij TU in Delft geplaatst. Volgens mij is deze windmolen Qua prijs/prestatie verhouding wel aan te bevelen.

Bij de windmolens van Tjeerd wil ik begin volgend jaar ook nog eens gaan kijken.

Groet Jelte

• Gerrit hoogendoorn

Hallo Jelte

Bedankt voor je reactie,

Ik heb de Enfo 060/0.5 opgezocht op de website van Pyrosolar. Deze kleinste Enflo brengt per jaar gemiddeld 1100 kw/h op. Op deze site staat dat stroom in Nederland ongeveer 0,20 Euro per kWh kost.1100 x 0,2 = 220 euro opbrengst per jaar. Het molentje kost met mast en omvormer inclusief BTW ongeveer 4000 euro.

Dit betekent dat het molentje 18 jaar moet draaien om zijn aanschafprijs terug te verdienen. Volgens mij is dit net zo duur als zonnecellen.

Jammer dat het niet wat rendabeler is.

Ik heb de windgeneratoren die windtechniek-friesland levert gevonden op de website van Günther Hacker, te vinden op http://www.wind-mobil.de/. Je kunt daar de technische gegevens van de molens vinden en ook een filmpje bekijken.

Met vriendelijke groeten,

Gerrit Hoogendoorn

• Jelte

Hoi Gerrit,

Als jezelf kans ziet om een mast te maken, kom ik uit op een bedrag zo tussen de 2300 - 2500. (Windmolen + netvoeding). Voor het vermogen wat de molen doet en wat je er voor moet betalen, is dit volgens mij een betaalbare oplossing om op je stroomkosten te besparen.

Als ik het niet juist heb dan hoor ik dit graag !

Groeten Jelte

• Gerrit hoogendoorn

hallo jelte,

Deze kleinste Enflo brengt per jaar gemiddeld 1100 kw/h op bij een gemiddelde wind van 6,5 m/s. 1100 x 0,2 euro = 220 euro per jaar.

2500 : 220 = ongeveer 11. Dus het molentje doet er 11 jaar de investering die je moet doen terug te verdienen. Dan heb ik het niet over het renteverlies dat je in 11 jaar hebt. Ik zelf zou dan eerder voor zonnecellen kiezen.

Een windmolen is erg leuk. Ik heb er twee zelf gebouwd en ben nu bezig om de derde te bouwen. Als hobby is een windmolentje leuk, maar rendabel volgens mij helaas niet.

Als mijn redenering niet klopt hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

Gerrit Hoogendoorn

• Euntje

ben het met je eens, voor een deel, maar het is wel leuk.

Trouwens er is een hollandse company in de markt aan het komen met een gridgeconnecte windgenerator voor angeveer 500 euro. Kijk dat is interessant

• Gerrit hoogendoorn

Dat is zeker interesant, heb je meer informatie over deze molen/firma?

Groeten,

gerrit Hoogendoorn

• Euntje

zoek eens op SEA

Heb het niet op deze pac, maar kom morgen wel terug er op

• Euntje

sorry swea

http://www.swea.nl/

Stuur maar eens een e-mail naar ze

ze zijn bezig met het ontwikkelen van een AIR-X 48 inverter voor grid connectie, een waar gat in de markt, en voor een redelijke prijs

• Euntje

SWEA URBAN WINDGENERATOR

Diameter rotor: 200 cm.

> Power: 200 watt Max at 7-8 m/sec.

> Incl Grid Tie Inverter without batteries.

This product is coming soon!!

SWEA WINDMOLEN met 220 V NETKOPPELING

Type: SWEA200

Diameter: 200 cm

Vermogen max 200 watt bij 7-8 m/sec.

Incl electronische netkoppeling zonder accu.

HEB JE INTERESSE MAIL NAAR MHEIJDEN@SWEA.NL