Hallo allemaal.
www.wayu.nl Dit is de nieuwste windmolen. uitgevonden in nederland.
Land van de windmolens. We gaan naar een hoger level van denken.
Groetjes. Roy.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsDit is het zoveelste onzinverhaal over vertikale-as-windmolens. Degene die hieraan wil beginnen raad ik aan om eerst mijn rapport KD 215 over Darrieus rotoren en rapport KD 416 over weerstandsmachines door te lezen. Deze rapporten zijn gratis te downloaden van mijn pagina op de website van Bidnetwork: www.bidnetwork.org/person-42169-en.html . Ook het idee van twee tegen elkaar in draaiende rotoren is niet nieuw. Het wordt al beschreven op pagina 18 en 34 van het dictaat Windenergie van de TU-Eindhoven van 1974, dictaatnummer 3.323. Een windmolen met twee tegen elkaar in draaiende rotoren is ooit gebouwd door Walter Schoenball uit Zwitserland. De generator is zeer complex vanwege de tegen elkaar in draaiende assen en met twee tegen elkaar in draaiende rotoren is niet meer vermogen op te wekken dan met een enkele rotor omdat de achterste rotor in de windschaduw van de voorste rotor draait.
Beste Heer Kragten,
Jammer dat u er zo nog overdenkt.
De nieuwe generatie verticalen windturbines hebben zich vanuit de VS gemeld en zijn daar door en door getest . Daar is de staat wel bereid om de ontwikkeling te ondersteunen in tegenstelling tot Nederland waar ze veel roepen maar waar weinig van de grond mag komen. Jammer.
In Nederland hebben we de suffe horizontale windturbines en die leveren inderdaad minder op dan dat we graag gehoopt hadden.
Deze nieuwe windturbines leveren per jaar bij gemiddeld windkracht 4,5 3.100 kw op. hoogte: 2 meter, diameter: 1,78 meter. prijs is slechts: 7.000,- .
Dit wil zeggen dat men deze windturbines in een acht jaar terugverdiend hebben. en ze gaan minimaal 20 jaar mee.
Dus voor dat iemand een verticale windturbine wil aanschaffen kunnen ze het best even navragen bij info@lucaswindenergy.nl
Telkens blijkt dat kleine windmolens veel minder opleveren dan door de fabrikant of de leverancier geclaimd wordt. Dit geldt voor de meeste horizontale-as-windmolens maar in nog veel sterkere mate voor vertikale-as-windmolens (vooral als zij gebruik maken van weerstand in plaats van lift). Dit is gebleken op het testveld voor kleine windmolens van Schoondijke en op 31-10-2008 heb ik al een stukje geschreven “Testresultaten kleine windmolens” waarin naar de eerste resultaten van dit onderzoek wordt verwezen. Deze resultaten staan op de website van Windservice Holland. Hoewel vertikal-as-windmolens die op lift werken (Darrieus rotoren of daarvan afgeleide typen) aanzienlijk beter zijn dan typen die op weerstand werken zijn zij toch nog weer heel wat slechter dan horizontale-as-windmolens en daarbij hebben ze een heleboel nadelen die in mijn rapport KD 215 op een rij gezet zijn. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat u nu net een type vertikale-as-windmolen op de markt brengt waar het merendeel van deze nadelen niet voor geldt. Het is gewoon een niet te ontkennen feit dat vertikale-as-windmolens de strijd met de horizontale-as-windmolens hebben verloren als het om grote windmolens gaat waarvoor de investering op redelijke termijn terugverdiend moet worden. Alleen voor kleine windmolens begint men er toch telkens weer opnieuw aan omdat ze er wel leuk uitzien.
Ik heb eens even gecontroleerd of de opgave van de jaaropbrengst van de molen van Lucaswindenergy ergens op lijkt. Het begint al bij een foutief gebruik van de dimensies. In plaats van de windsnelheid in m/s wordt een windkracht van 4,5 opgegeven. Dit zal wel de Beaufort schaal zijn alleen kent die geen halve waarden. In de toelichting over de Beaufort schaal in Wikipedia is na te gaan dat een windkracht van 4,5 Beaufort ongeveer overeen komt met 8 m/s. De jaaropbrengst moet niet gegeven worden in kw maar in kWh/jaar. Een windsnelheid van 8 m/s is een extreem hoge windsnelheid om bij de opbrengstberekening voor een klein molentje vanuit te gaan als we het hebben over plaatsing in het binnenland van Nederland maar laat ik daar toch maar eens mee verder rekenen.
Het bestreken rotoroppervlak A is 2 * 1,78 = 3,56 m^2. Het mechanische vermogen P in Watt wordt gegeven door: P = Cp * 1/2 ro V^3 * A. De maximum Cp voor een kleine Darrieus rotor zal niet hoger zijn dan 0,3. De luchtdichtheid ro is ongeveer 1,2 kg/m^3 bij een temperatuur van 20 graden C. Invulling van deze waarden in de formule van P geeft P = 328 W. Dit vermogen moet dan nog eens vermenigvuldigd worden met het rendement van de generator en het rendement van de inverter. Stel dit is totaal 0,7. Dit geeft een elektrisch vermogen van 230 W bij een windsnelheid van 8 m/s. In 1 jaar ofte wel 8769 uur is de opbrengst dan 230 * 8769 = 2016870 Wh ofte wel ongeveer 2000 kWh. Dit is slechts ongeveer een factor 2/3 van de opgegeven waarde en dan nog wel voor een windsnelheid van 8 m/s!
Een hoeveelheid energie die ik teruglever aan het net heeft een waarde van ongeveer 0,15 cent per kWh en een hoeveelheid energie van ongeveer 2000 kWh heeft dus een waarde van ongeveer 300 Euro. Als de molen 7000 euro kost dan duurt het dus meer dan 23 jaar en geen 8 jaar voordat de investering terugbetaald is!
En weer jammer dat u er zo over denkt.
ipv van zelf iets te doen andere ideeen de grond in te boren. Is erg jammer.
Door mensen als u zal nederland blijven waar het zit. En zeker niet vooruit gaan.
Wat hebben we nu aan al uw berekeningen? De gegevens welke de fabrikant geven vinden wij geloofwaardiger dan een doomdenker. Dus leuk dat u zo goed kan rekenen maar het gaat helemaal nergens meer over. Maar blijf maar zitten waar u zit en verroer u niet. Vooral niks doen… dat is de oplossing waarschijnlijk.
Succes ermee. (tu)
Toch leuk om te lezen dat u niet ontkent dat ik goed kan rekenen. Als u de gegevens van de fabrikant wil geloven dan moet u dat zelf weten. Telkens blijkt bij metingen, uitgevoerd door een onafhankelijke instantie, dat de meeste fabrikanten de zaak veel te mooi voorstellen vooral als het gaat om de te verwachten jaaropbrengst. Als iemand een leuk molentje op zijn dak of in zijn tuin wil zetten dan is hij bij u mogelijk aan het goede adres maar als die persoon verwacht dat hij zijn investering op redelijke termijn zal terugverdienen dan zal hij bedrogen uitkomen. Wat gaat u doen met de klachten die u enige tijd na de verkoop zult krijgen over de veel te lage opbrengst?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?