Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wind/watergenerator

  • Jan-Willem

    Hallo

    Ik ben op zoek naar een schoep die zowel door de wind kan aangedreven worden, en met water. Het idee is om met 1 en dezelfde schroef op een zeilboot energie te kunnen opwekken. Als ik in de dokken lig, wil ik dus windenergie, en als ik aan het zeilen (max 7 knopen) ben laat ik een mast in het water zakken waardoor dan door het water de schroef ook word aangedreven.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Ik had gedacht te vertrekken van een kaplanschroef (zoals op motorbootjes) of iets gelijkaardig (zoals fan van airco buitenunit)

    Groetjes Jan-Willem

  • Adriaan Kragten

    Beste Jan Willem

    Ik twijfel er sterk aan of het mogelijk is om een schroef te ontwerpen die op wind en op water werkt. De belangrijkste reden is het verschil in dichtheid ro tussen water en lucht. Lucht heeft bij 20° C een ro van ongeveer 1,2 kg/m^3 en water van 1000 kg/m^3, dus 833 maal zo hoog. Vermogen is evenredig met V^3 en om in lucht hetzelfde vermogen te kunnen opwekken als in water moet de snelheid in lucht daarom een factor 833^1/3 = 9,4 hoger zijn. Om bij een windmolen bij een redelijke windsnelheid een bepaald vermogen op te kunnen wekken is daarom een veel grotere rotordiameter nodig dan bij een schroef zelfs al je er vanuit mag gaan dat de beschikbare windsnelheid wat hoger is dan de vaarsnelheid.

    Een ander effect is cavitatie. Bij een schroef mag er geen te grote onderdruk optreden anders gaat het water koken en de bellen die dan later weer imploderen geven cavitatie. Bij een windmolenrotor heb je daar geen last van.

    Ik denk dat als je in beide situaties energie wilt opwekken dat je dan een windmolen nodig hebt voor in de haven en een schroef voor als je vaart. De schroef moet wel ontworpen zijn voor het opwekken van energie. Bij een gewone schroef is de richting van de axiale kracht naar achteren i.p.v naar voren maar dit heb ik al eens eerder uitgelegd..

  • Bekaert Jan-Willem

    Hallo,

    Bedankt al voor de vlugge reactie!!!

    Is er dan nog nooit onderzoek gebeurd of er een schroef/rotor bestaat die voor beiden kan dienen, ik denk nu maar bvb een “centrifugaalvaan” (voor wind). Deze heeft zeer gelijkaardige vormen met de centrifugaalpomp (http://img.alibaba.com/photo/50533680/DC_Centrifugal_Fan.jpg) , dus denk ik dat er toch met dezelfde rotor beide zaken moet kunnen worden verwezenlijkt?!

    Eén van mijn eerste ideeën was om een soort van stijve windzak (concentrator) te gebruiken, ten eerste als richter in de wind, en ten tweede om met de castelli-redenering daar hogere snelheden te halen. Want het aantal kWh/jaar is recht evenredig met snelheid tot de derde… Dit zou dan volgens mij wel weer problemen bezorgen in het water wegens te grote weerstand.

    Jan-Willem

  • Richard

    De Gorlov helical turbine is de basis van de tegenwoordig zo populaire vawt's zoals de Turby en de Quiet Revolution.Dus ik denk dat dat de oplossing zou kunnen zijn:

    http://www.gcktechnology.com/GCK/pg2.html

  • Adriaan Kragten

    Een Kaplan turbine ziet er oppervlakkig wel ongeveer hetzelfde uit als een scheepsschroef maar er is toch een aanzienlijk verschil. Bij een waterturbine wordt er een axiale kracht uitgeoefend tegen de stroomrichting van het water in. Bij een scheepsschroef wordt er een axiale kracht uitgeoefend in de stroomrichting van het water. Voor scheepsschroeven en waterturbines worden meestal asymetrische profielen gebruikt, dus met een bolle en een vlakke kant. Het profiel moet zo aangestroomd worden dat de aanstroomhoek alfa postief is t.o.v. de vlakke kant. De hoek tussen de relatieve watersnelheid en het rotorvlak wordt phi genoemd. De werkelijke instelhoek van het blad t.o.v. het vlak van rotatie wordt beta genoemd. Bij een waterturbine is de vlakke kant van het profiel gericht tegen de stroming in en is beta kleiner dan phi om een positieve aanstroomhoek te krijgen. Bij een scheepsschroef is de bolle kant van het profiel gericht tegen de stroomrichting in en is beta groter dan phi om een positieve aanstroomhoek te krijgen. Een normale vaste scheepsschroef die als waterturbine gebruikt wordt, wordt daarom met een negeatieve aanstroomhoek aangestroomd waardoor het profiel overtrekt en de turbine een heel slecht rendement zal hebben. Om toch als schroef en als turbine acceptabel te kunnen functioneren moeten er symetrische profielen gebruikt worden en moet de instelhoek van het blad gevarieerd kunnen worden. Om precies dezelfde reden kan een ventilator ook niet als een windmolen gebruikt worden. Meer achtergrond over de genoemde hoeken wordt voor windmolens gegeven in mijn rapport KD 35.

    De watersnelheid door een waterturbine of een windmolen kan verhoogd worden met een venturi. Voor een waterturbine is dit al een geprobeerd door het Nederlandse bedrijf Tocardo en er zijn ook wel kleine windmolentjes mee uitgevoerd. Je moet echter niet verwachten dat dit werkt als je gewoon een trechter voor de rotor zet. Dan gaat er niet meer maar juist minder lucht of water door. Het effect van een venturie wordt voornamelijk veroorzaakt door het deel dat zich achter de rotor bevindt. De vorm van de venturi luistert zeer nauw en de venturi moet wel expanderen tot drie maal de rotordiameter. Uiteindelijk blijkt dat een goede venturi duurder is dan een grotere rotordiameter waardoor het nooit echt wat is geworden. In Nederland zijn door TU-Delft proeven gedaan met tip vanes in plaats van een venturi. Er trad wel degelijk een massastroomverhoging op maar het extra vermogen werd geheel opgenomen door de extra weerstand van de tip vanes. Ook dit idee is daarom verlaten. Bij scheepsschroeven zijn ommantelde schroeven wel redelijk gangbaar omdat hiermee de schroef beschermd wordt en er minder tipverliezen optreden.

  • Bekaert Jan-Willem

    Waar is dit rapport KD 35 juist te vinden?

    gr Jan-Willem

  • Adriaan Kragten

    Mijn pagina op de website van bidnetwork vindt je via: www.bidnetwork.org/person-42169-en.html Onder de beschrijving van mijn activiteiten vindt je een aantal folders die te downloaden zijn. Er is een folder met al mijn openbare KD-rapporten en een aparte folder over rapport KD 35 “Rotor design and matching for horizontal axis wind turbines”. In deze folder staat een inhoudsopgave van het rapport zodat je kunt zien wat er in besproken wordt. Er zit ook een bestelformulier bij met een deel dat je getekend naar mij moet opsturen en waarin je verklaart het rapport niet te zullen kopieren. Het rapport is alleen bij mij te bestellen en kost 40 euro exclusief BTW en verzendkosten.

  • energielabel tilburg

    Energielabel nodig in Tilburg, Berkel-Enschot, Moergestel, Oisterwijk, Udenhout, Loon op Zand, Kaatsheuvel, Rijen, Gilze, Goirle, Riel, Hilvarenbeek?

    http://www.tilburg-taxatie.nl/

    Vanaf 1 januari 2008 moeten eigenaren van woningen en andere gebouwen bij verkoop of verhuur een energielabel kunnen overhandigen aan de koper/huurder. Een energielabel (EPA certificaat) is alleen noodzakelijk voor woningen die voor 1998 zijn gebouwd. Het energielabel voor woningen is te vergelijken met het energielabel voor auto's en witgoed.

    Het label loopt van A t/m G. Een woning met het A-label is het energiezuinigst en met het G-label het minst zuinig. Het energielabel is maximaal 10 jaar geldig. Als het voorlopige koopcontract is gesloten vóór 1 januari 2008, is de verkoper niet verplicht een energielabel te overhandigen.

    Wat kost een energielabel?

    De prijs voor dit energie prestatie certificaat is;

    Voor vrijstaande objecten = € 169,- All-In

    Voor alle overige objecten = € 119,- All-In

    De tarieven zijn All-In, dus inclusief reiskosten, BTW en afmelden van de woning bij Kadaster / Senter Novem.

    Hoe vraag ik een energielabel aan?

    Een gecertificeerd adviseur kan een energielabel opstellen. Daarvoor komt hij langs en doet een onderzoek in de woning. Na het onderzoek wordt de opname informatie verwerkt en het label opgesteld. Tilburg Taxatie is een gecertificeerd bedrijf dat is geautoriseerd om energielabels aan te maken en werkt samen met uwEPA.

  • energielabel tilburg

    Energielabel nodig in Tilburg, Berkel-Enschot, Moergestel, Oisterwijk, Udenhout, Loon op Zand, Kaatsheuvel, Rijen, Gilze, Goirle, Riel, Hilvarenbeek?

    http://www.tilburg-taxatie.nl/

    Vanaf 1 januari 2008 moeten eigenaren van woningen en andere gebouwen bij verkoop of verhuur een energielabel kunnen overhandigen aan de koper/huurder. Een energielabel (EPA certificaat) is alleen noodzakelijk voor woningen die voor 1998 zijn gebouwd. Het energielabel voor woningen is te vergelijken met het energielabel voor auto's en witgoed.

    Het label loopt van A t/m G. Een woning met het A-label is het energiezuinigst en met het G-label het minst zuinig. Het energielabel is maximaal 10 jaar geldig. Als het voorlopige koopcontract is gesloten vóór 1 januari 2008, is de verkoper niet verplicht een energielabel te overhandigen.

    Wat kost een energielabel?

    De prijs voor dit energie prestatie certificaat is;

    Voor vrijstaande objecten = € 169,- All-In

    Voor alle overige objecten = € 119,- All-In

    De tarieven zijn All-In, dus inclusief reiskosten, BTW en afmelden van de woning bij Kadaster / Senter Novem.

    Hoe vraag ik een energielabel aan?

    Een gecertificeerd adviseur kan een energielabel opstellen. Daarvoor komt hij langs en doet een onderzoek in de woning. Na het onderzoek wordt de opname informatie verwerkt en het label opgesteld. Tilburg Taxatie is een gecertificeerd bedrijf dat is geautoriseerd om energielabels aan te maken en werkt samen met uwEPA.

  • elektriciteit gas

    Controleer hier gratis uw energierekening!

    Er gaat helaas nog veel mis bij het opmaken van jaarafrekeningen door energiebedrijven. Ook wanneer u geld heeft teruggekregen van uw energieleverancier, kan het zijn dat u meer had moeten terugkrijgen. Als consument is de jaarafrekening nauwelijks te controleren. Daarom is deze factuurcontrole opgezet. Om een onafhankelijke controle te bieden van uw energiefactuur.