Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

electromotor

• molen

hoe maak ik van een 380/ 220 volt motor ;een generator om achter de wiekas te zetten?

• Adriaan

Een normale 230/400 V kortsluitankermotor werkt niet zonder meer als generator aangezien het kortsluitanker alleen magnetisch wordt wanneer er een stroom door de statorwikkeling loopt. Het is mogelijk om een kortsluitankermotor zelfopwekkend te maken m.b.v. weerstanden en condensatoren en hierbij wordt het remanent magnetisme van het anker gebruikt. Maar dit is gevaarlijk voor een windmolen omdat de rotor op hol kan slaan als er niet op tijd weerstanden worden bijgeschakeld. Er wordt wat informatie over gegeven op blz. 79 van het boek Windbouwwerk 1 van (de onlangs overleden) Fons de Beer. Een volgens mij beter oplossing is om het kortsluitanker te vervangen door een anker met permanente magneten. Informatie over deze optie wordt gegeven in mijn rapport KD 341 (kosten 15 euro excl BTW en porto). Voor meer info over mijn rapporten zie lijst public KD reports te vinden via www.bidnetwork.org door bij search mijn naam Adriaan Kragten in te vullen.