Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wind energy in Roemenie

  • Joram Hofman

    Hallo iedereen,

    Als melkveehouder in Roemenie ben ik op zoek naar windenergy met een generator. Dit met een capaciteit tussen de 200 en 250 kWh.

    Via via ben ik in contact gekomen met Wind Energy Solutions, echter zou ik willen weten of er meerdere bedrijven zijn die vergelijkbare producten leveren en dan natuurlijk in Roemenie(nabij Boekarest)

    Een aansluiting op het elektriciteitsnet is niet interessant voor mij, gezien de hoge aansluitkosten in Roemenie als je buiten het dorp woont.

    Dank, Joram

  • Adriaan Kragten

    Het is onduidelijk wat u met 250 kWh bedoelt. Eén kWh is de hoeveelheid energie die bij een vermogen van 1 kW gedurende een uur wordt opgewekt (of bij een vermogen van 10 kW gedurende 1/10 uur). Bij windenergie spreekt men over het vermogen in W of kW dat bij een bepaalde windsnelheid kan worden opgewekt. Als u een gemiddeld vermogen van 250 kW nodig dan moet de molen een maximum vermogen in kW hebben dat afhankelijk van het windregime drie tot vier maal zo hoog is, dus tussen de 750 kW en 1 MW. Dit is nogal wat en dit vereist een zeer grote molen en ik denk niet dat u dat bedoelt.

    Een vermogen van 1 kW levert in een jaar een hoeveelheid energie van 1 * 24 * 365 = 8760 kWh. Dus als u bedoelt dat de molen per jaar 250 kWh levert dan moet hij een gemiddeld vermogen leveren van 250 / 8760 = 35 kW. Dit wil zeggen dat het piekvermogen van de molen 105 tot 140 kW moet zijn. Een gerenoveerde Lagerwij 18/80 (18 m diameter max 80 kW) is dan nog net wat aan de kleine kant maar het komt toch al aardig in de buurt.

  • Keizer

    Beste Joram,

    Ik woon in de omgeving Constanta en heb 2 windmolens van 750 w met een generator, accu's en omvormer naar 220V. Ben benieuwd waar jij woont en denk dat het moeilijk zal worden een bedrijf in Roemenie te vinden die windmolens van 250 Kwh kan leveren. I

    Groeten,

    Joop Keizer

  • Stan

    Hallo Keizer,

    Ik kwam per ongeluk door het surfen op deze pagina.

    Ik woon bijna 7 jaar in Constanta.

    Misschien kunnen we kennis maken.

    Hier alvast mijn telefoon 0729/091.885

    Groetjes,

    Stan

  • Rene Lok

    Joram,

    Een Lagerwey 250 zou wat voor je kunnen zijn, dit is een simpele low-tech windturbine.

    Bettink reviseerd gebruikte lagerwey en andere merken, hier kan je gereviseerde 2-dehands turbines kopen .(www.bettink.nl)

    Ook bij windbrokers (www.windbrokers.com) kan je gebruikte turbines kopen, zij hebben momenteel 150 kW spaanse turbines in de aanbieding.

    Groeten

    Rene

  • Adriaan Kragten

    Nu ik mijn reactie nog eens doorlees zie ik dat ik een rekenfout gemaakt heb. 250 / 8760 = 0,029 kW = 29 W. Een jaaropbrengst van 250 kWh is maar heel gering en vereist dus maar een heel gering gemiddeld vermogen en dat zul je dus wel niet bedoelen. De vraag blijft wat je nu eigenlijk wel bedoelt met 250 kWh. Verdere uitleg over dit soort berekeningen wordt gegeven in mijn rapport KD 378 dat gratis te downloaden is van mijn pagina op de website van Bidnetwork: www.bidnetwork.org/person-42169-en.html

  • Celocelava

    Hallo Joram,

    Ik heb al diverse turbines in Roemenie geinstalleerd waaronder een aantal van 250KW. Dit zijn echter wel allen netgekoppelde turbines. Het is niet eenvoudig om zonder netkoppeling een professionele turbine te installeren, normaal gesproken moet je dan een dieselgenerator als back-up hebben zodat de molen denkt dat er een net is (wind-diesel hybride). Tegenwoordig zijn er wel nieuwe molens op de markt (permanent magneet generatoren) die dit wel kunnen zonder netkoppeling maar dan praat je over heel andere vermogens (>1MW). Tot 250KW kun je in Roemenie technisch gezien op het laagspanningsnet koppelen maar de vraag is of ENEL (dat is toch de distributeur?) dit toestaat vanwege fluctuaties op het net. Voor meer informatie kun je me mailen op peer@eko-energija.com. We hebben op het moment voldoende aanbod van gebruikte turbines welke relatief goedkoop zijn en toch betrouwbaar.