beste Adriaan
inmiddels weet ik van meer mensen met windturbines onder de 100 kW dat ze met hetzelfde probleem zitten
en de molen stopzetten of op zoek zijn naar alternatieven.
er zit in mijn turbine inderdaad een 55 kW kortsluitankergenerator van 1500 toeren. die 55 kW wordt gehaald bij een windsnelheid van 12 meter/seconde. daarboven wordt het energie-aanbod te hoog en worden de wieken in de vaanstand gezet. voor het oostelijk deel van brabant is 12 meter/seconde al veel en die windsnelheid komt niet vaak voor. als je het in het totale energieaanbod bekijkt (Weibull-curve?) is het maar een klein deel van de energie wat door die windsnelheid wordt opgewekt.
mijn idee is om - of - met een permanentmagneet-generator aan de slag te gaan - of - met een gelijkstroomgenerator.
in beide gevallen wil ik een deel van de opgewekte energie direkt gebruiken; 400V 3ph en 230V 1ph, een deel wil ik gebruiken om een grote tractiebatterij (bijv 24V 2000Ah) te laden en met een deel wil ik langs elektrolytische weg waterstof en zuurstof gaan maken. het totale afgenomen vermogen zal niet hoger zijn dan ca 22 kW en dat betekent dus dat de turbine al bij een lagere windsnelheid uitgeschakeld wordt. teveel aan energie kan ik volgens mij in het elektrolyse-proces kwijt. het zijn maar ideeën maar wel serieus. de windenergie die ik laat liggen omdat ik de turbine niet volledig benut neem ik dan voor lief, want zoveel zal dat niet zijn. en bovendien is dit altijd nog goedkoper dan de vaste kosten die Enexis mij elk jaar berekent. misschien moet ik als reserve ook nog iets van dump-load weerstanden gaan gebruiken.
een ander alternatief is om Aerostar wieken te gaan gebruiken van het Naca 4412-24 profiel. deze hebben meer wrong en zijn volgens mij meer geschikt voor landwind. bovendien hebben ze een draaibare tip die bij te hoge toerentallen de wieken afremt. op de turbine die ik nu heb zitten de bekende WPX bladen van Stork.
maar ik ben er nog lang niet en hou me aanbovelen voor goede ideeën.