Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Windenergie op Saba

• St. Maarten

Beste allemaal,

Als manager van een communicatie bedrijf op de Nederlandse Antillen ben ik op zoek naar een windmolen om ons radiosysteem in de lucht te houden op het eilandje Saba. Dit eiland bestaat uit 1 hoge berg (Mount Scenery) en de electriciteitskabel die daar heen liep is op diverse plaatsen gebroken. Ik ben nu op zoek naar een windmolen die aan onderstaande moet voldoen:

- gebaseerd op 10Ah constant verbruik en 1000Ah reserveren indien 4 dagen

- De molen moet een automatische rem hebben en geschikt zijn voor een hurricane gebied, wij hebben niet de mogelijkheid bij elke dreiging de molen uit de mast te halen.

- moet makkelijk te bevestigen zijn aan antenne toren op Mount Scenery

- moet kunnen omgaan met zeewind en zout.

Graag jullie advies met wie hierover te praten.

• Adriaan Kragten

Beste St. Maarten (?)

Ik denk niet dat er windmolens op de markt zijn die hurricane proof zijn. Mijn eigen VIRYA windmolens zijn berekend voor windsnelheden tot 35 m/s maar in hurricanes kunnen veel hogere windsnelheden voorkomen. Ik heb wel eens geprobeerd of ik een beveiligingssysteem zou kunnen ontwerpen dat hurricane proof is en ik kwam daarbij uit op een systeem waarbij de rotor om een horizontale as 90 graden uit de wind gedraaid wordt tot in de zogenaamde helikopterstand. Het is alleen moeilijk om een dergelijk systeem automatisch te laten functioneren maar hurricanes worden voorspeld en men zou dit uit de wind draaien met de hand kunnen doen.

Uw opgave van een constant gebruik van 10 Ah geeft niet voldoende informatie over het benodigde vermogen van de windmolen omdat de spanning niet vermeld wordt. Als u een 12 V accu gebruikt zal de ontlaadspanning tussen de 11 V en de 12 V liggen afhankelijk van de grootte van de accu en de laadtoestand. Stel gemiddeld 11,5 V. Het geleverde vermogen is dan 10 * 11,5 = 115 W. Het rendement van een goede loodaccu is maximaal 70 % wat inhoudt dat u gemiddeld minstens 164 W aan de accu zult moeten toevoeren. Als u geen 12 V accu gebruikt maar een 24 V accu zijn de vermogens twee maal zo hoog. Stel u gebruikt een 12 V accu. U heeft dan een windmolen nodig die gemiddeld 164 W kan leveren. Een windmolen die gemiddeld 164 W kan leveren moet een maximum vermogen hebben dat een factor drie tot zes hoger is afhankelijk van de P-V kromme van de molen en het windregime waar de molen in geplaatst wordt. Het maximum vermogen moet dus liggen tussen ongeveer 500 W en 1000 W voor een 12 V systeem. Dit vereist al een behoorlijke windmolen.

Wat u bedoelt met 1000 Ah reserveren over 4 dagen is me niet duidelijk. Als u een bepaalde windstille periode van 4 dagen wilt kunnen overbruggen bij een constante stroom van 10 A heeft u een accucapaciteit nodig die deze stroom gedurende 4 dagen oftewel 96 uur kan leveren. Dit komt neer op een capaciteit van minimaal 10 * 96 = 960 Ah. Dit is een enorm grote accu. Het zegt weinig over de grootte en het vermogen van de molen. Het voordeel van een zeer grote accu is wel dat hier ook grote laadstromen aan toegevoerd kunnen worden zonder dat de laadspanning te hoog wordt.

Adriaan kragten

• Erik

Hallo beste manager.

PyroSolar heeft vaker dit soort vragen beantwoord.

Zij hebben de kennis en windmolens die dit aankunnen.

je vind ze op de site www.pyrosolar.com

vriendelijke groet,

erik

• Adriaan Kragten

Beste Erik

Ik heb de site bekeken en er staan een aantal leuke ontwerpen op die onder normale condities best wel zullen voldoen. Er wordt echter nergens aangetoond dat ook maar één van de ontwerpen tornado proof is en daar gaat de vraag over. Of een molen tornado proof is, is volgens mij niet te berekenen. Je moet dat echt testen maar je kunt een tornado niet op verzoek oproepen dus de kans dat één van de ontwerpen werkelijk in een een zware tornado getest is met een sterkte zoals die op Saba voor kan komen, is erg gering. De windsnelheden en windrichtingsvariaties in tornado's en cyclonen zijn zo hoog dat complete huizen wegwaaien. Een vriend van mij heeft een tornado op Sint Eustatius meegemaakt en het is onvoorstelbaar wat voor een energie daar bij vrijkomt. Er zijn windsnelheden in tornado's gemeten van meer dan 500 km/uur oftewel meer dan 139 m/s terwijl in Nederland het maximum ligt op ongeveer 35 m/s. Omdat de aerodynamische kracht op een voorwerp kwadratisch toeneemt met de windsnelheid kunnen in een tornado krachten voorkomen die meer dan 15 maal hoger zijn dan waar de meeste windmolens voor berekend zijn. Ik houd nog steeds vol dat alleen een windmolen waarvan de rotor horizontaal staat kans maakt om een tornado te overleven omdat het zijdelingse rotoroppervlak maar een fractie is van het haaks aangestroomde oppervlak. Maar zelfs op een horizontaal staande rotor werken in een tornado grote krachten o.a. omdat de bladen een bepaalde instelhoek hebben en omdat de wind niet altijd zuiver horizontaal blaast. Een windmolen waarvan de beveiliging de rotor om een vertikale as uit de wind draait, zoals die van o.a. Fortis, heeft bij tornado's nog steeds last van plotselinge windrichtingsvariaties. Molens waarvan de rotoren bij hoge windsnelheden stilgezet worden of waarvan de bladen in de in de vaanstand worden gezet, moeten nog steeds in staat zijn om de krachten op de stilstaande bladen te weerstaan. Dus een bedrijf dat beweert dat zijn windmolen tornado proof is en daar zelf garantie op geeft, neemt volgens mij gewoon de gok dat zijn molen niet door een zware tornado getroffen zal worden.

Adriaan Kragten

• LucasWindEnergy

Ik lees dat dhr. Kragten reeds in 2007 al erg negatief tegen windenergie aankeek. Jammer dat hij deze gedachte reeds een aantal jaren koestert ipv eens goed rond te kijken.

Beste St. Maarten.

mochten jullie op Saba nog windturbines nodig hebben dan hoor ik het graag.

info@lucaswindenergy.nl

Met vriendelijke groeten,

Luc Froling

• LucasWindEnergy

Trouwens zie www.helixwind.com

Daar hebben ze wel hurricanwindproof windturbines..

weer jammer..A.Kragten…….

• JohanKuikman

LS

Kijk op onze website www.fortiswindenergy.com Wij maken al 30 jaar kleine windturbines en installeerden al meer dan 6000 turbines rond de wereld

Voor huricanes is wel een oplossing te geven

MVG

Johan Kuikman