Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

netkoppeling van asynchrone inductiegenerator

• Christian Janssen

Ik ben bezig met het ontwerpen van een windturbine als afstudeerproject voor de opleiding werktuigbouwkunde.

Nu ben ik hiervoor op zoek naar informatie over de netkoppeling van een asynchroon generator (dus gewoon een asynchrone generator die boven zijn synchrone toerental draait). De generator levert een wisselspanning met een variabel toerental en frequentie.

Kan ik deze netkoppeling maken door deze spanning eerst gelijk te richten met een bruggelijkrichter (tevens een dumpload en een overspanningsbeveiliging) en 3 stuks 1fase inverters (die ook gebruikt worden voor zonnepanelen) om de spanning te wisselrichten naar de spanning en frequentie conform de netspanning??

Of is er een andere manier, betere of goedkopere manier??

MVG,

Christian Janssen

• Adriaan Kragten

Beste Christian

Directe netkoppeling van asynchrone motoren werd veel gebruikt in de oudere typen Deense windmolens. Hoewel het systeem erg eenvoudig is heeft het een aantal belangrijke nadelen. 1 De generator draait nagenoeg bij een constant toerental en daardoor is er maar een beperkt windinterval waarbij de rotor in de buurt van zijn optimale snellopendheid draait. Een gevolg hiervan is dat er bij lage windsnelheden geen opbrengst is en bij hoge veel minder dan mogelijk. 2 De generator moet gekoppeld en ontkoppeld worden bij een generatorfrequentie die zeer dicht bij de netfrequentie ligt anders krijg je grote koppelstoten. 3 Zodra de generator gekoppeld is vraagt hij meteen een zeker koppel waardoor het toerental zakt. Hij zou dan meteen weer uitschakelen. Maar dan stijgt het toerental weer waardoor hij weer inschakelt. Om een nerveus in- en uitschakelgedrag te voorkomen moet een zekere traagheid in de schakelelectronica ingebouwd worden.

Moderne netgekoppeld molens hebben een gelijkrichter en inverter. Een asysnchrone generator is echter niet zelfopwekkend. Je kunt hem zelfopwekkend maken maar dat heeft ook zo zijn nadelen. Ik betwijfel of je drie standaard 1-fase inverters kunt gebruiken omdat er 120 graden faseverschuiving nodig is maar ik ben geen electronicus.

Adriaan Kragten

• r van rie

Beste Cristiaan,

De configuratie die jij voorstelt: Gelijkrichten en dan driefase inverter (of drie * 1 Fase) wordt bij (veel) grotere vermogens ook toegepast.

De reden waarom die vroeger niet werd gedaan ligt in de huidige ontwikkeling van halfgeleiders. de efficientie van de inverters en gelijkrichters is behoorlijk hoog, alsmede de betrouwbaarheid. Daarom is deze configuratie economisch haalbaar.

Verder wijs ik je op de mogelijkheid van electronische commutatoren.

Nog een laatste opmerking.

Het lijkt me beter om de opgewekte energie op te slaan in accu's dan het te verkopen aan een producent.

Op het moment dat jij teveel elec. produceert doet de markt dat ook. Gevolg is dan een overschot en dus een prijsdaling. En omgekeerd geldt hetzelfde bij een tekort aan energie !

Dus in de accu's wordt, per definitie, energie opgeslagen met een hogere markt-waarde !

sterkte !