Ikheb een vraag over rendement van een windmolen, verandert of verbeterd dit als men zogenaamd scherp op de windrichting gaat draaien of staan de rotorbladen altijd “vol ”in de wind. Een zeilboot zeilt toch ook altijd scherp op de wind.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHet vlak van de rotor staat altijd dwars op de wind. Maar de rotorbladen niet
Rotorbladen funktioneren als een vliegtuigvleugel.
Het functioneert het best als de ronde kant precies naar de wind toegericht is en de spitse achterkant van de wind af. Je zou dus verwachten dat bladen parallel aan de windrichting zouden moeten staan. Maar, doordat de bladen draaien ondervinden ze een schijnwind in de draairichting. Om daarvoor te compenseren staan de bladen onder een hoek. De bladen van moderne windturbines kunnen om hun eigen as draaien zodat ze bij elke windsnelheid onder de optimale hoek kunnen draaien.
Als het engels machtig bent zie:
http://www.windpower.org/en/tour/wtrb/lift.htm
:
de langzaamste snelheid met een zeilboot is scherpzeilen
half aan de wind of half achter is snel tot zeer snel
ik rij elkedag langs eenstuk of 8 windmolens lang het noordhollandskanaal en deze draaien alle maak met hun kop vol in de wind behalve als er erg veel wind staat dan draaien zij “uit de wind” de wind waait dan parallel met de wieken
groeten
hannsedam schreef:
>
> Ikheb een vraag over rendement van een windmolen, verandert
> of verbeterd dit als men zogenaamd scherp op de windrichting
> gaat draaien of staan de rotorbladen altijd “vol ”in de wind.
> Een zeilboot zeilt toch ook altijd scherp op de wind.
wel wel Pieter toch,… Kijk de hoek van de windmolen zelf is niet bepalend , het is de hoek die de balden maken. Nu is het zo dat dichter bij de as de omtrek snelheid lager is dan aan het einde van het blad. Daarom dien het blat valler te staan aan het einde dan dicht bij de as. Een goed blad tordeert dan ook enigzinds. Het blad oppervlak dicht bij de as dient ook grioter te zijn dan aan de tip. Dit heeft met drag te maken wat zou voorkomen dat de rotor echt snel zou draaien. Een goed voorbeeld van een goed blad voor een kleine windturbine is de AIR-X. Een rechte strip onder een hoek met uniforme breedte is het slechtste wat je kan maken
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?