heeft iemand ervaring met deze generator en wat voor een soort accu moet je hier voor gebruiken. is het juist dat je door een te lange bedrading vanaf de generator tot aan de accu de oplaat sterkte minder wordt?
groeten, hans
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsBeste Hans
Ik zal alleen ingaan op het tweede deel van je vraag omdat het antwoord daarop voor veel mensen interessant is.
Bij lange leidingen tussen de generator en de accu treedt daarin in spanningsval op die evenredig is met de leidingweerstand R en de stroom I in het kwadraat. Dus vooral bij dunne lange leidingen en bij hoge stromen is deze spanningsval relevant.
De generator is normaal voorzien van een spanningsbegrenzer om overladen bij een volle accu te voorkomen. Voor een loodaccu wordt de spanning normaal begrensd op 2,3 V per cel en dus op 13,8 V voor een 12 V accu en op 27,6 V voor een 24 V accu. Het hangt van het type generator af wat voor soort spanningsbegrenzer gebruikt wordt. Men kan het veld regelen zoals in een autodynamo gebruikt wordt maar voor PM-generatoren is een dump load nodig die zoveel warmte afvoert dat de spanning op de juiste waarde begrensd wordt.
Voor een windmolen is het belangrijk dat de spanningsbegrenzer zo dicht mogelijk bij de accu staat. De spanningsval over de leiding heeft dan geen invloed op de laadspanning van de accu. De generator werkt dan op een spanning die gelijk is aan de acculaadspanning plus de spanningsval over de leiding.
Wanneer de spanningsbegrenzer vlak bij de generator geplaats wordt, wordt de acculaadspanning gelijk aan de generatorspanning minus de spanningsval over de leiding. In dit geval wordt de acculaadspanning vooral bij hoge stromen te laag en neemt de accu niet de maximaal toelaatbare stroom op.
Adriaan Kragten
hallo adriaan,
sorry voor mijn late reactie en bedankt voor je uitleg. met wat logisch nadenken was ik er zelf ook al opgekomen. er was mij hierover raad gevraagt door iemand die een windmolen heeft aangeschaft maar de engelse gebruiksaanwijzing niet kon lezen. die was dus zelf aan het knutselen geweest met gebruikte eletrische leidingen en een zelf in elkaar geknutselde mast. om kort te gaan het zaakje werkt niet.
de handleiding kan ik wel lezen en er stond duidelijk in dat er een 40 amp draad gebruikt moest worden en niet langer dan 10 meter vanaf de generator naar de accu. die afstand was dus al 26 meter met twee verschillende draden van slechte kwaliteit. ik noem zoiets verkeerde zuinigheid. na demontage bleek de + draad binnen in de mast doorgeschuurd te zijn. ook daardoor moet er spanningsverlies zijn.
anyway, ik wilde de molen wel aansluiten via de handleiding. waar ook in stond dat iedere accu rechtstreeks opgeladen kon worden maar er wel voor de accu een 30 amp zekering gezet moest worden.
hoe vreemd kunnen mensen toch denken. de eigenaar van de molen geloofde niet dat het probleem in een te lange en slecht leiding zat en dat een blank plekje op de leiding geen invloed heeft. volgens de leverancier was een spanningsregelaar niet nodig. was alleen voor luie mensen. wel adviseerde hij om een tractie marine accu aan te sluiten maar voor de garantie moest daar weer een spanningsregelaar voor . dus een extra grapje van 1000 euro. ze hebben de windmolen voorlopig maar ergens in de schuur gelegt en wilde het niet meer proberen met de eenvoudige verbeteringen van een nieuwe leiding en een kortere afstand.
inmiddels heb ik er wel veel over geleerd.
vriendelijke groet,
hans.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?