Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

VAWT - Darrieusturbines en toepassing daarvan

  • Sjoerd

    Hallo,

    Ik ben bezig met een onderzoek naar de toepasbaarheid van VAWT's (Vertical Axis Wind Turbines) en in het bijzonder Darrieusrotors op de energiemarkt.

    Mijn hoofdvraag bij dit onderzoek is:

    Waarom wordt de Darrieusrotor niet op grote schaal toegepast in windmolenparken etc.

    Er zijn een aantal nadelen van de Darrieus rotor, waaronder trillingen en geluidsoverlast etc. (zie hiervoor ook wikipedia etc.)

    Nu zijn er eigenlijk twee producten op de markt waarin deze nadelen zijn opgelost:

    www.turby.nl

    www.quietrevolution.co.uk

    Nu is mijn vraag: hoe denkt over deze produkten? Zijn dit levensvatbare ideeën?

    Ik ben benieuwd.

    Met vriendelijke groet,

    Sjoerd Vleugel

  • Adriaan Kragten

    Beste Sjoerd

    Darrieus rotoren hebben een paar voordelen een een zeer groot aantal nadelen. Het lukt gewoon niet om een Darrieus rotor zo uit te voeren dat het merendeel van de nadelen worden ondervangen. Vaak is het zo dat oplossing van één van de problemen weer nieuwe problemen veroorzaakt. Voor een echt goed werkend ontwerp zijn daardoor heel wat speciale componenten nodig die het ontwerp duur maken. Ik heb over Darrieus rotoren een klein (5 pag.) rapportje geschreven KD 215 “The Darries rotor, a vertical axis wind turbine (VAWT) with only a few advantages and many disadvantages” dat gratis bij mij via e-mail aan te vragen is. Mijn e-mail adres kun je vinden via: www. bidnetwork.org na bij “search” mijn naam Adriaan Kragten ingevuld te hebben. Als iemand na dit rapportje gelezen te hebben toch met Darrieus rotoren aan de slag wil gaan weet hij in ieder geval wat voor soort problemen hij kan verwachten. Naar mijn mening kan een Darrieus rotor nooit economisch concurreren met een horizontale as molen en blijft de toepassing daardoor alleen beperkt tot die gebieden waar een zeker ludieke uitstraling belangrijk is en waar de kostprijs van de opgewekte energie minder zwaar telt.

    Adriaan Kragten

  • Erik

    Hoi Adriaan,

    Voor een redelijk en belangrijk deel heb je gelijk Adriaan, toch zijn er enkele technieken die wel mogelijkheden bieden. Deze zijn niet megenomen in oude en recente onderzoeken van VAWT.

    De darius zoals hij wordt gepresenteerd sluit ik me aan bij jouw zinsnede:Naar mijn mening kan een Darrieus rotor nooit economisch concurreren met een horizontale as molen en blijft de toepassing daardoor alleen beperkt tot die gebieden waar een zeker ludieke uitstraling belangrijk is en waar de kostprijs van de opgewekte energie minder zwaar telt.

    Maar de meer geavanceerde VAWT komen er aan en dat lijkt buitengewoon interessant.

    De tijd dat VAWT niet kunnen concurreren met gewone windturbines lijkt een eind aan te komen. In iedergeval tot z'n 300kW

    Ik hoop ook jouw over enige tijd te kunnen overtuigen.

    Vriendelijke groet,

    Erik.Adriaan Kragten schreef:

    >

    > Beste Sjoerd

    > Darrieus rotoren hebben een paar voordelen een een zeer groot

    > aantal nadelen. Het lukt gewoon niet om een Darrieus rotor zo

    > uit te voeren dat het merendeel van de nadelen worden

    > ondervangen. Vaak is het zo dat oplossing van één van de

    > problemen weer nieuwe problemen veroorzaakt. Voor een echt

    > goed werkend ontwerp zijn daardoor heel wat speciale

    > componenten nodig die het ontwerp duur maken. Ik heb over

    > Darrieus rotoren een klein (5 pag.) rapportje geschreven KD

    > 215 "The Darries rotor, a vertical axis wind turbine (VAWT)

    > with only a few advantages and many disadvantages" dat gratis

    > bij mij via e-mail aan te vragen is. Mijn e-mail adres kun je

    > vinden via: www. bidnetwork.org na bij “search” mijn naam

    > Adriaan Kragten ingevuld te hebben. Als iemand na dit

    > rapportje gelezen te hebben toch met Darrieus rotoren aan de

    > slag wil gaan weet hij in ieder geval wat voor soort

    > problemen hij kan verwachten. Naar mijn mening kan een

    > Darrieus rotor nooit economisch concurreren met een

    > horizontale as molen en blijft de toepassing daardoor alleen

    > beperkt tot die gebieden waar een zeker ludieke uitstraling

    > belangrijk is en waar de kostprijs van de opgewekte energie

    > minder zwaar telt.

    > Adriaan Kragten