Ik heb een verhaal over een onderzoek dat gedaan is naar loodaccu's en waaruit blijkt dat de levensduur van een loodaccu met een factor vijf verkleind wordt als de maximum laadspanning per cel verhoogd wordt van 2,3 V naar 2,4 V per cel en voor een 12 V accu dus van 13,8 V naar 14,4 V.
Ik heb de maximum laadspanning van auto- en motoraccu's vaak gemeten en ben nog nooit een waarde boven de 14 V tegen gekomen. De meeste spanningsregelaars staan dus lager afgesteld dan 14,4 V. Een loodaccu mag best met een hogere spanning dan 13,8 V geladen worden maar alleen niet als hij bijna vol is. Detectie wanneer de accu vol is, is echter alleen goed mogelijk door de zuurgraad te meten en dat is omslachtig. Het aantal uren dat een autoaccu in een auto opgeladen wordt is maar beperkt en de grootste belasting treedt op tijdens het starten. Maar een accu die in een zonne- of windenergiesysteem gebruikt heeft zeer veel laad- en gebruiksuren. Als je dan nog levensduur van een jaar of tien wilt hebben, zul je de maximum laadspanning niet te hoog moeten kiezen en moeten accepteren dat de accu bij een laadspanning van 13,8 V niet helemaal vol komt.
Ik heb meer dan tien jaar gedaan met een gebruikte 24 V accuset uit een heftruck maar met een spanningsregelaar met dump load die afgesteld was op 27,6 V. De accuset werd gebruikt in combinatie met een windmolen met een maxiumum vermogen van ongeveer 800 W.