Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Molen configuratie

• Gijs

De netspanning gaat naar de eerste gelijkrichter, deze zet hem om in een gelijkspanning waarmee je tevens een accu mee oplaad, daarna gaat deze gelijkspanning naar een omvormer die deze spanning weer omvormd naar een 50hz wisselspanning. Als nu de netspanning wegvalt kan de accu de omvormer nog enige tijd van een gelijkspanning voorzien, die vervolgens weer omgevormd wordt naar een bruikbare 50hz wisselspanning.

Enige waar je voor moet zorgen is dat je de netspanning controleerd en de accu genoeg geladen is om na een spanningsuitval de noodzakelijke akties te kunnen uitvoeren (wieken open, uit de wind draaien)

• Adriaan Kragten

Je hebt toch nogal wat nodig om het goed te laten functioneren. Ik zie niet echt het nut in van wieken in de vaanstand zetten en ook nog eens de molen uit de wind draaien. Als de bladverstelconstructie zodanig is dat je de bladen 90° kunt verdraaien dan kun je, door alleen de bladen te verstellen, de rotor helemaal stil zetten en dat moet genoeg zijn om de molen ook bij hoge windsnelheden heel te houden.

Een 3-faseninverter die alleen bij netuitval gebruikt wordt is ook nogal een investering. Ik vraag me af of je deze niet helemaal weg kunt laten, tenminste als de reactietijd van je bladverstelmechanisme kort genoeg is. Bij netuitval en hoge windsnelheden moeten de bladen een bepaalde hoek verdraaien voordat een remmend effect gaat optreden en in deze tijd zal de rotor versnellen. Maar de rotor heeft een hoog massatraagheidsmoment en zo hard gaat dat versnellen nu ook weer niet. In mijn rapport KD 378 (gratis te downloaden via www.bidnetwork.org/person-42169-en.html) staat een rekenvoorbeeld waarmee je dit kunt berekenen. Als de rotor zo sterk is dat hij op ongeveer 1.5 maal het normale toerental kan draaien dan lijkt me dat alleen bladverstelling voldoende is.

Het zwakke punt vind ik toch dat er een accu nodig is om bij netuitval de motor te kunnen bedienen die de bladen verstelt. Je moet de laadtoestand van deze accu altijd in de gaten houden. Je zou het ook fale safe kunnen maken wanneer de bladen door een veer in de vaanstand geduwd worden en door een motor in de normale werkstand gezet worden. Het nadeel is wel dat de motor dan altijd een koppel moet leveren en stroom verbruikt. Ik houd daarom meer van systemen waarbij de beveiliging direct door centrifugaalkrachten of aerodynamische krachten gestuurd wordt.

• Gijs

Zo`n ups heb ik tweedehands voor 50 euro gekocht.

Het enige wat je moet doen is de netspanning voor de ingang van de ups controleren (relais tussen fase en nul). Als dit relais afvalt (kontakt verbroken) is een teken dat de Netvoeding weg is, de aktie die hieruit volgt is de sturing geven zodat alles veilig is.

De ups controleerd zelf z`n batterijspanning en geeft aan als deze te zwak is.

Dit alles is voor een leek misschien allemaal niet zo vanzelfsprekend, maar kom hier beroepsmatig ook vaak mee in aanraking vandaar dat ik deze oplossing kies.

Het mechanische gedeelte is weer een ander punt en kom ik vaak voor problemen en/of vragen te staan.