Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Friesland windtechniek

• Gerrit hoogendoorn

200 Watt maximaal voor een 2 meter molen is niet zo veel. Bij 7 tot 8 meter per seconde is 200 Watt normaal. Dit betekend dat de molen bij windkracht 4 zijn maximum vermogen al haalt. Wel jammer want bij bijvoorbeeld windkracht 6 (11-14 m/s) moet een dergelijk molen 800/900 Watt kunnen leveren.

De oorzaak voor het relatief lage maximum vermogen zou kunnen zijn dat de molen anders te veel lawaai gaat maken of dat de omvormer te duur wordt.

• Euntje

Ja, ik denk dan ook dat een 250 w grid connected inverter een economische afeging id waar een overcap. bij hard waaien dus niet opgepakt wordt. Dit kan een oplossing zijn. Ik denk dat als deze inverter gekoppeld zou worden aan een AIR-X (of soortgelijk in prijs en vermogen) die in de regel niet boven de 250 w (400w peak as vermogen) uitkomt het een winnende combinatie zou kunen zijn.

Reken maar

Inverter plus BTW is 275, AIR-X of http://www.prevent-germany.com/pi-1998040056.htm?categoryId=3 voor 475, en wat klein materiaal en wat geknutsel

800 euro en een verwachte gemidelde opbrengst van 200w/hr

over een jaar ongeveer 1800 kwh x 16 euro cent is 280 euro

payback 3+ jaar

Zelfs als ik er falican naast zit wat verwachte opbrengst betreft dan toch niet meer dan 5 jaar

Kijk dat is denk ik een winner

• Euntje

Kijk hier eens naar

http://energy.sourceguides.com/businesses/byP/invert/byGeo/byC/byC.shtml

• Gerrit hoogendoorn

Ik heb ook even zitten rekenen maar ik kom op en mijn uitkomst is niet zo gunstig.

Een molen met een maximaal vermogen van 200 Watt zal maar 15% van de tijd effectief zijn dus 200 Watt x 24 uur x 365 dagen x 15% = 262800 Watt/uur = 263KW/uur x 0,2 euro = 53 euro per jaar opbrengst.

Ik hoop dat ik er naast zit.

• untje

Ja dat is zo, je zit er naast. 450 wat by 12m/sec. zeg nu dat het 30% van het nominale vermogen levert, dus zeg maar 150w/hr . Die Duitse molen he, niet die 200 watter met die groite wieken. 15% is te laag tenzij je midden in het land in de bossen zit. dan zit je meer op 750 kwh jaar en dan is het wel wat anders (leuk is het ook)

• Gerrit hoogendoorn

De SWEA URBAN WINDGENERATOR gaat 1295 ex btw kosten.

• Teuntje

Er zijn verschillende prijzen te vinden op het web , en het komt met een aantal zaken die wellicht niet nodig zijn , zoals een mast of muur set.

• Gerrit hoogendoorn

Onderstaande mail kreeg ik van M vd Heijden van SWA EUROPE

www.swea.nl

De windmolen heeft in een winderige omgeving zoals de kust een opbrengst van 250-500 KWH per jaar. In Noord Brabant waait het maar heel weinig en is de opbrengst niet rendabel.

Het geluid van de molen is erg laag. Je kunt het geluid bij hoge windsnelheid vergelijken met een zweepje dat je door de lucht slaat. Bij lage snelheid hoor je hem niet.

In het gunstigste geval brengt de molen 100 euro per jaar op

• untje

Ik heb ook wat zitten rekenen, maar met zo veel swept area moet dit beter kunnen. Een Air-x kan het dubbele doen bij dezelfde mean windspeed. Maar waar ze mee op de markt komen, de kleine grid connected invertor, dat is klasse. Ik denk als de SWEA molen aero dynamisch correcte bladen krijgt er het dubbele uit kan komen. Kijk maar eens naar carbon fibre air-x lange bladen set, staan op e-bay geloof ik

• untje

kijk hier eens naar

http://www.prevent-germany.com/pi-1998040056.htm?categoryId=3