Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Netkoppeling

• Johan

Beste,

Ik ben bezig aan een testopstelling op school. Is het mogelijk om een windturbine en een zonnepaneel met elkaar te verbinden en deze dan gezamenlijk via 1 netinverter op het net aan te sluiten? Waar moet ik hierbij op letten?

De windturbine als DC-spanningsbron en het zonnepaneel als DC-stroombron. Hoe moeten deze geschakeld worden? serie of parallel?

En welke netinverter wordt hiervoor best gebruikt? Sunnyboy of Windyboy?

Alvast vriendelijk bedankt

Johan

• Adriaan Kragten

Stel je heb een 24 V windmolen en een 24 V zonnepaneel. Bij een 24 V windmolen kan de open spanning bij hoge windsnelheden gemakkelijk oplopen tot 120 V en bij een zonnepaneel maar tot, ik dacht, zo'n 40 V. Een inverter die ontworpen is voor een zonnepaneel maximaliseert het uitgaande vermogen maar de ingaande DC spanning varieert daarbij niet zeer sterk. Als je deze inverter voor een windmolen gebruikt, kan de ingaande spanning erg hoog worden wat resulteert in een veel te hoog toerental van de rotor en de inverter kan door de hoge spanning ook kapot gaan. Een windmoleninverter moet de ingangsspanning daarom op een bepaalde maximale waarde houden, net zoals dat ook het geval is wanneer de windmolen gebruikt wordt om een 24 V accu te laden. Je kunt een windmoleninverter, denk ik, wel voor een zonnepaneel gebruiken alleen zul je dan niet het maximale vermogen uit het paneel halen. Wanneer je een windmolen en een zonnepaneel samen op één inverter aansluit dan moet dat dus een windmoleninverter zijn en de nominale spanning van beide apparaten moet gelijk zijn. Je moet ze uiteraard parallel aan elkaar schakelen. Of het echt goed samen zal werken kan ik niet garanderen. Volgens mij wordt het niet vaak gedaan. Samen een accu laden is wel een gebruikelijke optie.

• Martijn Goudriaan

Een windmoleninverter moet de ingangsspanning daarom op een bepaalde maximale waarde houden, net zoals dat ook het geval is wanneer de windmolen gebruikt wordt om een 24 V accu te laden.

Dit zou betekenen dat je een inverter aan een gestabiliseerde DC spanning kunt hangen, omdat je dit ook met een accu doet. Zo zou je volgens mij iedere net-inverter kunnen gebruiken. Eventueel in serie met één of meerdere accu's.

Heeft niemand hier nou een schakelingetje voor uitgedacht? Ik zoek me rot op internet om een antwoord te vinden maar er is niks, behalve één thread op dit forum dat iemand zijn oke4 op deze manier heeft aangesloten.

Oh, en misschien is dit wat; http://www.adequate-energy.co.za/Regulator.htm

Het koppelen van een windmolen en een zonnepaneel moet altijd kunnen, als je zorgt dat ze uiteindelijk dezelfde spanning leveren. En als je samen een accu kunt laden, kun je ook samen aan het net. Da's gewoon een hele grote accu op wisselspanning.

• Adriaan Kragten

Beste Martijn

Ik heb toch de indruk dat je de point van mijn verhaal gemist hebt. Je kunt niet iedere netinverter gebruiken. Inverters die het afgegeven vermogen maximaliseren geven voor een windmolen een veel te grote variatie van de ingangsspanning. Nu kun je dat wel voorkomen door een accu tussen de molen en de inverter te zetten maar als je de molen aan het net koppelt dan wil je nu net geen accu. De inverter moet zo geprogrammeerd zijn dat hij vanaf een bepaalde spanning, de spanning constant houdt. Het is echt niet zo eenvoudig om een inverter die ontworpen is voor zonnepanelen om te bouwen zodat hij geschikt is voor een windmolen. Mogelijk komen er in de toekomst inverters op de markt die het allebei kunnen (of misschien zijn ze er zelfs al)

• Cor van Houtum

Hallo Adriaan,

Wij hebben deze situatie reeds lange tijd in onderzoek en mag vanuit hier zeggen dat we het werkend hebben.

Wij gebruiken een 28 volt windtubine welke aangesloten is op een hybride controller,

Deze controller heeft meerdere functies,

1 Gelijkrichten van de molen

2 dumpload bij meer als 30 volt input

3 omvormer van 24 naar 220

5 aansluiting van het accu pack

6 aansluiting voor extra zonnepanelen.

Wij veranderen deze set als volgt

Uiteraard komen er geen accu's aan maar inverters

De dumpload attack spanning zetten we op 40 volt

Het zonne paneel heeft een open collectorspanning van 40 volt

Het zonnepaneel geeft belast 33 volt

De windmolen geeft vanzelf een hogere spanning want die gaat simpelweg iets harder lopen.

De inverter gaat werken bij 28 volt en wordt nominaal bij 34 volt

De maximaal toegelaten input spanning van de inverter is 50 volt

Bij 40 volt grijpt de dumpload in en zet 400 watt extra aan de uitgang waardoor de molen gaat remmen.

Het leuke van dit systeem is dat het vrijwel altijd werkt

geen zon dan wel wind of allebei of alleen zon maakt niet uit werkt.

De windcontroller heeft ook nog de omvormer functie van 24 volt naar 220 voor eiland bedrijf , maar deze omvormer hebben we uitgeschakeld (intern afgekoppeld) dit uiteraard omdat het totale systeem nu hoger in spanning is geworden als de omvormer prettig vind op zijn ingang.

Maar voor meer info kijk maar eens op mijn site

http://www.draaistroom.net/nieuw

• henk123

www.thepowerrouter.com

Dit systeem zorgt ervoor dat je zowel zonne energie als windenergie kan omvormer. Misschien interessant om eens naar te kijken

• Adriaan Kragten

Een windmolen die ontworpen is om 24 V accu's te laden moet een dump load hebben die de spanning afvlakt bij ongeveer 28 V omdat de accu's anders overladen worden, wat een sterke verkorting van de levensduur tot gevolg heeft. Ik neem aan dat de ontwerper de molen zo ontworpen heeft dat rotor en generator bij 28 V goed matchen, dat wil zeggen dat de mechanische P-n kromme van de generator dicht in de buurt ligt van de optimale derdemachtskromme van de rotor.

Wanneer nu een dergelijke molen niet aan accu's maar aan het net gekoppeld wordt en wanneer hij nog steeds is uitgevoerd is met een dump load die bij 28 V in komt, dan verandert er voor de molen niets en blijft hij gewoon even hard draaien als met een accubelasting. Een verhoging van 28 V naar 30 V lijkt me nog wel acceptabel.

Maar wanneer je, om er ook nog een zonnepaneel aan te kunnen hangen, de spanning van de dump load verhoogt tot 40 V dan zal de molen behoorlijk wat harder gaan draaien. Het is de vraag of hij daar tegen kan. Hogere toerentallen geven grotere gyroscopische momenten in de rotoras en de bladen. De matching wordt slechter omdat de rotor bij een hogere lambda gaat draaien dan waar hij voor ontworpen is. De geluidsproductie zal sterk toenemen omdat die toeneemt met de vierde macht van de tipsnelheid. Ik denk dat hierom een verhoging van de spanning van 28 V naar 40 V voor de meeste 24 V windmolens niet toelaatbaar is. Bij falen kun je de garantie wel vergeten als de leverancier er achter komt dat men de molen veel te snel heeft laten draaien.

• Cor van Houtum

Hallo Adiaan,

De inverters worden nominaal bij 34 volt DC

als deze spanning op de ingangsbus komt zal de inverter zijn maximale rendement gaan bereiken.

De dumpload spanning van 40 volt zal alleen bereikt worden wanneer de inverters geen contact met het lichtnet hebben en dus niet werken.

dit kan ook gebeuren tijdens het initialiseren van de inverter wanneer de wind sneller is als de electronica

Het zonnepanneel zal in leegloop ook deze spanning bereiken.

Dus de 40 volt spannings trigger op de dumpload is bedoeld om overspanning op de inverter te voorkomen wanneer er geen lichtnet connectie is.

bij normaal werkende electronica zal de DC spanning niet boven de 34-35 volt uitkomen.

De generator welke ac (wisselspanning) opwekt zal 40% minder spanning opwekken (rms) om op de rectifier uitgang 34 volt gelijkspanning te zetten.

dus de generator zal aan wisselspanning 34 volt - 40% = 20,4 volt opwekken (rms)

Dus de generator gaat niet zo heel veel sneller lopen.

Vriendelijke groet

Cor