Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bouw schema windmolen

• andre

eindelijk een pagina gevonden waar ik mijn vraag kwijt kan.

ik ben namelijk op zoek naar een bouwtekening voor een klein windmolen om een 12v accu te kunnen laden.

wie kan mij er meer over vertellen ik ben een totale leek op dit gebied.

graag uw tekeningen naar j.sytsema@chello.nl..

bijvoorbaat dank voor al uw medewerking en natuurlijk nog de beste wensen voor 2006

• Money

Andre dat is niet makkelijk. Wel je kan wel iets maken wat een beetje draait, maar om dat geruisloos te doen en ook nog wat power , valt niet mee

Kijk eens naar:

http://www.prevent-germany.com

• bokke

he hallo ik ben ook met een windmolen aan de gang maar kom er ook niet echt uit heb je al wat binnen daar van .zo ja zou jij mij daar dan wat meer over kunnen vertellen of toe stuuren…………

vriendelijke groeten bokke

• jeroen

ik ben ook bezig met een molen (graanmaalmolen)in het klein

kben in een vervallen molen geweest en heb ik enorm veel foto's gemaakt

de bedoeling is om de molen na te maken met alle detailles

ik ken een men die miniatuurmolentjes maakt hij zegd dat de wieken het moeilijkste zijn en dat je alles met licht hout of metaal moet maken

de hoogte is 1m80 en de breedte onderaan is 60cm en bovenaan 40

de wieken worden + - 2m doormeter

laat je eens informeren door een molenaar of door iemand die er in je dorp/stad ide er iets van kent

of ga eens stiekem in een molen kijken

ik weet niet wat voor een molen jij maakt maar dit is meer voor maalmolens watermolens…………

gr jeroen en nog veel bouwplezier

• Adriaan Kragten

Ik lever licenties (en dus bouwtekeningen) van 24 V en 48 V windmolens maar ik lever alleen aan fabrikanten die de molens in serie willen produceren en dus niet aan particulieren (zie voor info www.bidnetwork.org/person-42169-en.html). Er worden bouwtekeningen geleverd door Otherpower van een windmolen met een rotordiameter van ongeveer 3 m die, dacht ik, voor 24 V acculaden bedoeld is, maar het is nog helemaal niet zo eenvoudig om deze molen te bouwen en om aan de benodigde materialen te komen. Volgens mij zijn er geen bouwtekeningen in de handel van een getest klein 12 V windmolentje. Een goed klein windmolentje ontwerpen is helemaal niet zo gemakkelijk. Het grootste probleem is dat er geen geschikte generatoren op de markt zijn en dat de molen een beveiliging moet hebben om er voor te zorgen dat de krachten en het toerental bij hoge windsnelheden niet te hoog worden. Heel veel mensen hebben dit al geprobeerd maar het loopt bijna altijd fout af en ik raad je dus aan er niet aan te beginnen tenzij je een goede technische achtergrond hebt en je je eerst verdiept in alle technische aspecten die voor kleine windmolens van belang zijn.

• Stefan nipius

Ook ik kom op dit forum uit met mijn vraag..

Voor mijn surfschool heb ik van mn schoonvader een Rutland windcharger G910 gekregen.

kleine windmolen zie je veel op boten, maar ook op rijdende afzettingen van Rijkswaterstaat !!

wat ik nog moet weten.. Heb ik een externe spanningsregelaar nodig die zorgt dat mijn accu niet overladen wordt??

en Remt mijn windmolen zichzelf af als het 10 Bft. waait??

Iemand die dit weet, ik ben dankbaar voor je hulp. Of misschien weet Adriaan Kragten iets hierover?

merci. stefan@kitesurfcentrum.nl

• Frans

Hoi André.. Voor bouwschema kleine windgenerator ,kijk even op www.windenergy.nl Peter Broekmeulen verkoopt bouwschema en ook de moeilijk verkrijgbare onderdelen zoals wikkeldraad en magneten. Groeten Frans

• Adriaan Kragten

Beste Stefan

Een lood-zwavelzuur accu mag als hij vol is maar met een zeer kleine stroom geladen worden (ongeveer 1/100 van de capaciteit, dus een volle 100 Ah accu mag maar met een stroom van ongeveer 1 A geladen worden). Doorladen met deze stroom is niet schadelijk voor de accu maar het resulteert wel in ontleden van het water in zuurstof en waterstof en je moet het waterniveau van de accu dus regelmatig controleren. De stroom wordt normaal begrensd door de laadspanning niet hoger te laten worden dan 2,3 V per cel en dus 13,8 V voor een 12 V accu. Omdat zelfs een heel klein windmolentje bij hoge windsnelheden al gauw een stroom van 10 A kan leveren heb je dus altijd een spanningsregelaar nodig tenzij je een extreem grote accu gebruikt. Als de molen een PM-generator heeft is de gangbare manier een spanninggestuurde dumpload en deze moet dan het maximum vermogen van de molen kunnen dissiperen. De meeste fabrikanten van kleine windmolens leveren hiervoor apparatuur die afgesteld is op de windmolen.

Hele kleine windmolens hebben vaak geen aerodynamische beveiliging die het vermogen bij hoge windsnelheden begrenst waardoor bij hoge windsnelheden hoge vermogens geleverd kunnen worden. Alle electronische componenten moeten afgesteld zijn op dit hoge piekvermogen ook al wordt dit maar gedurende een paar uur per jaar geleverd. Fabrikanten claimen vaak dat hun molens tegen deze zeer hoge windsnelheden bestand zijn maar als dergelijke molens op bijvoorbeeld booreilenden gebruikt worden dan blijken ze toch niet lang heel te blijven. In het binnenland valt het vaak wel mee met de levensduur.

• Dennis

Meer zeg ik niet

• j.videler

Ben op zoek naar een bouwtekeningtje voor een windwijzer(tje) voor in de tuin. Zo,n windvaan “met een draaiend propellertje op neus”.