Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Air-X voor thuis

• Sem

Ik woon in de stad en mijn huis is wat hoger dan de huizen in de wijde omgeving en nou dacht ik misschien kan ik mn energierekening wat beperken met een windmolentje. Is het mogelijk om een Air-X windmolentje op het net aan te sluiten, zodat ik teruglever aan het net? En als dit mogelijk is, hoe bereik ik dan zoiets dergelijks.

• Sem

Laat maar, ik heb het uitgerekend tegen de tijd dat dat ding zich afbetaald heeft is de aarde toch al naar de knoppen.

• Teun

Nee hoor, een air-x kan op hoogte gemiddelt 200w/hr leveren. Kijk naar SWEA NEDERLAND voor een economische net koppeling. Het probleem is een beetje de winsten op die dingen maar je kan eer een mee nemen uit de USA, 520 Dollars, grid connector iest van 400 euro en dan nog trillings demper , muur steunen 80 dollar dacht ik, en presto voor 1000 euro, gemiddelt 5 kwh per dag , 1800 per jaar, pay back 3 jaar of zo.

Groeten

Teun

P.s. ik heb 3 air-x;en, 48 volt uitvoering

• Adriaan Kragten

Beste Teun en Sem

Een gemiddeld vermogen van een AIR van 200 W lijkt mij zwaar overdreven. Ik heb een folder van de AIR 403 en daarin wordt een Pel-V kromme gegeven. Voor een vermogen van 200 W is een windsnelheid van ongeveer 9,8 m/s nodig. Ook voor een hoog geplaatste molen zul je een dergelijke windsnelheid zelfs aan de kust maar gedurende een zeer klein deel van het jaar hebben. Daarbij komt nog dat fabrikanten altijd zeer optimistische gegevens verstrekken over de opbrengst van hun molens. De AIR heeft een diameter van 1.15 m. Als ik uitga van een rotor Cp van 0,4 en een generatorrendement van 0,75 is te berekenen dat de opbrengst bij een windsnelheid van 9,8 m/s maar 176 W kan zijn. Ik denk daarom dat je in je handen mag knijpen als de gemiddelde opbrengst 100 W is en daarvoor is nog steeds een behoorlijk hoge windsnelheid nodig. Van deze AIR 403 wordt geclaimd dat het maximum vermogen 600 W is (bij een windsnelheid van ongeveer 17 m/s). Mensen die van dergelijke hoge vermogens uitgaan worden altijd zwaar teleurgesteld omdat de werkelijke windsnelheid meestal maar tussen de 3 en de 6 m/s ligt.

Adriaan Kragten

• Sern-sak

Lage windsnelheden bladen set 1.5 mtr dia, 6 bladen, zelfde configuratie als air-x bladen. Aanloop snelheid 1.5 m/s, max op 9 m/s. Kijk naar SURVIVAL site