Uit je verhaal maak ik op dat je een kortsluitankermotor gebruikt. Dit concept werd in het verleden veel in Denemarken gebruikt maar het heeft een aantal nadelen en één van de nadelen bent u in de praktijk tegen gekomen.
Een asynchrone motor kan als motor en als generator gebruikt worden. Bij het nominale koppel is de slip tussen het ankertoerental en het toerental van het draaiveld in de stator ongeveer 4 %. Het toerental van het draaiveld wordt bepaald door het aantal polen en is 1500 rpm (voor 50 Hz) voor een 4-polige motor die het meest gangbaar is. Het nominale motortoerental is dan 1440 omw/min en het nominale generatortoerental is dan 1562,5 omw/min. Bij precies 1500 oww/min is het koppel nul (bij verwaarlozing van de lagerwrijving). De koppelkromme is daardoor zeer steil omdat hij over een toerengebied van 122,5 omw/min verloopt van het positieve nominale motorkoppel tot het negatieve nominale generatorkoppel.
Wanneer er op de statorwikkeling geen spanning staat dan is er alleen een koppel nodig om de lagerwrijving te overwinnen en dat is erg laag. Bij gebruikmaking van een versnellende tandwielkast moet je ook nog het wrijvingskoppel van de tandwielkast overwinnen maar dat kan bij een goede tandwielkast met oliegesmeerde tandwielen nog wel meevallen. Stel nu dat er een toerental gestuurde schakelaar op zit die de generator aan het net koppelt zodra de generator met een toerental van 1500 omw/min draait (uitgaande van een 4-polige motor). De windsnelheid waarbij dit gebeurt noem ik Vcut-in. Zodra de veldwikkeling bekrachtigd wordt, wordt er een draaiveld opgewekt in de stator. Als het anker precies even hard draait als dit draaiveld dan lopen er geen kortsluitstromen in het anker en wordt er ook geen extra koppel gevraagd. Het toerental blijft dan constant. Omdat er verliezen in de statorwikkeling optreden kost het koppelen van het anker aan het net wel een beetje vermogen.
Echter, zodra de windsnelheid iets lager wordt dan Vcut-in, dan daalt het toerental maar bij een lager toerental dan 1500 omw/min gaat de generator als motor werken en dus energie aan het net ontrekken. Omdat de koppelkromme van de motor zo steil is hoeft het toerental maar iets te zakken om al direct een behoorlijk koppel en dus ook een behoorlijk vermogen te vragen. Om dit te voorkomen zou de motor ook weer bij 1500 omw/min uitgeschakeld moeten worden. Het uitschakeltoerental mag echter niet gelijk zijn aan het inschakeltoerental omdat het systeem dan bij lage windsnelheden constant staat te schakelen.
Stel nu dat we inschakelen bij 1562,5 omw/min en uitschakelen bij 1500 omw/min. Dit heeft weer als bezwaar dat er na het inschakelen meteen het nominale generatorkoppel gevraagd wordt wat een dreun geeft in de transmissie. Ook kan de molen dit koppel niet leveren als hij bijna onbelast draait. Het gevolg is dat het toerental direct na het inschakelen meteen weer zakt. De Vcut-in is een factor 1,04 hoger dan de Vcut-out. Daardoor zal het systeem nog steeds erg gevoelig zijn voor geringe variaties van de windsnelheid en daardoor vaak in- en uitschakelen. Om de koppelstoten te verminderen kun je ook voor een lager inschakeltoerental kiezen, bijvoorbeeld 1530 omw/min. Maar hierbij is de factor nog maar 1,02 het wordt het systeem nog veel gevoeliger voor windsnelheidsvariaties. Ook is een zeer nauwkeurige schakelaar nodig.
Dit probleem werd in het verleden, naar ik me meen te herinneren, opgelost door de windsnelheid te meten en te middelen over 10 minuten. Er werd alleen ingeschakeld als het 10-minutengemiddelde boven een bepaalde waarde lag zodat er veel minder kans was dat de generator na het inschakelen niet meteen weer uitschakelde. Dus zonder een nauwkeurige in- en uitschakelaar en zonder windsnelheidsmeting werk dit systeem niet bevredigend.
Als je een kleinere motor gebruikt is het probleem van de koppelstoten wel minder erg. Echter, als de molen geen aerodynamische beveiliging heeft, dan moet de generator een maximum koppelniveau hebben dat zo hoog is dat de generator het toerental bij elke windsnelheid kan begrenzen. Ook al overtrekt de rotor bij hoge windsnelheiden en bijna constant toerental, dan nog is een grote generator nodig. Dus verkleining van de generator geeft weer andere problemen.