Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

windenergie

  • Ton vd Berg

    Ik wou hulp vragen. Wij willen een windmolen plaatsen bij onze tuin huisje om 12V stroom te gebruiken, dwz opslag als wij het niet nodig hebben (op accu's). Ik heb al op veel sites gekeken maar ben een leek mbt allerlei zaken en kan alleen hele dure en grote windmolens vinden. Kan iemand mij vertellen waar ik aan informatie kan komen of mij informatie willen geven over hoe ik dit kan aanpakken cq zelf wat in elkaar zetten, wat ik nodig heb enz.

  • Adriaan Kragten

    Er zijn in Nederland toch diverse kleine windmolentjes op de markt zoals de Ampair, Rutland, Air en Superwind. Je moet daar via Google info over kunnen vinden. De molentjes hebben rotordiameters van rond 1 meter. Echt goedkoop zijn ze niet maar dat kan ook niet als je weet wat er allemaal bij komt kijken. Ook heb je voor een windmolen een tamelijk dure spanningsregelaar met dump load nodig waar het hele molenvermogen in opgenomen kan worden als de accu vol is.

    Een probleem met de meeste van deze molentjes is dat ze bedoeld zijn voor toepassing op zeilboten die zich per definitie ophouden op plaatsen waar veel wind is. Als je een dergelijke molen neer zet bij een tuinhuisje dat vaak omringd is met bomen valt de opbrengst erg tegen behalve als je een erg hoge toren gebruikt maar dan wordt de toren weer duur t.o.v. de molen. De lage opbrengst bij lage windsnelheden is bij sommige ontwerpen het gevolg van de hoge startwindsnelheid die weer veroorzaakt wordt door het kleefkoppel van de generator en het lage aanloopkoppel van de rotor.

    Een molentje als de Ampair heeft een generator zonder ijzer in de spoelen en heeft daardoor nauwelijks een kleefkoppel. Doordat hij zes bladen heeft is het aanloopkoppel hoog en het startgedrag is daardoor erg goed waardoor een dergelijk type me nog het best lijkt voor toepassing voor gebieden met lage windsnelheden. Sommige typen met slanke bladen en een hoge ontwerpsnellopendheid staan bekend om de hoge geluidsproductie wat vooral problemen kan geven als je buren hebt.

    Dus als je een acceptabele opbrengst wilt hebben bij normale windsnelheden dan heb je nu eenmaal een veel grotere rotordiameter nodig maar dat brengt je automatisch weer bij veel duurdere molens. De wind is wel gratis maar je moet investeren in de aanschaf van een molen, een spanningsregelaar en een accu en als je 230 V, 50 Hz wilt hebben ook nog in een inverter. Je kunt met een klein molentje momenteel (nog) niet concurreren met de stroom die uit het net komt. Ik zou er daarom alleen maar aan beginnen als er geen net is.

  • Ton vd Berg

    Ik ben blij te horen dat er toch een paar mogelijkheden zijn. wij hebben helemaal geen netstroom op de tuinencomplex en bewoning mag alleen voor korte periodes, ook willen wij 12V energie voor bijv een paar lampen, waterpomp enz. Het klinkt dan toch of de genoemde modellen zouden kunnen voldoen. De toren hoeft maar een paar meter boven het huis uit te steken en grote bomen hebben wij niet in de directe omgeving. Wij hebben een model gezien met 2 horizontale ringen en 6 verticale bladen, dat lijkt ook interessant vanwege de kleinere diameter en dat het dan niet hoeft rond te draaien omdat het wind vangt uit alle richtingen vanuit stilstand, zou de aanloopkoppel van zo'n model ook hoog zijn? Ik weet ook niet of het eigen ontwerp van die persoon was of dat hij het ergens heeft gekocht.

  • Adriaan Kragten

    Beste Ton

    Uit de summiere omschrijving van de vertikale-as molen die je beschrijft kan ik niet opmaken of het een weerstands- of een liftmachine is. Weerstandsmachines hebben een redelijk startkoppel maar een zeer lage vermogenscoefficient Cp en wekken daardoor maar zeer weinig vermogen op. Liftmachines met vertikale as worden meestal Darrieus-rotoren genoemd en hebben een matige Cp van hooguit 0,35 (terwijl een liftmachine met een horizontale as wel 0,45 kan halen) maar hebben nagenoeg geen of zelfs een negatief startkoppel en moeten daarom elektrisch gestart worden. Dit vereist een generator die ook als motor kan werken en dat maakt het systeem duur en complex. Verder hebben Darrieus-rotoren nog een heleboel andere nadelen en maar een paar voordelen. Ik zou er niet aan beginnen en ik wil me ook niet mengen in een discussie over vertikale-as molens. Ik heb wel een rapportje over Darrieus-rotoren geschreven (rapport KD 215) dat bij mij gratis via e-mail aan te vragen is. Mijn e-mail adres kun je vinden via www.bidnetwork.org door bij search Adriaan Kragten in te typen. Ik geef geen gratis privé adviezen en ga alleen in op vragen op het panel als ik denk dat anderen ook iets aan het antwoord zullen hebben.

    Ik heb mij vergist in mijn vorige reactie. Het is niet de Ampair maar de Rutland die een generator heeft zonder ijzer in de spoelen. Beide fabrikaten hebben veelbladige rotoren met tamelijk grote instelhoeken en zullen daarom toch een acceptabel startgedrag hebben.

  • Ton vd Berg

    Het was oorspronklijk mijn bedoeling om zelf een molen met toebehoren in elkaar te zetten omdat het interessanter is om zelf wat te maken als kant en klaar te kopen. Ik blijf zoeken naar informatie maar ben blij met de gegeven informatie, ik weet nu meer over waar ik op moet letten en wat belangrijk is. Ik heb op allerlei sites gekeken en daar ben ik Darrieus-rotor tegen gekomen, het is veel ingewikkelder dan ik had gedacht, typisch een beginners fout om alles te simplistisch te benaderen maar aldoende leert men. Alvast bedankt.

  • Gijs

    Check windmolensite.be of gewiekste.nl

    Hier staat ook wat info over windmolens.

  • Peter Stoop

    Geachte lezer,

    graag uw mening over de prijzen van windmolens.

    Je koopt al een leuke kleine auto voor 8000 euro als je dan bedenkt dat daar, meen ik, ongeveer 40% BPM op zit is het toch verwonderlijk dat er geen windmolentje van 1KW te krijgen is voor een betaalbare prijs met een interessante terugverdientijd.

    Zelf woon ik in “het buitengebied” waar, als je mensen peilt, er een behoorlijke markt bestaat voor een betaalbare molen.

    Er werd mij laatst een “slagroomklopper” van 500W aangeboden incl installatie en excl. mast voor 5000 euro, geschatte terugverdientijd 15 jaar.

    Als je dan de hoeveelheid benodigde techniek en materiaal afzet tegen het bovengenoemd auto'tje vind ik dat echt erg scheef.

    graag uw mening,

    P.Stoop

  • Adriaan Kragten

    Volgens mij heeft dit alles te maken met de seriegrootte. Auto's worden in zeer grote aantallen gemaakt op een lopende band en de echt goedkope auto's worden dan ook nog eens gemaakt in landen waar de lonen laag zijn. Er worden momenteel al kleine windmolens in China in grote aantallen gemaakt en die zijn al veel goedkoper dan de westerse kleine molens die wij hier kunnen kopen. Een probleem is nog dat de kwaliteit van deze molens twijfelachtig is maar Chinese producten worden steeds beter en op een gegeven moment kunnen wij er niet meer tegen concurreren.

  • Olaf

    Geachte ,

    indien u wenst kan u bij mij advies verkrijgen over windenergie , ik ben een molenbouwer en lever op maat , afhankelijk van het budget en de omgeving , daarnaast zijn ook schuifmasten leverbaar aan economische prijzen . iedereen die autonoom aan energie wenst te raken bedienen we graag .

    Vriendelijke groeten ,

    Olaf

  • Thessa

    heeii

    ik had een vraag over windenergie

    ik moet er namelijk een werkstuk over maken

    en toen had ik heleboel goede informatie.

    maar dat is nu allemaal weg

    en ik weet niet meer hoe die site heet.

    dus wou ik uw vragen of uw informatie kon sturen,

    over windenergie waar je een goed werkstuk mee kan maken?

    alvast bedankt!

    doeidoei Thessa