Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wieken voor zelfbouw windmolen

  • Adriaan Kragten

    Beste Peter

    Bel me maar eens op dan kan ik je meer vertellen over onderzoek naar de compressorwindmolen dat wij ooit op de TU-Eindhoven hebben uitgevoerd. Ik weet ook het nodige over profielen. Ik ben te vinden via www.bidnetwork.org/person-42169-en.html.

  • gerrit

    Beste Ad, ik ben op zoek naar wieken voor een 3,5 a 5kW PMG generator,Deze kan ik op verschillend plaatsen kopen, of zjn er ook mensen die zoiets zelf bouen of laten bouwen

    De wieken moeten rond de 250 toeren kunnen draaien.( direct gekoppeld) Heb jij misschien zoiets of weet je iemand die zoiets heeft. Zelf heb ik (6m - 12m doorsnede) wieken liggen met een complete aandrijflijn, Alleen de koppeling van de wieken moet nog gemaakt worden. Echter mijn spul wordt te zwaar voor mijn mast.

    Ook wil ik wel helpen iets te ontwikelen

  • richard

    hoe maak ik zelf wieken voor een windmolen

    graag een tekening of beschrijving van de wieken

  • Adriaan Kragten

    Beste Richard

    Jouw vraag is niet te beantwoorden als je niet veel meer informatie verschaft. Voor een windmolenrotor moet je eerst de volgende vier zaken vastleggen. De rotordiameter, het aantal bladen, de ontwerpsnellopendheid en het profiel. Als je dat gedaan hebt kun je het verloop van de koorde en de instelhoek berekenen met de aerodynamische theorie maar daarbij heb je dan nog de vrijheid om met een lage of een hoge liftcoefficient te ontwerpen. Als je de geometrie bepaald hebt dan moet je nog controleren of de rotor sterk genoeg is voor de er op werkende belasting en moet je controleren of de eigenschappen van de rotor passen bij de belasting. In mijn rapport KD 35 “Rotor design and matching for horizontal axis wind turbines” wordt beschreven hoe je een rotor kunt ontwerpen. Maar je moet van goede huize komen om een goede windmolen te kunnen ontwerpen. De meeste zelfbouwwindmolens zijn in zware stormen bezweken omdat de matching niet klopte en omdat ze niet niet voorzien waren van een deugdelijke beveiliging. Bezint eer gij begint. Info over KD 35 en over openbare KD-rapporten is te vinden op www.bidnetwork.org/en/member/adriaankragten.