Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

elektrische krui-installatie

  • Mike EKELSCHOT

    Mensen,

    Graag had ik hier gevraagd of iemand mij enige uitleg kan verschaffen over de

    werking en mogelijkerwijze de manier waarop ik aan onderdelen kan raken voor

    een elektrisch gestuurde krui-installatie.

    Bij mij in het atelier staat een traditionele “boeren molen” met een vlucht

    van bijna 11 meter gebouwd door een gekende vlaamse molenmaker op

    pensioen in het jaar 1973. Omdat het perceel waar de molen stond voor andere doeleinden werd ontruimt heb ik deze molen gekocht.

    Het is de bedoeling deze van een rondgaande kruiketting (en zelfzwichting) te voorzien zodat de molen ook zonder toezicht altijd op de wind staat (en met gering toezicht langere tijd kan malen).

    De kruihaspel zou ik aandrijven met een elektromotor op de bestaande overbrenging van de haspel… Alleen moet deze motor dan nog “instructies” krijgen waar naar dat zij moet gaan en stoppen!

    Nu zitten er op veel windturbines een systeem dat elektrisch kruit, maar hoe zit dat?

    De enigste twee molens in Nederland die ooit zoiets hadden waren de molens

    van Westbroek en Texel maar dat was nogal onbeholpen en bleek slecht te werken.

    Ter info enige foto's:

    tijdens de afbraak in Tielt (B):

    tijdens de restauratie in Maria-Aalter:

  • Mike EKELSCHOT

    omdat de foto's niet werken:

    http://i23.photobucket.com/albums/b377/mikeekelschot/Tommenmolen18-07-081-1.jpg

    http://i23.photobucket.com/albums/b377/mikeekelschot/DSC_0546.jpg

    http://i23.photobucket.com/albums/b377/mikeekelschot/DSC_0544.jpg

  • Adriaan Kragten

    Bij moderne grote windmolens draait de gondel op een zeer groot draaikranslager. De binnering van dit lager is dan aan de torentop geschroefd en de buitenring aan de gondel (het kan ook net andersom). De binnering is voorzien van een binnenvertanding en in de gondel zit een kruimotor met aangeflensde vertragingskast. Op de uitgaande as van de vertragingskast zit een rondsel dat in de vertanding van het draaikranslager loopt. Er zit een behoorlijke vertragende overbrenging tussen het rondsel en de binnenvertanding van het draaikranslager en ook nog een grote overbrenging in de vertragingskast zelf, waardoor de totale overbrengingsverhouding zeer groot is. Hierdoor kan met een klein motortje toch een zeer groot koppel op de torentop worden uitgeoefend en kruit de kop traag waardoor het gyroscopisch moment in de bladen en de rotoras beperkt wordt. Meestal zitten er ook nog remklauwen om de draaikrans om oscillatie op de vertanding te voorkomen. Ossillatie kan optreden t.g.v. rotoronbalans of bij windfluctuaties over een deel van het rotorvlak.

    De windrichting wordt bepaald met een windvaan op de kop en de hoek tussen de windvaan en de rotoras bepaalt in welke richting gekruid moet worden. Omdat de windvaan snel kan bewegen bij windrichtingsvariaties, moet ook een soort gemiddelde stand worden bepaald anders zou de kruimotor veel te veel in werking zijn. Meestal wordt er alleen gekruid boven een bepaalde windsnelheid die dus ook gemeten moet worden. Er wordt meestal een computer gebruikt om de kruimotor aan te sturen.

    Bij uw molen is er geen draaikrans en zou er een ketting om de kop kunnen lopen die aangedreven wordt door een motor met vertragingskast op de vaste wereld. Maar om variaties in de kettingspeling te voorkomen moet het kettingwiel wel precies centrisch lopen t.o.v. de kruilageras. Je hebt ook een windvaan op de kop nodig om de verschilhoek tussen de windrichting en de rotoras te kunnen bepalen. Hoe de motor moet woren aangestuurd daarover kan ik u niet adviseren. Daarvoor moet u bij een elektronicus of een computerdeskundige zijn.

    Een alternatief voor elektrisch kruien zou kruien met een windservo kunnen zijn maar dat is weer een heel ander verhaal.

  • gerrit

    Mike als ik het goed begrijp ben je al tot de elektromotor.

    Neem hiervoor een driefase motor (als daar overbeschikt) deze is gemakelijker van draairichtng te veranderen.

    Plaats ergens op de molenkop een windvaan zodat je de windrichting weet.

    Aan deze windvaan bevestig je twee benaderingsschakelaars.

    Deze schakelaars verbind je met een relaiskast. met een beetje bedrading zal de molenkop op de wind gaan staan.

    Als je het heel mooi wild maken zet er dan een freqentieregelaar met weerstand gevoelige opnemers bij.

    Hierdoor zal bij een grote afwijking de motor sneldraaien en steeds langzamer naarmate de molenkop beter in de wind komt.

    Als het voor kleine motoren gaat tot .75kW heb ik nog wel wat liggen.

    gr.gerrit