Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

windmolen die compressor aandrijft

• mat

ik gebruik dagelijks perslucht 5-8 ato

24 uur per dag voor besturing melkrobot

is het mogelijk een windmolen rechtsstreeks perlucht te laten produceren tot 8 ato?

nu staat er een 4 kwh 380 volt motor voor

draait ong. 15 uur per dag

wat voor wiekdiameter zou ik ong. nodig hebben om een groot deel van de perslucht te produceren zodat de huidige compreesor bij een normale wind niet meer hoeft te draaien?

en wat voor opbrengst compressor hoort er dan op te zitten?

• Adriaan Kragten

Beste Mat

Al in 1985 heb ik op de TU-Eindhoven een HTS-afstudeerder begeleid die onderzoek gedaan heeft naar een windmolen die via mechanische koppeling een compressor aandrijft. Dit onderzoek staat in rapport R724A van H. Drabbels. Het onderzoek werd uitgevoerd in de voormalige windenergiegroep van de vakgroep transportfysica van de afdeling natuurkunde van de TU-Eindhoven. Het zal niet meevallen om nog aan het rapport te komen maar misschien mag je zelf een afdruk maken van het origineel dat ze waarschijnlijk nog wel hebben. Het resultaat was niet erg hoopvol, vooral niet als de lucht gebruikt wordt om een bellenpomp mee aan te drijven. Een groot probleem is het zeer sterke piekkoppel van een compressor waardoor de kompressor tijdens het starten van de rotor geen druk mag leveren. Een ander probleem is dat compressoren ontworpen zijn om te draaien bij een bepaald toerental maar bij mechanische koppeling aan een windmolen kunnen lage toerentallen voorkomen waarbij de compressor niet genoeg gesmeerd wordt. Als de windmolen en de compressor elektrisch aan elkaar gekoppeld worden is het wat eenvoudiger omdat de molen beneden een bepaalde frequentie ontkoppeld kan worden maar ook dit is iets wat je niet zo maar ontwerpt. Voor het benodigde vermogen heb je een behoorlijk grote windmolen nodig

Adriaan Kragten