Het startgedrag van op lift werkende vertikale-as-windmolens, zoals de H-Darrieus Rotor met ongebogen bladen, kan verbeterd worden door de bladen een kantelende beweging te laten uitvoeren. Een molen werkend volgens dit principe heeft ongeveer 25 jaar geleden op het testveld van Energie Anders in Hoek Van Holland gestaan. De kanteling wordt verkregen d. m. v. stangen die vanaf elke wiek naar een punt lopen dat excentrisch ligt t. o. v. de as van de rotor. Het nadeel hiervan is wel dat er nu een vaan nodig is om dit punt de juiste stand te geven t. o. v. de windrichting. Ik heb zelf een keer een dergelijke molen gemaakt van een Mecanodoos en het werkt heel leuk maar het is nogal gecompliceerd.
Een enigszins vergelijkbaar systeem wordt ook gebruikt bij een bepaalde scheepsaandrijving, de zogenaamde Voith Schneider Propeller. Dit systeem is echter nog aanzienlijk gecompliceerder omdat men de excentriciteit tussen het draaipunt van de rotor en het scharnierpunt waar de stangen om draaien ook nog eens kan veranderen. Hierdoor is de bladkanteling te variëren tussen nul en een bepaalde maximum waarde. Een zeer leuke simulatie van het Voith Schneider systeem voor een sleepboot wordt gegeven op: www.voithturbo.de/545950.htm Men heeft hier de beschikking over drie handels of wielen waarmee men de rotatiesnelheid, de plaats van het scharnierpunt en de excentriciteit kan regelen en waarbij men kan zien wat voor invloed een bepaalde variatie heeft op de stand van de rotor en de bladen en op het gedrag van de boot.