Ik ben benieuwd of het technisch (en economisch) al haalbaar is, om via een eigen windmolen electiciteit op te wekken? Een en ander voor eigen gebruik en eventueel terug te leveren aan het net?
mvrgr Loek Sassen
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsBeste Loek
Technisch is het zeker mogelijk. Er zijn heel wat molens in de handel waaronder ook netgekoppelde versies. Er zijn ook heel wat mensen die zelf hun eigen molen ontworpen en gebouwd hebben maar het blijkt toch erg moeilijk te zijn om iets te bedenken dat ook zware stormen overleeft. Of het economisch zinnig is, is is nog maar de vraag. Omdat de investering voor een kleine molen inclusief netkoppeling behoorlijk hoog is en omdat onze stroomprijs nog steeds tamelijk laag is duurt het erg lang voordat de investering terugverdiend is en dit hangt dan ook nog eens sterk af van het windregime op de plaats waar de molen neergezet wordt. Kleine windmolens zijn eigenlijk alleen concurrerend op plaatsen waar geen net is en waar het alternatief een agregaat of zonnecellen is. Als je in staat bent om je eigen molen te bouwen kan het wel redelijk snel rendabel zijn omdat je dan alleen de materiaalkosten telt en niet je eigen arbeid.
Adriaan Kragten
wilt u mij ook het antwoord van Look Sassen geven .
ben nl. ook geintereseerd in een kleine Windenergie unit.
m.vr.gr.Toon van de SandeLoek Sassen schreef:
>
> Ik ben benieuwd of het technisch (en economisch) al haalbaar
> is, om via een eigen windmolen electiciteit op te wekken? Een
> en ander voor eigen gebruik en eventueel terug te leveren aan
> het net?
>
> mvrgr Loek Sassen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?