Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Netkoppeling

• Frans Beudt

Hey Adriaan.

Ik houd me al lange tijd bezig met ontwerpen en constructie van windgeneratoren (1kilowatt) rotorbladen en beveiliging. Op het forum de discussie gezien over net koppeling , hetgeen nog niet eenvoudig is. Er is geen netkoppelapparatuur in de handel voor mini windenergie.Mijn vraag is het niet mogelijk om het mutator-systeem in het klein te ontwerpen en toe te passen .AC-DC-AC. Op internet is het systeem van Lagerwij te vinden en dat ziet er niet ingewikkeld uit. Het heeft een vloeiende inschakeling ,en het houdt constant 50 Hz bij variabel toerental

• Adriaan Kragten

Beste Frans

Het is niet zo dat er helemaal geen netkoppelingsapparatuur in de handel is voor mini windenergie. SWEA Europe uit Den Dugen heeft een apparaat ontwikkeld voor 24 V windmolens maar zij zijn er een paar jaar mee bezig geweest voordat het goed werkte. Victron is er ook mee bezig geweest voor Prowin maar ik weet niet of zij er uiteindelijk in geslaagd zijn om iets te produceren dat goed werkt. Ik ben geen electronicus maar werktuigbouwer en weet het nodige van aerodynamica. Alle VIRYA windmolens waarvan ik licenties lever zijn 24 V of 48 V acculaders en ik lever dus geen netgekoppelde systemen. Ik kan niet beoordelen of het netkoppelsysteem dat Lagerwey ontwikkeld heeft bruikbaar is voor kleine windmolens. Ik denk wel dat het systeem van Lagerwey op 3 fasen van het net aangesloten is omdat het toch om behoorlijke vermogens gaat. Voor kleine molens tot maximaal 3 KW kun je, denk ik, 1 fase gebruiken waardoor het systeem wel eenvoudiger zal zijn.

• Frans Beudt

http://www.youtube.com/watch?v=xOqan-okQ40&feature=channel_page

Hey Adriaan . Bedankt voor je toelichting. Heb zelf ook veel gedaan op gebied van aerodynamica rotorbladen ,het is te zien op het youtube adres.

Er staat nog meer op youtube onder midwoud1.

Met vriendelijke groeten Frans.

• Adriaan Kragten

Ik heb geprobeerd om op youtube te kijken maar krijg als mededeling dat er een fout in het opgegeven adres zit. Bijna alles wat ik weet over de aerodynamica van rotorbladen staat in mijn rapport KD 35. Van dit rapport staat een aparte folder op www.bidnetwork.org/person-42169-en.html

• Filip

Momenteel bestaat er een omvormer voor netkoppeling 3fasen AC-DC-AC 240v 50Hz

Bereik: 50 -500V

Deze omvormer van de firma Raum wordt in belgie door onze firma verdeeld en in Nederland door de firma Fenergy uit Den Haag.

Mvg,

• Adriaan Kragten

Is dit een omvormer die voor windmolens ontwikkeld is? Ik denk het niet gezien het enorme bereik van de ingaande spanning. Ik denk dat er meerdere zonnepanelen in serie op aangesloten kunnen worden. De ingaande spanning wordt dan zo geregeld dat het paneel zijn maximale opbrengst geeft.

Een dergelijk systeem werkt echter niet goed voor een windmolen omdat die bij hoge windsnelheden op een veel te hoge spanning gaat werken en daardoor bij een veel te hoog toerental gaat draaien. Inverters voor windmolens moeten boven een bepaalde spanning, de spanning constant houden en dit vereist een extra regeling in de inverter.

• joost

Wij leveren windmolens (1,3,5 en 10kW) inclusief controller (3-fase gelijkrichter naar DC) en inverters voor levering naar het net(grid tied). Hiermee kun je stroom opwekken en evt. terugleveren. Controller zorgt voor aftoppen spanning en inverter heeft beveiliging voor overspanning en is gezekerd naar het net. Informatie op onze site www.mijnwindmolen.nl