Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zelf een "dynamo" maken

  • Maarten

    Hallo,

    Ik ben dus van plan een windmolen te plaatsen, maar deze wil ik aansluiten op het elektriciteitsnet.

    als ik een alternator ontwikkel die 220 volt levert en een mooi aantal watt, mag deze dan ingestoken worden in het stopcontact, of moet er nog een apparaat tussengeplaatst worden.

    Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.

    dank bij voorbaat

    Maarten

  • Adriaan Kragten

    Netkoppeling van een windmolengenerator is iets waar je niet aan moet beginnen als je geen verstand van windmolens, electrotechniek en electronica hebt. Ik weet er toch heel wat van af maar ik begin er niet aan. Er zijn wat betreft dit onderwerp twee zaken van belang namelijk of het mag en of het technisch kan.

    Of het mag, daar zul je met de elektriciteitsmaatschappij die de stroom levert over moeten overleggen. Een minimum eis zal zijn dat de molen ontkoppelt als het net uitvalt. Of je een kWh meter mag gebruiken die terugdraait hangt af van de maatschappij maar ook van het aantal kWh per jaar dat je terug wilt leveren.

    Het kan technisch tamelijk eenvoudig wanneer je als generator een 3-fasen asynchrone motor gebruikt maar je hebt dan ook een 3-fasen net nodig. Er moet wel een versnellende overbrenging tussen de rotor en de generator zitten met een zodanige overbrengingsverhouding dat de generator 50 Hz geeft bij een windsnelheid van ongeveer 6 m/s, er vanuit gaande dat de rotor dan bij zijn ontwerpsnellopendheid draait. Stel nu dat je een 4-polige asynchrone motor gebruikt. Deze motor heeft een synchroon toerental van 1500 omw/min. Als motor draait hij ongeveer 1450 omw/min bij zijn nominaal vermogen en als generator ongeveer 1550 omw/min.

    Op de motor moet een tacho zitten die het toerental meet en waarmee het in- en uitschakelen wordt aangestuurd. Stel nu dat de motor alleen als generator gebruikt wordt. Dit wil zeggen dat de windmolenrotor opstart door de wind alleen. Zodra onbelast een toerental van bijvoorbeeld1505 omw/min bereikt wordt, wordt de generator aan het net gekoppeld. Het inschakeltoerental mag maar iets hoger zijn dan 1500 omw/min anders krijg je grote koppelstoten. Het voordeel van een asynchrone generator is dat je niet ook nog eens bij synchrone fase hoeft in te schakelen zoals dat wel het geval is bij een synchrone generator. Als het toerental daalt onder bijvoorbeeld 1495 omw/min dan wordt de generator weer van het net ontkoppeld anders zou hij de molen bij lage windsnelheden gaan aandrijven.

    Een probleem van het erg dicht bij elkaar liggen van het in- en het uitschakel toerental is dat de molen bij bepaalde windsnelheden telkens in- en uitschakelt. Dit komt ook doordat de generator meteen vermogen vraagt om het anker magnetisch te maken zodra de statorwikkeling aan het net gekoppeld wordt. Voor dit probleem kan elektronisch een vertragingen ingebouwd worden maar daardoor kan het wel voorkomen dat de generator tijdelijk als motor werkt.

    Het systeem met een asynchrone generator werd vroeger, met name in Denemarken, veel gebruikt maar het is voor grote molens bijna geheel vervangen door een generator die een gelijkstroomtussentrap heeft en die met een inverter aan het net gekoppeld wordt. Een belangrijk nadeel van een asynchrone generator is dat het rotortoerental bijna constant is en dat er dus maar één windsnelheid is waarbij de rotor draait bij zijn ontwerpsnellopendheid en dus bij zijn maximale Cp. Door dit nagenoeg constante toerental kan de molen ook geen beveiliging hebben die alleen door het toerental wordt aangestuurd.

  • Maarten

    Dankuwel voor de inlichting,

    maar ik had ook graag geweten of je de elektriciteit die een fietsdynamo levert, ook op een auto-accu kan opgeslagen worden, of is t zo simpel niet.

    Ik experimenteer graag met elektriciteit (heb immers moderne wetenschappen gedaan, waardoor ik de werking van een 3 fasige generator ken), maar om de elektriciteit te kunnen opslaan op de accu, heb ik iets te weinig ervaring.

    of weet u mss ook enkele sites waar ik die informatie kan vinden, t zou zeer praktisch zijn.

    Ik dank u bij voorbaat.

    Maarten

  • Adriaan Kragten

    Beste Maarten

    Een gewone fietsdynamo is ontworpen om een wisselspanning van 6 V te leveren bij een vermogen van ongeveer 3 W. Vanwege de kleine afmetingen is een behoorlijk hoog toerental van ongeveer 2000 omw/min nodig om, zelfs dit kleine vermogen, te kunnen leveren. Dit hoge toerental wordt gerealiseerd door de hoge versnellende overbrengingsverhouding tussen het voorwiel en het dynamowieltje. Het is niet mogelijk om een rotor te ontwerpen die rechtstreeks op de dynamoas gemonteerd kan worden en waarmee de vereiste spanning bij een acceptabel lage windsnelheid geleverd kan worden.

    Ik heb zelf metingen verricht aan een AXA HR dynamo om te kijken of deze dynamo misschien wel geschikt is om een spanning van ongeveer 4 V te leveren waarmee drie 1,2 V batterijehn opgeladen kunnen worden. Dit lijkt net te kunnen mist een rotor genomen wordft met een voldoende hoge snellopendheid. Een probleem is wel dat er een behoorlijke hoge rimpel zit op het kleefkoppel van de dynamo en dat de startwindsnelheid daardoor behoorlijk hoog is. Ook is het dynamorendement bij deze spanning tamelijk laag wat nog eens versterkt wordt door de verliezen in de gelijkrichter die bij een lage spanning zwaar meetellen. De metingen staan in Rappert KD 349 “Measurements performed on an AXA HR traction bicycle dynamo” dat bij mij via e-mail te bestellen is. Kosten 15 euro.

    Een AXA HR dynamo heeft al een hoger rendement dan normale fietsdynamo's en bereikt de 6 V al bij een lager toerental. Om te voorkomen dat de spanning bij hoge fietssnelheden te hoog wordt zitten er twee zener diodes in die de spanning begrenzen tot ongeveer 7 V. Vanwege deze zenerdiodes kan deze dynamo niet gebruikt worden om bij een zeer hoog toerental 12 V op te wekken. Ik heb in het verre verleden ook proefjes gedaan met een Stumey Archer naafdynamo en daarmee kan wel een klein molentje met een rotordiameter van ongeveer 1 m gebouwd worden waarmee 12 V accu's geladen kunnen worden. Deze dynamo wordt momenteel niet meer geleverd maar je zou eens kunnen kijken naar andere naafdynamo's.

  • Jozef Aerts

    Ik vraag me af wat in feite het maximale vermogen is van een Fietsdynamo. want Een gewone fietsdynamo is ontworpen om een wisselspanning van 6 V te leveren bij een vermogen van ongeveer 3 Watt.

    maar is dat een technische limitatie ? of is een fietsdynamo zo ontworpen , opdat de fietslampjes niet zouden springen ?

    Als je nu vandaag van 0 zou beginnen , en je zou een fietsdynamo ontwerpen ( en dus niet rekening met eventuele beperkingen van lampjes enzo ) , hoeveel Volt en Watt kun je dan bereiken ??