Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

12V netinverter (vanaf 50W)

  • R Krabbenborg

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een (kleine) 12V -> 220 netinverter voor mijn gecombineerde windmolen/zonnepaneel om de overtollige stroom (als de accu vol geladen is) aan het net terug te leveren.

    Iemand een idee (merken/types ?), of nog beter zo'n inverter te koop ?

  • Adriaan Kragten

    Dit onderwerp is al eens eerder aan bod geweest. Je kunt volgens mij alleen een netgekoppelde inverter gebruiken die ontworpen is voor een windmolen. Netgekoppelde inverters maken normaal niet gebruik van een accu en ik weet niet of de zaak goed functioneert als je wel een accu gebruikt. Als je de accu vol wilt houden dan mag de inverter namelijk pas ingeschakeld worden bij de maximale laadspanning die ongeveer 13,6 V is voor een 12 V accu. Een leverancier van een kleine netgekoppelde inverter die ontworpen is voor een windmolen is SWEA Europe.

  • R Krabbenborg

    Hallo Adriaan,

    Bedankt voor de reactie.

    Ik ben inderdaad van plan om pas als de accu vol is de netinverter in te schakelen (als de spanning hoger wordt dan 14.4 Volt. Weer uitschakelen als de spanning lager wordt dan 13.5 V)

    Ik heb even op de SWEA site gekeken, maar ik kan alleen maar inverters vinden vanaf 24V DC. Dat is nou juist mijn probleem. Mijn windmolen en mijn zonnepaneel leveren ‘maar’ 12 V. Dit heb ik bewust zo gekozen om direct mijn 12V power MR16 led lampen aan te kunnen sluiten.

    Ik kan er eventueel een 2e zonnepaneel bij zetten, parallel over de accu als deze nog niet vol is en serie aan de inverter nadat ik de accu (automatisch) heb afgeschakeld.

    Echter dan staat in het laatste geval de windmolen nog steeds mijn dummyload warm te stoken.

    Het liefst heb ik daarom een 12V -> 220 netinverter.

  • Adriaan Kragten

    Ik vind 14,4 V een erg hoge maximum laadspanning voor een 12 V loodaccu. Dit mag je er niet lang opzetten want dan gaat de accu sterk gassen en is zo het water verdwenen. De levensduur gaat zeer snel achteruit als de maximum laadspanning hoger dan 2,3 V per cel, ofte wel 13,8 V voor een 12 V accu gekozen wordt. Ook gel-accu's mogen deze hoge spanning niet hebben.

    Windmolens leveren over het algemeen meer vermogen dan zonnepanelen. Om te veel verliezen in de leidingen te voorkomen hebben ze dan vaak een 24 V of zelfs een 48 V nominale accuspanning. Het is mogelijk dat er gewoon geen 12 V netgekoppelde inverters voor windmolens zijn.

    Als je een 12 V netgekoppelde inverter, die voor een zonnepaneel ontworpen is, gebruikt in combinatie met een windmolen loop je de kans dat de maximum spanning te hoog oploopt, zelfs als er een accu tussen zit. Dit probleem heb ik al eens eerder uitgelegd.

  • R Krabbenborg

    Ik heb even opgezocht wat de laadspanning van een autodynamo is deze ligt tussen 14.1 en 14.4 Volt. (2.35 - 2.4 Volt per cel). Het ‘gassen’ begint rond 15V.

  • Adriaan Kragten

    Ik heb een verhaal over een onderzoek dat gedaan is naar loodaccu's en waaruit blijkt dat de levensduur van een loodaccu met een factor vijf verkleind wordt als de maximum laadspanning per cel verhoogd wordt van 2,3 V naar 2,4 V per cel en voor een 12 V accu dus van 13,8 V naar 14,4 V.

    Ik heb de maximum laadspanning van auto- en motoraccu's vaak gemeten en ben nog nooit een waarde boven de 14 V tegen gekomen. De meeste spanningsregelaars staan dus lager afgesteld dan 14,4 V. Een loodaccu mag best met een hogere spanning dan 13,8 V geladen worden maar alleen niet als hij bijna vol is. Detectie wanneer de accu vol is, is echter alleen goed mogelijk door de zuurgraad te meten en dat is omslachtig. Het aantal uren dat een autoaccu in een auto opgeladen wordt is maar beperkt en de grootste belasting treedt op tijdens het starten. Maar een accu die in een zonne- of windenergiesysteem gebruikt heeft zeer veel laad- en gebruiksuren. Als je dan nog levensduur van een jaar of tien wilt hebben, zul je de maximum laadspanning niet te hoog moeten kiezen en moeten accepteren dat de accu bij een laadspanning van 13,8 V niet helemaal vol komt.

    Ik heb meer dan tien jaar gedaan met een gebruikte 24 V accuset uit een heftruck maar met een spanningsregelaar met dump load die afgesteld was op 27,6 V. De accuset werd gebruikt in combinatie met een windmolen met een maxiumum vermogen van ongeveer 800 W.

  • R Krabbenborg

    Hmmm. Ik denk dat ik nu toch maar de spanning naar beneden bij ga stellen.

    Wel jammer van de energie bij windvlagen. Nu (bij 14.4 Volt) komt de overspanningsbeveiliging al ‘vrij’ snel in bij een serieuze windvlaag. Als deze spanning naar beneden word bijgesteld zal dit nog sneller gebeuren. Maar een levensduur van 10 jaar zie ik wel zitten.

    Ik zou natuurlijk mijn ‘oude’ micro controller gestuurde spanningsregelaar weer in kunnen zetten, welke de dumpload pas inschakelt als de spanning gedurende een langere tijd (bijv. meer dan 10 seconden) boven 13.8 Volt komt. Op deze manier blijf ik profiteren van windvlagen. Natuurlijk moet als de spanning tijdens deze 10 seconden boven 14.4 Volt komt, direct de dumpload worden geaktiveerd.

  • Adriaan Kragten

    Bovenstaand verhaal hangt ook sterk af van de accucapaciteit. Naarmate de accu kleiner is zal hij eerder bij een bepaalde stroom aan de maximum laadspanning zitten. De laadstroom wordt bepaald door de inwendige weerstand van de accu en door het spanningsverschil tussen de laadspanning en de open spanning. De open spanning van een 12 V accu is ongeveer 12 V als hij 10 % vol is en 12,5 V als hij 90 % vol is. Boven de 90 % vol neemt de open spanning sterk toe en het spanningsverschil neemt daardoor sterk af bij een bepaalde laadspanning. Voor het meten van de open spanning moet een accu zeker een kwartier niet geladen of ontladen zijn. De inwendige weerstand van de accu neem ongeveer evenredig af met de capaciteit. Het kan dus zijn dat je gewoon een te kleine accu hebt voor de maximum laadstroom die uit je molen komt. Meer info over dit onderwerp is te vinden in mijn rapport KD 378 dat gratis te downloaden is van mijn pagina op de website van bidnetwork.