Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Windturbine

  • Martijn

    Beste mensen,

    Ik heb wat advies nodig.

    Ik heb een windmolen die er als volgt uit ziet: http://www.pacwind.net/gallery/delta-lg.jpg

    De turbine zit nu op een dak gemonteerd, maar ik wil hem op een andere plek monteren. Aangezien er geen uitknop op zit moet ik een manier hebben om de bladen tot stilstand te brengen. Ik zorg in ieder geval dat het op een dag is waarneer er zo min mogelijk wind is. Zijn hier handige trucjes voor? Graag jullie advies hierover.

    Alvast bedankt.

    Martijn.

  • Renny

    Ik zou zeggen door er gaan voor te staan zodat hij geen wind kan vangen en daarna met je handen volledig stoppen.

  • Martijn

    Ja ik ben alleen bang dat de turbine dan nog te hard draait. Als ik ervoor ga staan zal ik zeker niet alle wind tegenhouden dus zal hij toch nog aardig doordraaien. Ik heb ook het probleem dat het niet heel gemakkelijk is om op het dak te staan. Het is namelijk zo'n puntdak. Maar ja ik ga het morgen proberen want dan schijnt er niet zo veel wind te staan bij mij.

    bedankt

  • Chico

    Hallo Martijn,

    De draden (meestal 3 phasen) die van de generator komen, kortsluiten (met elkaar verbinden.

    Wanneer het een goede generator is, dan zal deze zelfs bij stormwind moeten stoppen.

    Mvg. Chico

  • Adriaan Kragten

    Beste Martijn en Chico

    Het remmen van een generator door kortsluitiing in de statorwikkeling te maken is alleen mogelijk als het een generator is waarvan het anker voorzien is van permanente magneten. Omdat dit magneetveld altijd aanwezig is zal dit anker het magneetveld, dat in de statorwikking al bij zeer lage toerentallen opgewekt wordt, meteen tegenweken waardoor de rotor bij een kortgesloten generator zelfs bij hoge windsnelheden maar heel langzaam zal draaien.

    Wanneer de generator echter een kortsluitankermotor is die met condensatoren en weerstanden zelfopwekkend gemaakt wordt, zal het maken van kortsluiting beneden een bepaald toerental geen remmen tot gevolg hebben omdat het magneetveld van het anker wegvalt. Je zult er dus eerst achter moeten zien te komen wat voor type generator gebruikt is.

    Wanneer er geen mogelijkheid tot remmen is, is volgens mij de molen onveilig en zou nooit op de mark gebracht hebben mogen worden, temeer daar een Darrieux rotor ook geen aerodynamische beveiliging heeft. Wanneer om één of andere reden de belasting bij hoge windsnelheden wegvalt, slaat de rotor op hol met een grote kans op wegvliegende bladen.

    Adriaan Kragten

  • Chico

    Hallo Adriaan,

    Uw verhaal klopt, echter uit het volgende kon ik opmaken dat het om een PMG gaat,

    http://www.pacwind.net/SeaHawkManualNew.pdf

    Mvg, Chico

  • Adriaan Kragten

    Beste Chico

    Ik heb de documentatie bekeken en er wordt inderdaad een PM-generator gebruikt. De fabrikant voorziet echter niet in een knop waarmee kortsluiting gemaakt kan worden om de molen af te remmen. Ik denk dat dit de volgende reden heeft. Een PM-generator kan bij kortsluiting bij een bepaald toerental een bepaald maximum koppel leveren. Wanneer de rotor van de molen geen aerodynamische beveiliging heeft (en ik zie niets wat daarop lijkt) is er altijd een windsnelheid waarbij de rotor een hoger koppel kan leveren dan het piekkoppel van de generator. Voor nog hogere windsnelheden leidt het maken van kortsluiting dan hooguit tot enigszins afremmen maar niet tot het tot stilstand komen van de rotor. Omdat bij kortsluiting al het vermogen in de statorwikkeling in warmte omgezet wordt zal de generator dan snel doorbranden. Dit is vooral het geval omdat het motorhuis glad is en niet, zoals bij een kortsluitankermotor, voorzien is van koelribben. Dus remmen door het maken van kortsluiting kan voor deze molen alleen bij lage windsnelheden en je moet er goed op letten dat de molen ook inderdaad binnen ongeveer 10 seconden tot stilstand is gekomen. Gebeurt dat niet, dan moet je de kortsluiting meteen weer opheffen en wachten totdat de windsnelheid wat lager is. Je zult de kortsluitschakelaar zelf moet aanbrengen tussen de drie fasendraden. Bij het maken van kortsluiting achter de gelijkrichter moet je er voor zorgen dat de verbinding met de accu verbroken wordt anders wordt de accu ook kortgesloten.

    Adriaan Kragten

  • Igor

    Ik heb geen antwoordt op de je vraag maar zelf een vraag, hoe bevalt deze molen? heb zelf ook idee voor zo'n een.

    gr