Ongeveer acht jaar geleden was er een Nederlands bedrijf dat een lantaarnpaal aanbood die gevoed werd door een 24 V zonnepaneel en een 24 V windmolen. Voor de windmolen werd een Darrieus rotor gebruikt waarmee veel problemen waren (o.a te veel trillingen en dat hij niet wilde aanlopen waardoor een generator nodig was die ook als motor kon werken). Ik heb toen aangeboden om een molentje te ontwikkelen dat de Darrieus rotor kon vervangen. Toen dit molentje klaar was en voldoende getest was om het aan het bedrijf te kunnen aanbieden bleken zij hun activiteiten op het gebied van lantaarnpalen inmiddels beëindigd te hebben.
Het molentje, dat als naam de VIRYA-1.25 heeft, heb ik daarna nog zeker vijf jaar getest en het heeft zelfs de storm van 18 januari 2007 waarin ik windsnelheden to 26 m/s heb gemeten, draaiend doorstaan. Ik heb dit molentje echter niet doorgemeten in combinatie met een zonnepaneel maar alleen met een 11 W spaarlamp. De VIRYA-1.25 wordt beschreven in een folder die te downloaden is van: www.bidnetwork.org/person-42169-en.html
Ik ben geen fabrikant of leverancier van windmolens maar ontwerp molens en verkoop licenties van de ontwerpen. Ik heb het prototype van de VIRYA-1.25 nog wel liggen en je kunt wel een keer langskomen om het te bekijken maar ik wil het niet verkopen omdat het één van mijn courante ontwerpen is.
Als je meer wilt weten kun je me een persoonlijk e-mail sturen.