Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lichtnet koppeling

• JOS

Hallo allemaal,ik ben blij dat ik dit prikboord gevonden heb, daar ik met een proobleempje zit.

Mijn windmolen (cyclone van 12 volt 500w) wil ik graag aan het lichtnet koppelen, maar nu kan ik nergens de juiste inverter vinden.

Er zijn er een paar die bij 24 volt beginnen maar dat krijg ik met geen geweld uit mijn molen.

Nu had ik mij de volgende oplossing bedacht: direct na de gelijkricht diodes koppel ik een dc/dc inverter die van 12v 24v maakt, deze 24 volt gaat vervolgens naar de lichtnet inverter, bv een windy boy.

Daar deze oplossing mij erg simpel lijkt zal er wel een addertje onder het gras zitten.

Dat er hierdoor verliezen optreden vind ik niet zo erg,het is toch zo.beter iets dan niets.

vr gr jos.

• Adriaan Kragten

Het is mogelijk dat de meeste netgekoppelde inverters van een 24 V accuspanning uitgaan en daar kun je een 12 V windmolen niet mee aan het net koppelen behalve als je veel hogere rotortoerentallen zou toestaan dan waar de molen voor ontworpen is. Een 12 V - 24 V converter is een oplossing en ik zou niet weten waarom zoiets niet zou kunnen samenwerken met een netgekoppelde inverter die een nominale ingangsspanning van 24 V nodig heeft. Een probleem zou kunnen zijn dat er op de uitgangsspanning van de converter een te grote rimpel zit maar dit zou met een condensator afgevlakt moeten kunnen worden.

Een andere oplossing is om nog eens goed naar de wikkeling van je molen te kijken. Dit soort molens worden meestal in 12 V of 24 V uitvoering geleverd en hebben daarvoor vaak een 3-fasenwikkeling die uit twee delen bestaat die voor 12 V parallel, en voor 24 V in serie geschakeld worden. Soms kun je de spanning wijzigen door messing strippen anders aan te sluiten op de terminal. Soms door de spoeldraden anders aan te sluiten op de terminal maar soms is de schakeling inwendig m.b.v. soldeerverbindingen in de spoelkoppen uitgevoerd en zul je de wikkeling moeten analyseren om te zien of omzetting naar 24 V mogelijk is. Dit kan alleen als er een losse terminal en een losse gelijkrichter gebruikt wordt en als de gelijkrichter bestand is tegen een hogere spanning. Als je pech hebt wordt er voor 24 V echt een andere wikkeling gebruikt dan voor 12 V en dan is er niets aan te veranderen.

• jos

Beste Adriaan, bedankt voor je antwoord, dat van die condensator is een goede tip.

Voor wat betreft de wikkelingen, dat is niet te wijzigen, de fabrikant gebruikt er 2 verschillende wikkelingen voor, een voor 12v en een voor 24v.

Ik ga nu eerst wat expirementeren met een ok4 en dubbele accu's.

Dit om de pecunia wat beter te beheersen.

Wat ik ook nog ondekt heb, is dat niet alle netinverters over een ingangsstroom bescherming beschikken, dat is dus oppassen en nakijken anders gaat het apperaatje in rook op. (de ok4 heeft dit wel).

vr gr jos

• jos

Boven staande bericht komt toch echt van mij (jos) af dus waarom er bij auteur Sander kieft staat is mij een raadsel.

• Adriaan Kragten

De ok4 is, dacht ik, een netgekoppelde inverter die bedoeld is om zonnepanelen aan het net te koppelen. Deze inverters zijn niet zonder meer geschikt om te gebruiken in combinatie met een windmolen omdat de stroom-spannings karakteristiek van een windmolen heel anders is dan van een zonnepaneel. Ik weet niet zeker of dit voor de ok4 geldt maar voor de eerdere types gold het zeker.

Bij een windmolen die bedoeld is voor acculaden moet de spanning nagenoeg constant blijven anders gaat de rotor veel te snel draaien. Een zonnepaneel inverter maximaliseert de vermogensopbrengst maar dat zal voor een windmolen waarschijnlijk in te hoge spanningen en bijbehorende toerentallen leiden. Ook de geluidshinder kan te hoog worden. Je kunt beter een netgekoppelde inverter gebruiken die speciaal voor een windmolen ontworpen is.

• jos

Het brobleem wat jij hier schets is mij bekend.

Maar ik ga als testje de volgende opstelling gebruiken.

Winmolen> accu>dc/dc converter>ok4 .

Door de tussenkomst van de accu word de spanning gedwongen rond de 12v te blijven,en de dc/dc converter zorgt voor een stroombegrenzing zodat de ok4 niet al te veel voor zijn kiezen krijgt.

In de uitijndelijke opstelling zal uiteraard een windmolen inverter gebruikt worden maar die zijn er (nog) niet in een 12v uitvoering.

Wellicht dat het opnieuw wikkelen een uitkomst bied, maar over de kosten hiervan heb ik nog geen inzicht gekregen.

• peter

de opstelling windmolen - accu - oke4 werkt prima, ik maak hier zelf al een tijdje gebruik van met behulp van een plc schakel ik de oke4 in als de accu spanning boven een bepaald niveau komt, zover ik tot nu toe kan beoordelen werkt het prima. Volgens mijmis de oke4 ook zonedre regel electronica te gebruiken omdat deze zelf afschakeld beneden een bepaalde accu spanning.

• Adriaan Kragten

Ik ken de persoon die de oke4 heeft ontworpen en ik heb hem gevraagd of deze regelaar ook geschikt is voor koppeling aan een windmolen. Hij heeft mij dat afgeraden. Nu zal hij toch best werken maar er zit een zogenaamde heuvelklimmer in die het afgegeven vermogen maximaliseert en dat leidt bij hoge windsnelheden tot hoge toerentallen en hoge spanningen. Als je windmolen hier tegen kan dan kun je hem gebruiken maar de meeste windmolenleveranciers gaan er vanuit dat de molen zo belast wordt dat de rotor ongeveer draait bij de snellopendheid waarvoor hij ontworpen is. Hoge toerentallen hoeven niet meteen problemen te geven maar het gyroscopisch moment is evenredig met het rotortoerental (en met het krui-toerental) en hoge rotortoerentallen kunnen tot een te hoge vermoeiingsbelasting in de bladen en in de rotoras leiden. Hierdoor kan de rotoras of een blad na enige jaren afbreken als de rotor vaak zeer snel draait.

• peter

geldt dit dan ook voor het systeem met de tussenschakeling van een accu, eigenlijk heb ik een windmolen accu systeem, ik schakel alleen de oke4 aan als mijn accu's boven een bepaalde spanning komen, een soort dump load om de accu spanning niet te hoog op te laten lopen. Dit heeft dan toch geen invloed op de belasting van de molen want deze kan dan toch alles nog in de accu's kwijt.

• Adriaan Kragten

De oke4 is bedoeld voor koppeling van een zonnepaneel aan het net zonder accu. Bij het advies om de oke4 niet voor een windmolen te gebruiken is werd ervan uitgegaan dat geen accu gebruikt wordt. Wanneer er wel een accu gebruikt wordt gaat het misschien wel maar dan moet er wel een voorziening aangebracht worden die voorkomt dat de accu via de oke4 ontladen wordt als de molen minder energie levert dan het net opneemt. Hiervoor moet er een soort schakelaar in het systeem zitten die de oke4 pas aankoppelt op het ogenblik dat de maximum laadspanning van de accu bereikt wordt. Dit is ongeveer 13,8 V voor een 12 V accu en 27,6 V voor een 24 V accu. Deze spanning moet zeer nauwkeurig ingesteld kunnen worden omdat de levensduur van de accu sterk afhangt van de maximum laadspanning.

Waar het dan volgens mij toch nog fout gaat is dat de oke4 zijn vermogen niet bij een vaste ingangsspanning afgeeft maar dat hij deze ingangsspanning zo gaat variëren dat het afgegeven vermogen maximaal is. Stel nu dat de schakelaar voor een 24 V accu afgesteld is op 27,6 V. Bij die spanning komt de oke4 dus in maar er is niets dat verhindert dat de spanning bij hoge rotortoerentallen oploopt tot boven de 30 V en dit leidt toch tot overladen van de accu ook al wordt een deel van het vermogen afgevoerd via het net.

Bij een spanningsgestuurde dump load wordt er net zoveel energie afgevoerd naar de dump load dat desnoods alle door de molen opgewekte energie kan worden gedissipeerd met een spanningsstijging van minder dan 0,1 V.

Ik weet dat er plannen zijn om een nieuwe versie van de oke4 uit te brengen die ook voor windmolens gebruikt kan worden. Het kan haast niet anders dat deze nieuwe versie dan ook een optie heeft waarbij de spanning boven een bepaalde stroom constant gehouden wordt.