Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zonne-energie in combinatie met wind-energie?

• Richard Bes

Goedemiddag Adriaan,

Voor een project ben ik op zoek naar een gedegen samenstelling van een windmolen en een zonnepaneel, beetje zoals ook op de tekstkarren van rijkswaterstaat wordt toegepast, met een accuset 12 of 24 volt waarbij er 2 IP camera's en een WiFi accespoint geheel zelfstandig moeten kunnen werken.

Heb je hiermee ( wind en zonnecel combinatie met ladre en accuset) ervaring of weet je een bedrijf wat hier in meer kan betekenen. Of doe je het zelf ??

Ik hoor of lees je graag.

Richard Bes

072-5768800 of 0651290028

• Adriaan Kragten

Ongeveer acht jaar geleden was er een Nederlands bedrijf dat een lantaarnpaal aanbood die gevoed werd door een 24 V zonnepaneel en een 24 V windmolen. Voor de windmolen werd een Darrieus rotor gebruikt waarmee veel problemen waren (o.a te veel trillingen en dat hij niet wilde aanlopen waardoor een generator nodig was die ook als motor kon werken). Ik heb toen aangeboden om een molentje te ontwikkelen dat de Darrieus rotor kon vervangen. Toen dit molentje klaar was en voldoende getest was om het aan het bedrijf te kunnen aanbieden bleken zij hun activiteiten op het gebied van lantaarnpalen inmiddels beëindigd te hebben.

Het molentje, dat als naam de VIRYA-1.25 heeft, heb ik daarna nog zeker vijf jaar getest en het heeft zelfs de storm van 18 januari 2007 waarin ik windsnelheden to 26 m/s heb gemeten, draaiend doorstaan. Ik heb dit molentje echter niet doorgemeten in combinatie met een zonnepaneel maar alleen met een 11 W spaarlamp. De VIRYA-1.25 wordt beschreven in een folder die te downloaden is van: www.bidnetwork.org/person-42169-en.html

Ik ben geen fabrikant of leverancier van windmolens maar ontwerp molens en verkoop licenties van de ontwerpen. Ik heb het prototype van de VIRYA-1.25 nog wel liggen en je kunt wel een keer langskomen om het te bekijken maar ik wil het niet verkopen omdat het één van mijn courante ontwerpen is.

Als je meer wilt weten kun je me een persoonlijk e-mail sturen.

• Demis Bol Sam

Hoe kan ik de twee energie bronen samen combineren in een lux vakantie huisje(min of meer een soort caravan)?

• Adriaan Kragten

Recentelijk kwam ik een regelaar tegen waarvoor geclaimd wordt dat hij geschikt is voor een combinatie van een klein windmolentje en een klein zonnepaneel. De regelaar is van het fabrikaat Marlec en heeft als type: HRSi Charge Controller. Informatie is op het Internet te vinden via: Google - RS components - batteries - batteries and chargers - solar panel accesories - HRS913/12 V. Op deze pagina is een specificatie en een installation and operation manual te down loaden waarin veel nuttige informatie staat. De regelaar is geschikt voor 12 V en 24 V en kan een maximum vermogen van 160 W regelen. Hij kost ongeveer € 80 bij enkel stuks. Heeft iemand hiermee ervaring?

• Adriaan Kragten

In eerste instantie dacht ik dat de 160 W het totale vermogen is dat het apparaat kan verwerken maar dat is niet juist. Ik heb de website van Marlec bekeken en daaruit blijkt duidelijk dat de 160 W alleen betrekking heeft op het vermogen van het solar panel. Het apparaat heeft een aparte ingang voor een Rutland windmolen en die kan een maximum vermogen leveren van ongeveer 300 W. Het totale maximum vermogen dat verwerkt kan worden is dus 460 W. Ik denk dat het apparaat ook te gebruiken is met een windmolen van een ander fabrikaat mits deze geen groter maximaal vermogen heeft dan 300 W en mits de generator kortsluitvast is.