De afgelopen dagen heb ik wat onderzoek gedaan naar metingen die uitgevoerd zij aan Savonius rotoren en waarvan de metingen vrij op het Internet beschikbaar zijn. Een samenvatting van mijn onderzoek staat in mijn KD-notitie: “Measurements of Savonius rotors available on the Internet” gedateerd 30-12-2009. Deze notitie is gratis te downloaden van mijn pagina op Bidnetwork: www.bidnetwork.org/person-42169-en.html
Een Savonius rotor werkt gedeeltelijk op weerstand en gedeeltelijk op lift en daarom is er een hogere maximale Cp en een hogere optimale snellopendheid mee te halen dan met een pure weerstandsmachine (zie voor weerstandsmachines mijn rapport KD 416). De maximale Cp is echter maar ongeveer de helft van die van een goed ontworpen horizontale-as-windmolen. De hoeveelheid plaatmateriaal die benodigd is voor een Savonius rotor, is veel groter dan het bestreken rotoroppervlak en een Savonius rotor die bij een bepaalde windsnelheid een bepaald vermogen opwekt is daardoor veel zwaarder dan een horizontale-as-windmolen (met een snellopenheid van ongeveer 5) die bij dezelfde windsnelhied hetzelfde vermogen opwekt.